/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Dualboot
Fra : Højris
Vist : 427 gange
100 point
Dato : 24-08-08 22:17

Kan en født vista maskine forsynes med dualboot "linux"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-08-08 22:42

Ja da hvis du installerer det på et andet drev end Vista. Du kan have alle de styresystemer du har lyst til bare de ligger på hvert sit drev.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-08-08 10:49

Vil det stge at et drev oprettet som en partisien er nok eller, skal det være et andet fysisk drev.?
Højris

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-08 11:10

Hvis du har en harddisk og der kun er en partion, så vil Linux distroen Ubuntu selv oprette en partion til Linux, altså sig selv under installationen, du kan godt oprette partioner først men det er lidt kringlet, lad bare Ubuntu gøre det automatisk, jeg har har Windows XP og Ubuntu dual boot på samme harddisk, og der er ingen forskel på om det Vista eller XP, under installationen vil Ubuntu også tilbyde at hente Foretrukne fra Windows og bruge dem i Firefox som er browseren i Ubuntu.
Hvis du vil have en anden Linux distrubition end Ubuntu, så ved jeg ikke om det kører automatisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-08 11:50

Men du kan jo lge teste din computer og se hvad det er inden du installerer.

Hent og brænd ubuntu på en CD og kør den som LIVE uden at installere.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Og bare spørg om brugen af den ubuntu CD - vi er et par stykker som bruger den.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 26-08-08 02:18

Tak for svaret o.v.n..
Det prøver vi så, når vi har fået lidt søvn.
Højris & Olsen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-08 02:21

Selv tak, sørg videre hvis der er noget du er usikker på, vi er flere som bruger Ubuntu her i forummet, hent fra Eyvinds link og brænd som ISO eller Image, ikke pakke ud eller noget