/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mine viskere virkede ikke idag
Fra : PeterPeter
Vist : 5115 gange
200 point
Dato : 27-08-08 09:48

Hej Alle

Kan I hjælpe mig ??

Jeg har en god VW Polo, som vel er omkring 8-10 år gammel. Den kører fint og der er ingen problemer.
Indtil i morges !!
I de sidste par dage (den sidste uges tid) har viskerne begyndt at køre lidt langtsomt, men jeg har ikke rigtig gjort noget ved det !! Men i morges virkede de SLET IKKE !!!
Jeg skulle på arbejde og blev nødt til at køre i regnvejr hele vejen fra Hillerød til København - UDEN AT VISKERNE VIRKEDE !!!

Bagrudeviskeren virker heller ikke !!!

Spørgsmål: Hvad er der galt ??

Spørgsmål: Er det I givet fald nemt at ordne - jeg mener, så må jeg jo køre på et VW værksted her inde i Kbh og få det ordnet, inden jeg kører hjem igen...

Eller hvad ?? - Har I nogle andre tips/hjælp ???

Fortsat rigtig god dag....

Mange Hilsner

Peter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 10:23

Sikringen sikkert gået....

Spørgsmålet er så hvorfor

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 27-08-08 10:27

Sikringen ???
Jamen - Hvordan hænger det sammen med, at viskerne det sidste stykke tid er blevet langsommere og langsommere ???

? Tak

/Peter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-08 10:34

Viskerakslen sidder fast i rust. Motoren kører langsommere på grund af større mekanisk modstand. Til sidst brænder den sammen og /eller sikringen går.

Du skal have afmonteret viskermekanikken, renset og smurt. Olie beregnet til en skrueaksel på en båd er godt og vandfast. Hvis sikringen brændte over i tide , skal du bare skifte den og alt kører godt igen.hvis
Du kan også køre til en volvomekanikker og få det hele udskiftet for en halv månedsløn.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 27-08-08 11:01

Viskerakslen sidder fast i rust.
Med den våde sommer vi har haft. Tvivlsom om akslen er rustet fast?.
Ang. sikringe
Forrudevaskeren og bagrudevaskeren går ikke på samme sikring.
Bagrudeviskeren,(skyde-kiptag* ) ekstraudstyr 15 amp. sikring
Forrudevisker, for - bagrudevaskere 15 amp. sikring
Mit bud er din viskerkontakt
held med det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-08-08 11:58

Prøv om du evt kan få dem til at virke igen uden adskillelse med Wd 40 eller x 4 sprøjt rigeligt på også i motorrum og se om du med hænder kan få det til at bevæge sig lidt da det er et stort ptoblem at adskille for en amatør

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-08-08 12:06

Når/hvis en sikring får dårlig forbindelse fx ir, kan problemet som du beskriver det opstå!

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 27-08-08 12:13

Hej alle...
Tusind tak for jeres svar - men jeg er lidt i tvivl....

Viskerne går ikke på samme sikring ??? -Så kan det vel ikke være det !!

Viskerkontakt ?? BKR48 - Kan du sige hvor den sidder / Kan jeg selv skifte / Er det det jeg skal ....

Viskerakslen sidder fast i rust ?? - Jamen, de to viskere kører vel ikke på samme aksel !!

Hmmm.... Jeg er noget i tvivl...

Tænkte lige: Sikringer ! - Dem kan vel se, om de er brændt over,ikke ?? Så kunne jeg vel starte med at kigge på dem, ikke ??? Det er dem der sidder nede til venstre for rattet ?? Ikke ??

Håber I kan hjælpe...

Tak Tak Tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 12:23

Ja - tjek sikringer....

Men det hjælper ikke at skifte dem hvis de springer pga. overbelastning.....

Så gå lige det hele igennem....

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 27-08-08 14:13

Peterpeter. skriver Hmmm.... Jeg er noget i tvivl...
Det forstår jeg godt??. Et sådan fejl som du har,kan skyldes mange ting. Selv et værksted kan ikke med 100% sikkerhed sige hvad det skyldes. De skal også prøve forskellige ting, for at rette fejlen.
Så prøv selv,først med de forskellige råd du har fået på kandu. Begynd med dem som du syntes er lettest.
Med viskerarmen,kontakten mener jeg den arm du aktiver, når du skal bruge viskeren.
Jeg syntes det kunne være dejligt, om du ville skrive her hvad fejlen var, når du får den rettet. Jeg er selv perlegrusmekaniker,svigersønnen udlært vw mekaniker. Jeg er altid intereseret i at lære nyt.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 200 point
Dato : 27-08-08 16:35

Hej PP -

Din beskrivelse af, at viskerne over tid langsomt er har fået dårligere funktion - og nu ikke længere virker overhovedet - tyder på en korroderet eller brændt forbindelse i en multikontakt.

Da for og bag viskerne har hver sin sikring, kan det ikke være en sikring.
Derimod kan det godt være din viskerkontakt, HVIS altså både for og bag viskerne styres fra samme kontakt (jeg kender ikke til VW el udstyr), idet den så får én fælles plus ind som nu kan være brændt af.

Det kan også være en kraftig ledning fra fordeler/sikrings kassen, som forsyner begge viskere, som er brændt/korroderet i et stik, eller hvor ledningen er krimpet i et stikben.
Prøv at kigge godt efter hvor du har relæer, sikringer og multistik siddende i Polo'en. Er der spor efter vand indtrængen har du med stor sandsynlighed fundet problemet.

Held med det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-08 17:46

Det kan umuligt være en kontakt som som forsynes fra to forskellige sikringer. Tænk jer lige om.
Der er også næppe samme kontakt til for og bagvisker.

Den megen regn fremmer rusten.

Wd 40 kan måske med meget held få dem i gang igen. Men det holder ikke i 5 minutter i regnvejr.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-08-08 17:57

Transor skrev Citat :
"Det kan umuligt være en kontakt som som forsynes fra to forskellige sikringer. Tænk jer lige om.
Der er også næppe samme kontakt til for og bagvisker."

Du har nu ret i, at én og samme kontakt næppe er forsynet fra 2 sikringer, og at begge viskere næppe styres fra samme kontakt. Men det er der heller ikke tale om.
"kontakten" i den hér sammenhæng skal forstås som en multifunktions kontakt, hvilket jo er det man finder mest i biler ...
Det kan heller ikke være sikringer, da fejlen er kommet langsomt, og i 2 uafhængige kredsløb ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-08-08 18:23

Dårlig eller manglende stelforbindelse(r) kunne også være et bud, - dog næppe den samme stelledning til for og bag. Kan ikke lige huske om Polo har samlet visker / vaske funktionerne i en stilkkontakt på højre side af rattet ? Men hvis det er tilfældet, kunne det godt være der, "hunden" ligger begravet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-08-08 19:04

Visker aksles er korroderet fast. Jeg tror jeg har skiftet minst 50 visker aksler på polo og golf. Det kan hjælpe at demontere og smøre op mekanismen, men jeg ville købe ny.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 19:08

Nærmeste "hugger" er leveringsdygtig til en acceptabel ptis

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-08-08 19:25

Køber du hos en hugger så pas på at den kører meget let når du bevæger den.
alimak

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 27-08-08 22:43

Transor skrev: Der er også næppe samme kontakt til for og bagvisker.
Se linket.
Lyset går også på to sikringer. En til højre side, en til venstre side.
http://peecee.dk/upload/view/128794

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-08-08 20:36

Har da fårt min bagvisker på min carawelle til at kører igen (godt nok med x4 fra biltema) ved at smører den gentagende gange og det holder endnu et år senere sååe trans det er nok noget med det der Wd40 der ikke dur

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-11-08 19:36

Det var motoren (siger mekanikeren)
Tak
/Peter

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-11-08 19:39

Tak for svaret Beestone.