/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Befordringsfradrag
Fra : mortydk
Vist : 2118 gange
55 point
Dato : 16-08-08 22:35

Hej

Håber der er nogen skattekyndige derude.

Jeg skal til at flytte til Århus fra København. Det betyder, at jeg skal af med min lejlighed i København og finde en ny i Århus. I disse studiestart tider er det ikke det nemmeste, så jeg har en nødløsning. Denne løsning giver dog mig nogle spørgsmål, jeg ikke lige har kunnet finde svar på.

Jeg overvejer at bo i mine forældres sommerhus i en periode, og så beholde min adresse i kbh indtil min lejlighed er solgt.
Dette er 74 km fra mit nye arbejde og jeg skal med det offentlige.

Mine spørgsmål.

Hvis jeg låner mine forældres sommerhus og kører med bus/tog til arbejde. Kan jeg få befordringsfradrag? Jeg regner ikke med at flytte min adresse i folkeregisteret til sommerhuset.

Må jeg bo i mine forældres sommerhus uden at betale husleje og få befordringsfradrag? Og så efter 1. oktober, hvor man normalt ikke må bo i sommerhus?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-08 22:39

Så vidt jeg husker er der ikke en bestemt dato, du skal være ude af sommerhuset, du bestemmer selv i hvilken del af året du vil opholde dig der, bare du holder dig inden for tidsgrænsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-08-08 22:39

Nej nej nej

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-08-08 22:45

Hej med dig.
Du skal have din folkeregister adresse der før du kan få fradrag

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 65 point
Dato : 16-08-08 23:23

Hej mortydk

Der er allerede linet op til nogle vanskeligheder i forhold til SKAT i det , du skriver.

For det første: Befordringsfradrag beregnes med udgangspunkt i din folkeregisteradresse sammenholdt med din arbejdsgivers adresse. Din ide om at bo i dine forældres sommerhus er en udmærket ide, og det burde jo bestemt vre muligt. Men første vanskelighed er, at skattevæsenet ikke kender din adresse, hvis du ikke vil stå ret for den i form af en folkeregistertilmelding.

Prøv forøvrigt at forklare, hvorfor du ikke vil melde flytning til folkeregisteret? Har du en fordel ved at lade være.....husk på at afveje din eventuelle fordel op imod, at du efter loven er forpligtet til at melde flytning, når du faktisk flytter. Det er jo ikke sådan, at man selv bestemmer, om man vil melde flytning, når loven siger, at man skal. Dels kan man få en bøde for at lade være, dels løber man ind i allehånde vanskeligheder, når man foregiver noget overfor myndighederne, som ikek stemmer med virkeligheden!

Næste problem: Låne forældres sommerhus uden at betale leje. Ja, i et normalt samfund, der ikke var overreguleret, lyder det jo helt normalt.Men sådan er det ikke i Danmark i dag, Alle politiske partier fra S til K og V er enige om overregulering. SÅ derfor skal du og dine forældre nok aftale en vis rimelig husleje, ---- se på, hvad sommerhuse udlejes for i området, og sæt lejen noget lavere, da det er uden for sæsonen, måske 1000 kr om ugen eller 1500. Derefter kan dine forældre som gave give dig huslejebeløbet. For hele semestret kan det måske blive 4000 kr. gange x måneder= xx.xxx kr., men stadigvæk så lille et beløb, at der ikke skal betales gaveafgift. Undersøg dette nøje!

Tredje problem: Betyder 1. oktober noget i denne sammenhæng?. Måske ja, men ikke i forhold til skattereglerne. Det er andre regler, du måske kan støde ind i her, f. eks. miljøregler, zonebestemmelser etc.

----

Jeg synes din løsning ser god ud. Det, der er vigtigt for dig, er , at du ikke løber ind i vanskeligheder i forhold til myndigh din ederne, hvilket er svært at undgå i et overreguleret samfund.

Mit råd er delt i to. For det første:Følg spillereglerne. Flyt ikke til ny adresse uden at anmelde det til folkeregistret. (at der derved opstår et nyt problem i forhold til din usolgte lejlighed i Kbh er en kendsgerning, du kan jo ikke bo begge steder og opfylde bopælspligten i Kbh...........gang)
men du må leje den ud, sætte den til salg eller andet....du kan ikke spille på flere hesing færst og

Næste råd: Ring til skattevæsenet, aftal et møde. Gå op til dem, tal med dem om, hvordan du løser dette problem. Det vil være svært....men prøv alligevel...... Få skattemedarbejderen til at give dig konkrete svar, hvis det er muligt, og følg rådene. Skriv til ham, hvad dert er , I har aftalt. Endnu bedre, spørg ham om du an få en bindende forhåndsbesked, og bed ham om en sådan (koster 1300 kr, men så er man på den sikre side).

Det lyder altsammen rigtig besværligt ---- oig 7 ud af 10 personer kan klare sig uden at tale med
Skat og uden at få problemer. Men de sidste 3 får masser af problemer. Derfor er mit bedste råd til dig: Brug SKAT som sparringspartner og fin.d en god løsning sammen med dem. Betragt dem som dine venner....og ikke som dien fjender

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-08-08 06:06

NEJ, du kan ikke få befordringsfradrag.

hawaii7

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-08-08 06:26

Regn ud hvor mange km du har til arbejde. Du behøver ikke oplyse hvor du bor. Faktisk spørger de slet ikke. Bare ring eller brug tast selv, oplys antal km til arbejde, antal arbejdsdage i resten af året - og så er det klaret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-08 08:19

Citat
Regn ud hvor mange km du har til arbejde. Du behøver ikke oplyse hvor du bor. Faktisk spørger de slet ikke. Bare ring eller brug tast selv, oplys antal km til arbejde, antal arbejdsdage i resten af året - og så er det klaret.

Og skat kontrollerer på deres pc om afstanden passer, hjem - arbejde.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-08-08 08:30

Der findes andre fradrag - hvis man er nødt til at overnatte ude for at passe sit arbejde, det er der masser af jord-& betonarbejdere og lign. der har, ring til din fagforening - de vil forklarer dig hvilke fradrag du kan få.

Godkendelse af svar
Fra : mortydk

Dato : 19-08-08 12:15

Tak for svaret Oldboston.