/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Drømme og søvn
Fra : motek
Vist : 1114 gange
100 point
Dato : 21-08-08 13:30

Jeg har tit funderet over om drømme (under REM-søvnen), kan have indflydelse
på ens energi eller mangel på samme, den flg. dag.

Tit føler jeg mig lidt smadret resten af dagen, hvis jeg f.eks. har haft en meget forvirrende drøm.

Er det bare tilfældigt, eller er drømmene virkelig istand til at forringe kvaliteten af en god nattesøvn?

Er der nogen/nogle her der ved noget om det?

Mvh.
Motek

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-08 13:35

Citat
Er det bare tilfældigt, eller er drømmene virkelig istand til at forringe kvaliteten af en god nattesøvn

Nej, det er ikke tilfældigt.

Meget forvirrende eller urolige drømme er belastende både psykisk og fysisk, da det også ofte medfører fysisk aktivitet (ligger uroligt, muskelspændinger o.s.v.) og psykisk er det hjernen der er på "overarbejde".

Så jo, selvfølgelig kan kraftig drømmeaktivitet påvirke energiniveauet om dagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-08 13:37

Forresten har du sikkert også oplevet det modsatte, at du har haft en dejlig og "let" drøm, der har fået dig til at vågne i godt humør og hvor du bare føler dig på toppen den dag

Kommentar
Fra : motek

Dato : 21-08-08 14:12

Hej dova.

Det med hjernen på overarbejde, lyder meget sansynligt. Vi kender det fra vågen tilstand...
Var bare i tvivl om det også var gældende under søvn, men du lyder overbevisende...

Det fysiske aspekt havde jeg ikke tænkt på. Selvfølgelig medfører en fysisk urolig nattesøvn,
forårsaget af urolige drømme, en vis fysisk træthed.
Man må jo så kunne konkludere at en bedre fysisk form, også vil være forbedre nattesøvnen!

Det med den dejlige lette drøm.... jo da det virker

Tak for et godt svar og point til dig.

Mvh.
Motek