/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sylting henkogning af pærer
Fra : 1133
Vist : 3033 gange
100 point
Dato : 17-08-08 12:19

hej hun sidder og kigger opskrifter på henkogning og syltede pærer
en god opskrift søges
der må da være en der har en god gammel opskrift
for hun vil ikke lytte til mine idder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 12:28

lav dem selv så eller find en stavekontrol imens .........> idder`????

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 110 point
Dato : 17-08-08 12:33

Syltede pærer (ca. 1 liter)
1 kg pærer
500 g melis
½ dl. eddike
2 dl. vand
1 tsk. flydende atamon
Pærerne vaskes, skrælles og kan syltes hele. stilken og blomsten skæres væk eller pærerne flækkes og kernehuset fjernes .
Sukker, eddike og vand koges til en lage, hvori pærerne koges ganske sagte, til de er møre. De lægges i varme, atamonskyllede glas. Lagen koges ind 3 – 5 min. tilsættes atamon og hældes over pærerne. Glassene lukkes til med det samme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-08 12:34

Denne er vist den samme som i - den grønne syltebog-?som jeg plejer at benytte mig af

Syltede pærer (ca. 1 liter)

1 kg pærer

500 g melis

½ dl. eddike

2 dl. vand

1 tsk. flydende atamon

Pærerne vaskes, skrælles og kan syltes hele. Da må stilken skrabes og blomsten skæres bort. Pærerne kan flækkes og kernehuset bores ud med et græskar bor eller en teske. Sukker, eddike og vand koges til en lage, hvori pærerne koges ganske sagte, til de er møre. De lægges i varme, atamonskyllede glas. Lagen koges ind 3 – 5 min. tilsættes atamon og hældes over pærerne. Glassene bindes til med det samme.

Det lyder måske underligt med eddiken, men den smages ikke,

Og så et par skiver vanilleis, og lun chokoladesovs

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page849.html

Der er rigtigt mange muligheder herhttp://www.google.dk/search?hl=da&q=syltede+p%C3%A6rer&meta=

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 15:01

1133 jeg er lige blevet sendt herind for at undskylde min bemærkning - ok jeg kan godt se den kan virke uforskammet - men det var bestemt ikke hensigten - jeg synes bare det så sjovt ud

sorry

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-08-08 17:24
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-08-08 19:07

mon denne opskrift er gammel nok - den er fra md. jensens koge- og syltebog fra 1904. købt for en femmer på et loppemarked. mon madammen er mor til frk. jensen?

syltede pærer:

alle slags pærer kan anvendes, men de må ikke være fuldkomne modne. de skrælles og hvis de er store, skæres de i to stykker. kærnehuset ud. 1 pund (500gr.) pærer. 1 pund sukker koges til sirup med 1 pægl vand (0,2415 l). pærerne koges med, til de er møre. de lægge op på et dørslag (si). saften koges nmed et tykke vanilie og skummes indtil den er klar og godt jævn. når den er kold, hældes den over pærerne, som nu er lagt i syltekrukker. bindes til næste dag. hvis de skal bruges til steg kan der tages 1/4 pægl eddike til hvert pund bær.
jeg har oversat det meste til mere nutidig dansk, så jeg ikke får smidt en stavekontrol i hovedet
... de ere lagte - man maa - 1 Pægl Vand osv.

de pærer, som vi har i haven ku' godt risikere ovennævnte behandling.

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 18-08-08 13:40

Tak for svaret modersvilje.