/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
candlelight med solceller
Fra : maxhankat
Vist : 3356 gange
200 point
Dato : 12-08-08 08:53

Er der nogen der ved, hvor man kan købe almindelige bloklys,
der lyser ved hjælp af solceller
Altså ikke fyrfadslys men bloklys på ca. 10 cm.

Mvh
joan

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 12-08-08 09:37

Jeg ved godt, du søger solcelle lys, men vil alligevel vise dig disse, som virker med genopladelig batteri
http://www.smartlamps.dk/products.aspx?GroupID=3

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-08-08 09:48

Lidt flere til batterier -
http://www.batterinet.dk/group.asp?group=26

(de små kunstige fyrfad lys er heller ikke med solceller men er elektroniske med et batteri)

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 12-08-08 10:10

HelleBirgitte.

Tak for dine svar.

Jeg kender begge de hjemmesider, du har lagt ind her, og for mit eget vedkommende er det fint nok med lys, der lyser ved hjælp af batterier, men jeg har hørt, at der skal findes bloklys, som lyser ved hjælp af solceller, og dem har jeg lovet en bekendt at finde frem til.
Vedkommende er ikke i stand til at kunne skifte batterier, så derfor er det andet jo den helt perfekte løsning.
Så jeg venter og ser, om der skuille komme andre forslag.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 10:17

Hej Maxhunkat
Endnu en mulighed men ikke helt optimal:
http://www.elvvs.dk/category.3172.article.31092
Kunne nok kombineres med en alm solcellelader
Stig hankat

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 12-08-08 11:11

Hej Stig hankat (er du ikke i familie med Frede?)

Du som ved alt om elektronik, har du aldrig hørt om bloklys, der bare skal stå i dagslys (evt. i en vindueskarm) og samle energi via solceller - ligesom dem du har i haven?
Altså nogel helt uden batterier! Kan du evt. forhøre dig?

joan (hils i hytten)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-08 12:44

De dimser, der samler solenergi, må nødvendigvis indeholde en art galvanisk celle, som folk almindeligvis kalder et batteri.
Der er endnu ikke opfundet noget til at gemme lys i til senere brug.

Så det kan kun gøres via opladning af et batteri

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-08 13:06

alle der solcellelamper til havebrug har en nikkel-cadmium celle til at gemme elektriciteten. Undrer mig over, at det lovligt at sælge noget i DK med NiCd. Men der er altså opladeligt i dem.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 13:14

Transor. Det er jo ikke lys, men små lysdioder med blafrende lys som tænder når det bliver mørkt, ligesøm alm. solcellelamper. Det er bare modellen vi skal finde. Comprende?

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 12-08-08 13:37

Hej Stig,
du skriver:

Citat
Det er bare modellen vi skal finde

Jeg kender nogen, der har set bloklys med solceller, som det er tilladt at anvende indendørs, men de ved helle ikke, hvor de kan fås.

Mon vi kan finde frem til det????

Joan

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-08-08 16:31

Hej i tråden.

Jeg kan kun give transor ret!
Citat
Så det kan kun gøres via opladning af et batteri

- for at være helt sikker, har jeg netop skilt et par af vores solcellelamper ad - der er batteri i dem!
Vi har både de alm. til haven - mange af dem men vi har osse nogle utrolig smukke sommerfuglelamper som står og lyser om aftenen - og de skifter osse farve.
Der er batteri i dem allesammen!
De står og 'samler lys' i dagslyset/solskinnet og kan derfor kun lyse om aftenen når dagslyset har været tilstrækkeligt til at oplade batteriet.

Mvh Dorthe.

I øvrigt har jeg ikke set disse solcelle bloklys, lidt underligt for jeg synes ellers jeg har set dem i alverdens udgaver - blot ikke som bloklys og igen....findes de, så må også de, være med et opladeligt batteri.

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-08 16:33

Ja det har vi fundet ud af forlængst

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 12-08-08 20:19

Tak for svaret HelleBirgitte.

Jeg giver dig points, ikke fordi du kunne oplyse mig om de bloklys, jeg efterspørger, findes, men fordi dit svar var det første på tråden og det bedste alternativ, der åbenbart findes.

Det ser jo nemlig ud til, at lys med energi udelukkende fra solceller slet ikke findes, og at jeg har fået en forkert oplysning - eller er løbet med en halv vind.

Tak til alle der har svaret på mit sp.mål på den ene eller anden måde.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-08-08 20:28

Jamen tak skal du have men ærgerligt at de omtalte lys ikke findes