/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vandskade lejelejlighed:-(
Fra : r_sjoelund
Vist : 3888 gange
73 point
Dato : 13-08-08 12:22

Jeg er for nyligt flyttet ind i en lejelelighed (boligselskab)
Jeg har været på ferie i 3 uger, da jeg kommer tilbage er der en stor vandskade i køkken og bad.
Det "regner" når overboen tager bad. Jeg taler med viceværten som straks tager affære med affugtere, loft er blevet pillet ned, og det samme skal køkkenelementerne.
Ifølge viceværten kan det tage over en måned før lejligheden er beboelig igen.
Udlejers forsikring vil ikke sørge for midlertidig beboelse
Udlejer har tilbudt mig en tilsvarende lejlighed, men jeg skal selv sørge for alle udgifter i forbindelse med fraflytning.

1: kan det være rigtigt at udlejers forsiking ikke skal hjælpe med genhusning?
2: kan det virkeligt være rigtigt at jeg selv skal afholde alle udgifter ved fraflytning?

Håber på jeres hjælp

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-08-08 12:36

Kontakt lejerne LLO

http://www.llo.dk/

de vil helt klart kunne få det hele på plads, hvsi der er chancer for dig
/ Henrik

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-08-08 12:46

Du kan henvende dig til kommunen, de har et beboerklagenævn og i det nævn sidder der en jurist fra kommunen. Du skal ringe til den jurist i kommunen og bede om råd.

Hvis du skal have hjælp af LLO så skal du betale, kommunens jurist koster ikke noget.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-08-08 13:15

Granner beboerklagenævn er ikke lovpligtige mere og er nedlagt i mange kommuner.

LLO er billige og yderst kompetente.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 73 point
Dato : 13-08-08 14:11

Hvis du har tegnet en indboforsikring/familieforsikring, kan denne omfatte redning og opbevaring, flytteudgifter samt opmagagasinering i indtil 12 måneder efter skaden.

Fint, at udlejer har tilbudt dig genhusning. Har du ikke en indboforsikring/familieforsikring, skal du selv betale for flytning mv. - Til gengæld, så har du jo sparet forsikringspræmien - hvis du ikke har denne forsikring!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-08 16:21

Det er dine ting det er gået ud over, så det er i første omgang din forsikring , der skal hjælpe dig med redning og flytning.
Hvis du ingen forsiikring har, må du kræve den ansvarlige. Da boligselskabet næppe har gjort noget forkert , med mindre der var fejl i vedligeholdelsen af afløbet, er de ikke erstatningspligtige, så du har kun overboen at gå efter. Der kan det tage lang tid at få erstartning.

Det er for at klare den slags man selv bør have en forsikring.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-08-08 19:54

Beboerklagenævn eksisterer stadig, de hedder nok bare noget andet som jeg ikke kan huske. De er ikke nedlagt for det er lovpligtigt for kommunerne at have dem. Og den kommunale jurist sidder i det.

Godkendelse af svar
Fra : r_sjoelund

Dato : 19-08-08 10:27

Tak for svaret alka.
Jeg har taget kontakt til en advokat som hjælper mig med sagen.
Du har givet det helt rigtige svar, ifølge almenleje loven har min udlejer ryggen fri.

Desværre for udlejer, heldigt for mig, kan spørgsmålet afgøres ud fra reglerne om misligholdelse af en kontrakt.
Udlejer leverer mig en ydelse mod betaling, altså min bopæl. Kan udlejer ikke levere den ydelse har jeg krav på erstatning. Ifølge min advokat er loven enddog MEGET klar på dette punkt..

Men takker for svaret

VH
René