/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
A/C virker kun en smule
Fra : berno82
Vist : 922 gange
500 point
Dato : 11-08-08 21:43

Er der en der har en god ide til hvad der kan være i vejen med min aircon i min bil, når jeg tænder forden kan man mærke den køler luften som den skal, men det varer bare 30-35 sek så er luften lige så varm som når den ikke er tændt, så jeg ved at den kører, man kan også mærke det lille hop motoren giver når man starter A/C'en.
Det er en peugeot 406, jeg har været ud og kigge og det ser ud til kun at være en stor køler og jeg kan også kun finde ét sted at fyldevæske på, men synes dog det kunne virke som om den ikke er i stand til at køle nok, men vil gerne høre om der er nogle kloge hoveder her inde der har nogle gode råd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-08 21:45

Du skal kører til et aut. værksted, og få tjekke vædsken på air con anlægget

Du kan ikke selv fylde på,

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-08-08 22:07

Det er mulig du har en lækage på anlægget.Det er antagelig fyldt sporingstof på. Du kan ikke selv se lækagen da du må have special udstyr for at se efter lækager.Det kan lønne sig at tænde for aircon af og til sommer som vinter, da pakningene kan blive ødelagte når anlægget ikke bliver brugt.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-08-08 23:42

Du sal sikre dig at din køler er ren. Brug dog ikke skrappe midler mekaniske midler som højtryksrense, da det kan løsne de fine små kobberlameller mellem ribbene.
Forreste del af køleren er aircon ens kondensator. ligesom ribbene bag på et køleskab skal de gerne være rene for at give mest mulig køleeffekt.

ellers er de gængse fejl
- utæthed så kølemidlet efterhånden stort set mangler.

- slidt ko0mpressor, så den ikke kan komme op på kondensationstrykket.

med det rigtige specialudstyr kan man åle kompressortrykket, og tappe al kølemiddel af , for at genpåfylde tilkorrekt mængde.
Samtidig bør man lave lokagesøgning.

Selv et anlæg der er helt i orden vil dog langsomt gennem årene tabe kølemiddel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-08 23:46

Citat
med det rigtige specialudstyr kan man åle kompressortrykket, og tappe al kølemiddel af , for at genpåfylde tilkorrekt mængde.

Og hvem har lige specialudstyret hjemme i privaten??

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-08-08 07:20

Du mangler formentlig lølemedie på anlæget. A/C skal "bruges 10-15 min" mindst én gang om måneden for at pakningerne ikke skal blive "udtørret".

Kør til et Bosch værksted, som kan foretage et eftersyn. Det vil koste mellem 500-1.000 kr.

Nogen tror, at A/C er en "evighedsmaskine" det er det ikke. Man skal også huske, at slukke for anlæget ca. 5 min før man holder. På den måde undgår man "bacciller" i fordamperen, da fugten så selv fordamper, men man skal forvente et eftersyn ca. hvert andet år - som minimum. Nogle kører dog længere - fordi de bruger anlæget rigtigt og jævnligt.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-08-08 08:36

Det behøver da ikke nødvendigvis være et Bosch værksted, mange værksteder kan klare det eftersyn og evt. påfyldning

Citat
A/C skal "bruges 10-15 min" mindst én gang om måneden for at pakningerne ikke skal blive "udtørret".

Citat
Nogen tror, at A/C er en "evighedsmaskine" det er det ikke. Man skal også huske, at slukke for anlæget ca. 5 min før man holder

Sludder

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 12-08-08 12:36

Nogle værksteder har specialiseret sig i aircon, og har både det ret dyre udstyr og erfarng i at bruge det. Det behøver hverken at være Bosch eller et andet specielt mærkevareværksted.
Søg på nettet , eller se i telefonbogen, hvem der er lokalt i dit område.

Du har ingen chancer for at gøre noget fornuftigt selv, ud over at kontrollere drivrem og rengøre køleren.

Godkendelse af svar
Fra : berno82

Dato : 13-08-08 09:42

Tak for svarene transor.