/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
gæld for evigt?
Fra : nosunshine5
Vist : 1949 gange
20 point
Dato : 18-08-08 18:53

Hvis man skifter bank og efterlader en gæld i den gamle. Og den ikke gør noget som helst for at inddrive, eksempelvis ved at sende et brev som reminder for at inddrive dem.
Forældes det? Og gælden slettes. Eller hænger man på det for altid?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 18:57

Citat
Og den ikke gør noget som helst for at inddrive

Det er ønsketænkning

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-08-08 18:57

Hvis banken ingenting gør, så forældes gælden senest efter 10 år, måske endda tidligere, men det kommer an på hvilken gæld der er tale om. Det kommer også lidt an på hvornår gælden er stiftet, idet der er trådt en ny forældelseslov i kraft den 1. januar i år, og der er nogle overgangsregler, som man skal tage med i vurderingen.

Det er under alle omstændigheder ikke (længere) nok, at banken bare sender en rykker. Du skal enten anerkende gældens størrelse eller have kravet indbragt for retten. Ellers forældes gælden.

Hvis du fortæller lidt mere om gælden, kan jeg nok komme med et noget mere præcist svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 18:58
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-08-08 19:00

Vær opmærksom på at det link, som refi er kommet med ikke længere er gyldigt, da vi, som nævnt, har fået ny forældelseslov. Egentlig skidt, at man ikke får fjernet sådan noget fra sin hjemmeside.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 19:03

Beklager....

Har du en henvisning til de NYE regler/love...

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 18-08-08 19:05

Vi sidder her og taler om det.
Da jeg mener at den forældes efter en årrække.
Så et program om en som fik en uventet gæld som han mente han havde betalt ud, men banken mente det ikke. Og den lå 20 år tilbage da programet optages. (en meeeget gammel tv udsendelse, det var lige før det var sort hvid billed).
men vi falder så over dette spørgsmål på sol-debatten.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=18;conference=348;posting=1409901
Og er rygende ueninge. (Alle er i live endnu), og da der er lidt flere kloge og forhåbentlige mere vidende hoveder her i kandu, end i min vens stue. Så spørge jeg her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 19:17

Spørgsmålet du henviser til drejer sig jo IKKE om gæld.....

Vedkommende har jo betalt, men vil blot vide hvor længe han evt. bliver straffet af banken fordi det IKKE har været til tiden....

Så der er jo IKKE tale om GÆLD.

Havde der været tale om gæld til banken var vedkommende røget i RKI (hedder det ikke mere) og SÅ havde kassen været lukket, selv i en NY bank....

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 18-08-08 19:21

Debatten her blev også startet af den tråd og udviklede sig til det spørgsmål jeg skrev i første omgang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 19:24

Så er spørgsmålet jo utopi.....

En bank vil da ALDRIG undlade at opkræve en gæld....

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 18-08-08 19:38

Det har du jo nok ret i.
Derfor kan an jo godt kunne lide at vide svaret på et spørgsmål, om ikke så bare for at banke
vennen oven i hovedt, der sidder og griner smøret overe i sofaen. iKK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-08 19:43

Jeg kender IKKE de nye regler....

Men stol du trygt på at de findes når Rye Jensen skriver det....

Det kan være de kommer....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 18-08-08 20:14

Her er der en hel roman

28-02-2008 Gæld bliver hurtigere forældet i ny lov om forældelse af fordringer

Den 1. januar 2008 trådte en ny lov om forældelse af gæld i kraft, som gælder for alt gæld – også gæld, der blev stiftet inden årsskiftet. Med den nye lov bliver et krav forældet, når der ikke er en dom eller en skylderkendelse i form af et frivilligt forlig, efter 3 år og krav, hvor der er en dom eller underskrevet et frivilligt forlig, forældes efter 10 år.

De gamle regler:

De gamle regler om forældelse af fordringer kunne findes i to forskellige love.

Den ene lov fastslog, at der for almindelige fakturakravgælder en forældelsesfrist på 5 år. Denne frist regnes fra forfaldsdagen, hvilket typisk vil være den betalingsfrist, der er anført i fakturaen. Fristen blev afbrudt ved skyldnerens erkendelse eller ved påbegyndelse af retsskridt, typisk indlevering af stævning.

Den anden lov fastslog, at der for krav, hvor skyldneren erkendte eller der var opnået dom over skyldneren, gjaldt en 20-årig forældelse. Fristen i henhold til denne lov blev regnet fra kravets stiftelse - typisk en aftales indgåelse. Fristen kunne afbrydes ved almindelig påmindelse til skyldneren. Kreditor kunne derfor holde sit tilgodehavende "i live" blot ved at sikre sig bevis for, at der inden for de seneste 20 år var sendt skriftlig påmindelse til skyldneren.

De nye regler:
De nye regler er samlet i én lov, lov nr. 522 af 6. juni 2007. Se loven her:

Begge de nye frister regnes fra forfaldstid, dvs. det tidspunkt hvor kreditor/långiver kan kræve at debitor/låntager skal betale den aftalte ydelse, og afbrydelse kan fremover alene ske ved indlevering til retten eller ved skyldnerens erkendelse. Fra 1. januar 2008 skal fordringer med dom således indsendes til fogedretten mindst hvert 10. år, med mindre man forinden har opnået skyldnerens erkendelse. Ønsker man at undgå forældelse af de afledte rentekrav, skal der ske indlevering til fogedretten hvert 3. år.

Overgangsregler:
Som nævnt ovenfor, så trådte reglerne i kraft 1. januar 2008 og gælder også for eksisterende fordringer, dvs. fordringer, som var stiftet og/eller forfaldne før 1. januar 2008.

Overgangsreglerne er dog udformet således, at en eksisterende fordring under ingen omstændigheder forældes før 1. januar 2011, medmindre forældelse ville indtræde tidligere både efter de gamle og de nye regler.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er sket ændring af forældelsesregler af betydning for netop din virksomhed, opfordres du til at rette henvendelse til en inkassoadvokat. Find en inkassoadvokat på http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=7

Se også lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven)

herfrahttp://www.danskeinkassoadvokater.dk/Default.aspx?ID=1&M=News&PID=6&NewsID=170

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 18-08-08 20:30

Tak for svaret Nordsted1.
Så må hjernevindingerne i gang. Inden vi kan afslutte debaten her i stuen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-08-08 20:33

Så er jeg tilbage - den lille skulle lige puttes.

Man opererer i grove træk med to forældelsesfrister en på 3 år og en på 10 år. Den 3-årige frist gælder for "almindelige" krav, som f.eks. købsmandregning, udestående til håndværkere m.v. Den 10-årige forældelsesfrist finder anvendelse, når kravet er fastslået ved en dom, hvis der er udstedt gældsbrev for fordringen, eller hvis skyldner skriftligt har erkendt eksistensen og størrelsen af kravet.

Hvis bankgælden udspringer af et lån, hvor der altid vil være et gældsbrev, så forældes kravet efter 10 år. Hvis der er tale om almindeligt overtræk, er der en 3-årig forældelsesfrist. Den 3-årige forældelsesfrist kan blive til en 10-årig forældelsesfrist, hvis der opnås en dom eller anerkendelse.

Den 10-årige forældelsesfrist kan forlænges med 10 år, hvis skyldner påny anerkender gældens størrelse eller sagen indbringes for retten (fogedretten).