/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Husholdningsbudget
Fra : fghfgh
Vist : 1681 gange
20 point
Dato : 24-08-08 11:45

Hvad tror I et husholdningsbudget med de almindelige udgifter (husleje til en toværelses, el, vand, varme, telefon, tv-licens, forsikringer, foreningsgebyrer, mad og drikke, tøj og sko, toiletartikler og frisør, fritidsaktiviteter, dagligvarer, opsparing til ferie, telefon, internet, transport og vask) løber op i på månedlig basis?

Er 10.000 kr. ikke et meget realistisk bud?

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 30 point
Dato : 24-08-08 11:50

Det kan du da ike få svar på.
Det kan nemt svinge fra 6000-20000 kr. Det afhænger af din husleje, er det en lille lejlighed eller hus du bor i.
Forsikringer svinger meget og også alle dine andre poster.
Du skal sætte dig ned og skrive dine udgifter du har enten pr. måned eller pr. år og så dele med 12, så har du dine månedelige udgifter.
Det kan vi andre ikke gøre for dig.

OM IGEN

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-08 11:50

Husleje til toværelses, el vand og varme ? Det er de faste punkter i dit total budget, og bør ikke være med i husholdningsbudgettet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-08 12:18

Man er nødsaget til først at kigge på de faste udgifter, dvs huslejen med varme og lys og nødvendige forsikringer, fagforeningskontingent, telefon/internet og TV-licens, disse kan med fordel indlægges i en budgetkonto i banken så man betaler det samme beløb alle 12 måneder og aldrig ser et girokort.
Hold selv øje med stigninger eller fald i disse så den månedlige indbetaling kan blive reguleret, bankerne har det med at trække det ud så man pludselig skal betale et større beløb for at dække et underskud året før

De andre er stærkt variable, nogle kan bruge fra 500 kr og til personlig konkurs om måneden på frisør og tøj

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-08-08 12:48

Citat
Husleje til toværelses, el vand og varme ? Det er de faste punkter i dit total budget, og bør ikke være med i husholdningsbudgettet

Citat
disse kan med fordel indlægges i en budgetkonto i banken så man betaler det samme beløb alle 12 måneder og aldrig ser et girokort.

I synes at forudsætte at fghfgh ikke er særlig kløgtig til at styre egen økonomi. Det synspunkt kommer igen med bankernes 'budgetkonto' (d.v.s. en konto til 0,0125 % hvor man sparer op til de 'store' poster såsom halvårlige terminer). Det tjener bankerne godt på.

Jeg synes det er en god idé at have oversigt over dyre og billige måneder, overveje kontoform i banken etc. fx kan det ofte være fordelagtigt at indfri de dyreste lån (evt delvis) og køre den daglige økonomi over fx en boligkredit. Den slags overser man, hvis man får 'fremmed hjælp' til at styre udsvingene i økonomien.

Der er et 2001-standardbudget på http://www.casa-analyse.dk/files/pdf/Hvad_koster_det_at_leve.pdf - det er fra 2001. Siden er forbrugerpriser steget gennemsnitligt 15%

Godkendelse af svar
Fra : fghfgh

Dato : 24-08-08 17:36

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : simonsenfar

Dato : 08-09-08 19:24

Det er et svært spørgsmål, hvor mange personer er der i husstanden, husleje, bil, forsikringer, rejser mv. men jeg kan sige at det i alle tilfælde ikke er under kr. 15000 pr. md. Men lav et budget med alle udgifter og divider med 12. Dette kan laves på regneark, det er så nemt.

Kommentar
Fra : invalid01

Dato : 22-04-12 18:00

hej

jeg betaler 8000 i husleje 1500 til øvrigeudgifter og har 2000 kr til mad.

mvh

pia

Kommentar
Fra : JonathanH

Dato : 01-02-23 12:29

Hej,
Hvis du har brug for at spare på diverse ting, så det bliver nemmere at få tingene til at hænge sammen, så har Logbuy en masse rabatter på mange hverdagsting
https://www.logbuy.dk/