/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Ændre for brunlig ansigtskulør
Fra : 1991
Vist : 781 gange
500 point
Dato : 14-08-08 16:19

Hvordan kan jeg på en simpel måde ændre på ansigtskuløren på mine fotos - jeg synes tit farven er for mørk/brun.
Jeg har prøvet at lysne mine fotos, men det hjælper ikke.
Jeg har en Canon i9950 fotoprinterog normalt printer den flotte fotos - men ansigtsfarver snyder tit.
Jeeg bruger PSP9 og Adobe Fotoshop Element 5.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 14-08-08 16:34

Har du prøvet autojusteringsfunktionen: Enhance > auto levels, auto contrast, auto color correction?

Ellers : Enhance > Adjust lightning > shadows/highligt

Eller : Enhance > adjust color > color variation...der er så forskellige muligheder....bl.a. saturation.

Du kan eks. med lasso tool tegne ansigtet op, og så gå ind i saturation og dæmpe farven....og v.h.a. lassotool kan du også lysne bestemte steder i billedet....når du har afnærket et sted, er det kun indenfor det afmærkede at funktionerne virker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-08 16:34

Og det var selvfølgelig i Photoshop Elements 5

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-08-08 16:57

Køb photoshop, så kan du ændre alt det du vil.

hawaii7

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 14-08-08 20:41

Godt råd at købe photoshop Hawaii - det er et lækkert program, alt kan justeres, der er skrevet en km bøger om brugen af det, men det er allerhelvedes dyrt (medmindre man kan møbe det med studierabat)

Hudtoner er vanskellige at reproducere - og dermed ofte også at justere.

Når jeg har problemet lysner jeg skygger med Fill Light (hedder det i Photoshop Lightroom) - men jeg kan ikke huske om der er noget tilsvarende i de nævnte programmer.
Ellers ville jeg prøve at justere levels (elements) elelr curves (psp9)

Ser det hele rigtigt ud på skærmen - men går galt når du printer?
Har du prøvet at gå i fotoforretning og få printet billedet?
Hvis det samme er galt ved "prof" print kunne dte tyde på, at det er din skærm der snyder dig.
Den gennemførte løsning er så at få fat i et skærm kalibreringsværktøj fx gretag eye one, -men det koster jo også, hvis man ikke kan låne det (en del fotoklubber har det)

MVH
Gert

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 20-08-08 14:54

Tak for svaret dova.
Det vil jeg arbejde videre med

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-08 15:18

Selv tak, forresten er der også en anden funktion du kan prøve:

Enhance> Colors> Adjust color for skin tone