/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
UlrikB
Fra : Sandvad261
Vist : 537 gange
100 point
Dato : 21-08-08 10:05

Jeg har før måttet læne mig op af dig, for det ser ud til, at du har styr på det med MAC.
Og jeg er MEGET ALVORLIG TRÆT AF WINDOWS, så jeg vil helt og holdent over og køre på mig dejlige Mac.
Jeg har ved den lejlighed brug for at få at vide, hvike programmer jeg skal bruge til at få den fra start og til slut færdige DVD med Danske undertekster.
Der er slet ikke tale om piratkopiering, de film, som jeg lægger Danske undertekster på, er film som jeg har købt og betalt, på normalt vis, er der ikke Danske undertekster på dem, så går jeg igang, for det er jo ærlig talt meget spændende og MEGET tidskrævende.
Men alså navn på de programmer man nu skal bruge.
Da' der er ingen der kan leve af at arbejde gratis, skal programmerne ikke nødvendigvis være gratis, jeg har ikke noget imod at tage til pengepungen...

Hej med dig og god vind.

Accepteret svar
Fra : silenzio

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-08 10:27

Nu er jeg jo ikke nogen UlrikB, men skriver lige alligevel.

http://www.my-guides.net/en/content/view/105/26/

På ovenstående adresse er der en guide til hvordan du bruger Jubler til at lave dine undertekster, og hvordan du bruger Avidemux til at lægge denne undertekst ind i et videoklip.

Derudover ved jeg at VLC-afspilleren kan håndtere undertekster i formaterne .srt og .sub. Hvis du har et videoklip der hedder videoklip.avi og undertekst filen hedder det samme, altså videoklip.srt / videoklip.sub, så kan du åbne videofilen i VLC og vælge underteksten i Video-menuen tror jeg det er.

Der findes et program der hedder Handbrake som er godt til at importere DVD'er til computeren, hvor du selv styrer hvilke undertekster der skal med, hvilket lydspor osv. Tror også dette program kan bruges til at lave en fil, hvor du smelter undertekster og filmklip sammen.

Hvordan end du vælger at gøre, skal den endelig fil selvfølgelig også brændes.

Du kan selvfølgelig brænde en DVD herefter med Toast fx. Men hvis du vil lave det lidt fancy, sådan at du brænder en DVD med en menu, hvor du selv kan slå underteksterne til og fra, kan du gøre dette via DVD Studio Pro. Den nyeste version hedder vist 4 og er en del af Final Cut Studio 2. Om man også kan købe det adskilt, ved jeg faktisk ikke. Men denne løsning er noget dyr, da jeg mener Final Cut koster i nærheden af 10.000 kr..

Håber det kan få dig lidt i gang.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 21-08-08 20:37

Ja, der jo sikkert flere måder du løse denne opgave på. Og jeg vil antage at den metode silenzio skitserer også sagtens kan bruges. Personligt er jeg glad for at benytte Apples Final Cut Studio 2 programpakke, især fordi jeg ser det som en væsentlig fordel at det er samme firma der levere både videoredigerings software, DVD tilrettelægger software, software til transkodning og kompression samt styresystem og hardware. Jeg finder at det mindsker tendensen til kompatibilitets konflikter i mellem de enkelte komponenter. Mit system kører på en MacPro 2 x 3 GHz Quard-Core Intel Xeon maskine med 8 GB ram. http://support.apple.com/kb/SP30
Systemet er Mac OS X version 10.5.4 http://www.apple.com/macosx/
og jeg bruger Final Cut Pro version 6.0.4 til videoredigering http://www.apple.com/finalcutstudio/finalcutpro/
og DVD Studio Pro til at tilrettelægge DVDer. http://www.apple.com/finalcutstudio/dvdstudiopro/
Jeg benytter også jævnligt Soundtrack Pro, både sammen med Final Cut til lydefterarbejde og sammen med DVD Studio Pro til produktion af menu-lydspor osv. http://www.apple.com/finalcutstudio/soundtrackpro/
Endelig bruger jeg Motion til at fremstille animerede menuer og overgange til brug i DVD Studio Pro og til at fremstille animationer og effekter til brug i Final Cut. http://www.apple.com/finalcutstudio/motion/
Brugen af disse programmer forudsætter installationen af både QuickTime Pro og Compressor.
Til at lave undertekster til brug i bl.a. DVD Studio Pro bruger jeg Sublime. http://software.supramotion.de/content/section/5/51/
Til at rippe og demulitplexe materiale fra DVD med henblik på videre forarbejdning bruger jeg HandBrake. http://handbrake.fr/
Til brænding af kopier på DVD og CD bruger jeg Titanium Toast 9. http://www.roxio.com/enu/products/toast/titanium/overview.html

Dette er et professionelt set-up og er ikke helt billigt at etablere, men mindre kan selvfølgelig også gøre det. Det afhænger mest af ambitionsniveau og økonomi. Med en iMac til 8000kr følger iLife08 som bl. a. indeholder både iMovie og iDVD og med dem kan du så både redigere video og lave DVDer. Faktisk kan indgangs tærsklen bringes hel ned på 4000kr for en MacMini hvis du i forvejen har både skærm, tastatur og mus til overs fra den skod windoze du alligevel ikke gider se på mere.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 31-08-08 07:45

Tak for svaret silenzio.
Jeg valgte dit svar, fordi jeg har afprøvet de programmer du der nævner, og da' det jo ikke ligefrem er den slags jeg arbejder med til daglig, så var det en god og ret billig løsning.
På min PC har jeg købt et program der hedder AnyDVD, hvad kunne dette program hedde til en MAC.????

Til UlrikB
Det er da' noget af en kraftig sag, du der oplyser mig om, går du meget op i dette her, eller laver du selv film til lidt af hvert ???

Hilsen
Jens Andersen

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 31-08-08 13:34

Rigtigt gættet Jens.
Jeg er professionel og har arbejdet som sådan med film og tv-produktion i mere end 20 år. Jeg har eget produktionsselskab og freelancer for andre med redigering, ENG, EFP, SNG og post-production samt DVD- og web-produktion. Jeg har medvirket på et utal af kommercielle produktioner som du næppe har kunnet undgå at se nogen af hvis du ser Dansk TV (TV2 og DR). Samtidig har jeg også medvirket på en mængde ikke-kommercielle undergrunds- og eksperimental-produktioner. Et lille udvalg af dem kan ses som podcast her:
http://ulrikbrask.dk/podcast/Videotics/Videotics/Videotics.html

Kommentar
Fra : silenzio

Dato : 02-09-08 12:24

Hej igen.
Det var godt du kunne bruge mit svar. Jeg kender ikke umiddelbart det der AnyDVD-program - hvad kan det? Måske jeg kender et alternativ.
Claus