/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvordan tørrer jeg bananer?
Fra : mangorossa
Vist : 9516 gange
300 point
Dato : 21-08-08 15:14

Jeg er kommet i besiddelse af en masse bananer og kunne tænke mig at lave dem til bananchips/snacks...hvordan gør man egentlig?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-08 15:28
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-08-08 16:03

Jeg håbede lidt at det kunne gøres i en ovn?
Mon det kan lade sig gøre?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 21-08-08 16:16

Skær frugten i tynde skiver. Jo tyndere, jo bed re, for tykke frugtskiver er meget længe om at blive fuldstændig tørre: Dobbelt tykkelse kræver firedobbelt tørretid. Fordel frugten på en ovnplade, og sæt den til tørring i en 40-60 grader varm ovn. Højere varme fremskynder processen, men går ud over smagen. Vend frugten med jævne mellemrum, og lad den ellers stå og tørre i adskillige timer. Frugten er ordentlig tør, når den er sej og læderagtig og uden fugtlommer. Alt efter frugtens modningsgrad og tykkelse skal den tørre mellem tre og seks timer. Hjemmetørret frugt kan ved kølig opbevaring i lufttæt emballage holde sig i 4- 6 måneder.

herfra http://www.spilbingo.dk/slankesiden/helse/index.php?Side=torred_frugt.htm

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 21-08-08 16:28

Tak for svaret Nordsted1.
Det var lige det jeg kunne bruge...
også tak til dig dova..din metode er bare ikke så god liiige idag..det pi....ned og jeg har ikke varme i radiatorerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-08 16:33

Selv tak og god fornøjelse. Jeg tør ikke puste lidt sol over til dig, tænk hvis jeg kom til at puste så kraftigt, at jeg solen forsvandt her

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 16:47

Vil du ikke hellere tørre æbler? Det gjorde min mor efter en opskrift der ligner den her. bananer kan sikkert gøres på samme måde, tørring af nødder er også anvist!
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/845.html

Kommentar
Fra : Birgit-T

Dato : 21-08-08 17:05

Nordsted1... Gælder det også bananer...? Ved man kan tørre æbler, pære, appelsiner osv på den måde men mener ikke bananer kan li' den måde?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-08-08 17:23

ja det håber jeg, for de ligger i ovnen nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-08 17:50

De var da nævnt i linket, så det vil jeg da håben, nu mangorossa er begyndt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-08-08 18:50

ja det håber jeg *GG* de skal nok ligge natten over..der ser ikke ud til at være sket det helt store endnu *GG*

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-08 21:44

Bag nogle banankager