/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er det lovligt?
Fra : tbayh
Vist : 679 gange
50 point
Dato : 24-08-08 23:51

En hypotese. Jeg arbejder på en døgninstitution og finder ud af at min chef, som er en mand sidst i halvtredserne, dag efter dag sex chatter med andre mænd fra medarbejdernes computer. Ofte finder han på påskud om, at han skal over i en afsidesliggende afdeling og besøge de unge. Men udfra den ansatte i nævnte afdeling, har han ikke været der de gange, hvor han har brugt dette som påskud.
På vores arbejdscomputer, som holder til på chefens kontor, dukker ord som "Hotdating" op når man feks vil skrive "Hammel". Da man som ansat er nervøs for, om det er de unge som tjekker sådanne internetsider, er man nødt til at undersøge dato og klokkeslet på de kaldte links. Man finder så ud af, at det stemmer overens med, præcis når chefen sidder på kontoret. Det er jo i sig selv ikke ulovligt at en mand tænder på sex med andre mænd. Men at han bruger arbejdspladsens computer til at søge efter sex virker bare ikke rigtigt i mit hoved. Ej heller han bruger arbejdstiden på evt at mødes med andre mænd.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 25-08-08 00:10

Om han chatter med mænd eller kvinder, eller om han mødes med dem for at have sex eller for at spille skak er ud fra et juridisk synspunkt ligegyldigt.

At han gør det er næppe i overensstemmelse med hans job, dvs. at han ikke passer sit arbejde, det kan være et problem mellem ham og hans arbejdsgivere.

Det var det juridiske. På det moralske/etiske plan: Hvad folk misbruger deres arbejds-computer er for mig ret ligegyldigt, men hvis folk bruger den til noget andre ikke burde se, kunne de i det mindste slette deres spor. Og jeg er sådan set ligeglad med om han burger computeren til at chatte med mænd eller til at se film på youtube.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-08-08 00:30

Er det lovligt?

Ja! Der er ikke overtrådt nogen dansk lov. Det siger du jo osse selv. Hvorfor spør du så?

Er det tilladt på arbejdspladsen? Ja, hvis der ikke er udstukket retningslinjer for 'privat' brug af telefon, PC etc., så kan det højst medføre påtale. Jeg har da altid brugt arbejds-pc til private formål. Ikke i noget stort omfang - en enkelt mail: "Jeg regner med at komme hjem til normal tid idag - er der noget jeg skal have med fra byen?"

Er det kritisabelt? Tja, det er vel subjektivt. Jeg mener som så mange andre at det er kritisabelt. Var det det du ville vide?

I virkeligheden stiller du slet ikke noget spørgsmål. Du skal bare give udtryk for din forargelse. Forarget over en hypotese? Næh, det der får dig til at skrive 'hypotese' er at du har opdaget et eller andet og så forestiller du dig det værste, selvom du kun har et spinkelt grundlag. Er DET forargeligt?

Hellere skuffes i at vise for stor tillid til sine medmennesker end gribes i ubegrundet at nære mistillid til dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-08 00:39

tbayh

Er du ansat til at holde øje med din chef eller hvad ????

Citat
Da man som ansat er nervøs for, om det er de unge som tjekker sådanne internetsider, er man nødt til at undersøge dato og klokkeslet på de kaldte links. Man finder så ud af, at det stemmer overens med, præcis når chefen sidder på kontoret.

Hvilken arbejdsopgave har du det pågældende sted ???

Men pas på med dine anklager.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-08 01:03

tbayh

Er du den eneste, som er vidende om, at det netop er på det tidspunkt "chefen" logger sig ind på
"Hotdating" ???????

Er det den samme chef, som skal skrive en udtalelse http://www.kandu.dk/Spg125202.aspx

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-08-08 01:23

Du er fandme hurtig til at lægge 2 og 2 sammen Ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-08 01:31

Klumme

Det ved jeg så ikke om jeg er "hurtig til at lægge to og to sammen"

Men det undrer mig, at en ansat på en døgninstitution nøjagtig ved hvornår "chefen" er på dating !!!!!

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 25-08-08 08:44

I har helt ret og tak for jeres svar. Men i lyder til at være forarget over mit indlæg?

Eks:
"Er du den eneste, som er vidende om, at det netop er på det tidspunkt "chefen" logger sig ind på
"Hotdating" ??????? " - Nej, jeg er ikke den eneste.

Henrikkrebs skriver "Næh, det der får dig til at skrive 'hypotese' er at du har opdaget et eller andet og så forestiller du dig det værste, selvom du kun har et spinkelt grundlag. Er DET forargeligt?" - Måske

Og chefen har ikke altid ret!

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 25-08-08 09:03

Tak for svaret BertelBrander + jer andre