/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Farver på ledninger loft?
Fra : Quetzalcoatl
Vist : 4061 gange
20 point
Dato : 20-08-08 19:40

Hej. Jeg har netop købt nogle loftslamper, som jeg har prøvet at installere i en gammel el-installation. Fra loftet er der to rør med ledninger;

NR 1: 1 lyseblå, 1 brun og 1 grøn/gul.
NR 2: 1 rød, 1 orange, 1 brun og 1 lyseblå.

Den eneste måde jeg har kunnet få lys i lampen på er at koble den brune og lyseblå fra NR 1 i de tilsvarende farver på lampen. Problemet er bare, at der konstant løber strøm til lampen - jeg kan ikke slukke på vægkontakten. jeg tror ikke, at der er noget galt med vægkontakten, for det samme problem opstår ved installation af de to andre lamper fra andre loftudtag. Hvad gør jeg? Skal den røde eller orange evt bruges? Skal man kun bruge ledningerne fra et enkelt rør ved opsætning af en lampe, eller er det omvendt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-08-08 19:57

Citat
NR 1: 1 lyseblå, 1 brun og 1 grøn/gul.
NR 2: 1 rød, 1 orange, 1 brun og 1 lyseblå.

Du skal bruge 1 lyseblå son er NUL, og så enten den røde eller orange som er lampeledning fra kontakten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-08-08 19:59

Jeg vil mene rød og lyseblå eller orange og lyseblå fra rør to.
i rør et er Grøn gul jord, brun fast fase og blå jord.
Det er muligt at begge blå skal bruges.
Det er næsten ikke til at sige, har du ikke et måleapparat.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-08-08 20:17

prøv dig frem. det koster sikkert en sikring eller 2, men det er vel også til at overleve.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 30 point
Dato : 20-08-08 20:32

forsyningen kommer sikkert fra rør 1
rør 2 går sikkert ned til en afbryder (måske dobbelt) og stikkontakt. (har du en stikkontakt du ikke har strøm på ????)

Hvis det er sådan installationen er lavet, skal du:

1. Sætte de to blå sammen.
2. sæt de to brune sammen.

lampen monteres mellem de 2 blå, og den røde (eller den orange)
Den gul/grønne er jord, og behøves normalt ikke at forbindes til loftslamper indendørs.

MVH

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 20-08-08 20:36

Enten har du 2 tændinger enten fra 2 kontakter eller fra en dobbelt kontakt eller også er den røde en gammel jordledning, og så går der et rør videre til noget andet, derfor skal de to brune skal forbinddes sammen i en samlemuffe og de to blå skal forbindes sammen i en anden samlemuffe (dobbelt eller Kronemuffe), hvis du har to tændinger skal lamåen forbindes til blå og rød eller orange så lyser lampen når du tænder kontakten, hvis du kun har en tænding skal den røde forbindes til den grøn/gule i en samlemuffe, og som sagt er der kun en ting at gøre nemlig at prøve sig frem,
.
Bjarnebr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-08 22:52

Det er absolut bedst at du får hjælp af en kyndig på stedet.

Man kan ikke grunde noget som helst på farver alene.

Hvis der er to rør til lampestedet, skal visse ledninger fra hvert formenlig forbindes sammen, for at andre dele i lejligheden får strøm.
Men det er gætteri, når man ikke ved mere en det du skriver.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-08 02:09

SAkru tændkontakten af og se hvilke to farver der er tilsluttet. Den ene er fase og den ande er tænledning. Nul forbindes normalt i lampestedet.

Godkendelse af svar
Fra : Quetzalcoatl

Dato : 23-08-08 13:43

Bingo! Du ramte hovedet på sømmet. Alt det du sagde var rigtigt, og de stikkontakter jeg manglede strøm til før fungerer igen. Tak for det.