/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vandskuring
Fra : jannie010
Vist : 2664 gange
200 point
Dato : 10-08-08 19:52

Hejsa

Vi vil gerne vandskure vores hus, men er lidt i tvivl om det er muligt.
Vores hus er pudset, hvorefter der er sat "murskaller" (kvarte mursten) på hele huset, så det ser ud til at være et murstenshus. Disse skaller er MEGET ru og ujævne. Er det muligt at vandskure på sådan noget?

Hvis ja:

Vi har tænkt os at bruge et færdig produkt, hvor man kun skal blande vand i.. er der et specielt mærke, der kan anbefales?

Hvad er bedst.. at blande farve i fra starten eller at male huset efterfølgende?

På forhånd tak og go' søndag

Jannie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 19:57

Vores venner fik malingen blandet i

Resten kan jeg desværre ikke besvarer, men du kan sikkert finde svaret i dette link, som også bliver brugt af murer - nogle steder er der også video til

http://www.mur-tag.dk/

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:10

Der står desværre ingenting om murskaller på den hjemmeside.
Har simpelthen søgt og søgt på google, men der står bare intet om vandskuring af murskaller nogen steder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:13

Murskaller er næsten det samme som grovpuds, dog skal fugerne måske først flyldes ud.Når du vandskurer er det ikke maling men pulver i rette farve du putter i. Ofte skal det dog males året efter, men det er bestemt en fordel at blande farve i vandskuringen.

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:17

Hvad skal fugerne så fyldes ud med? Samme blanding som bruges til selve vandskuringen?
Hvorfor er det en fordel hvis det alligevel skal males året efter?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:19

Ja samme blanding som til vandskuringen,men i samme arbejdsgang, og det er ikke sikkert du behøver at male året efter, ofte ser man desværre at det bliver spættet men det kommer an på hvor omhyggelig du er.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:20

som du beskriver det er det højst sandsynligt kalksandsstenskaller der er opsat dem kan du ikke vandskure/filtse til noget godt resultat.

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:23

Hvorfor skulle det være kalstnsskaller oftest bruger man tynde skårne mursten

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:27

Kalksandstenskaller.. er de altid hvide?
Vores er nemlig røde.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:31

stig 54

kalstnsskaller!! hvad er det ?

det er ikke tynde skårne sten som du skriver de er støbt som skaller.

jannie010 jo normalt er de hvide men de kunne jo være behandlet så de er blevet røde, men som du skriver leveres de altid kalkfarvet (hvide)

per

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:33

Jeg har billeder af dem.. kan jeg lægge billeder ind her et sted?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:34

jannie020

hvis fugerne er tilbagetrukne skal de først efterfuges, før du kan vandskure/filtse dem,

men igen hvis det ikke er kalksandsten skulle du kunne vandskure dem, med en almindelig cement mørtel blanding og derefetr når de er helt tørre så male dem med en kiselitmaling i den farve du vil have dine facader.

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:36
Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:37

jannie020

Maxit er det mest anvendte produkt men hvis du tænker på farvet puds koster det det hvide ud af øjnene brug en 10:1 blanding af basic cement og strandmørtel, eventuelt i RAW's produkter de er de billigste produkter og er lige så gode som Ålborg portlands produkter.

per

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:37

Per:
Kan fugerne efterfuges med samme blanding som vi skal vandskure med?
Vi har tænkt os at bruge et færdigt produkt, hvor der kun skal blandes vand i.. er det godt?

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:41

Men Maxit er godt hvis det skal være uden farve?
Tror vi springer over at bruge noget med farve i, hvis det alligevel muligvis skal males et års tid efter pga. farveforandringer.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-08-08 20:41

Først må du højtryksrense hele huset . Så bruger du en mørtel "tilsat farve" som du vandskurer med .Spørg om det rigtige produkt på dit lokale byggemarked. Det at der skal være farve i fra starten er fordi hvis du selv blander farve i og ikke får 100% samme mængde i hver blanding ses det tydeligt når det er tørt. Er det en skuremørtel med farve vil denne trække lidt ind i stenen og ved en evt afskalning (skade) bliver det ikke at se så tydeligt.
Du behøver ikke at fuge ud først du kan gøre alt i samme arbejdsgang.Men husk at gøre en hel væg færdig ad gangen og ikke stop halvvejs på en.

Mvh R

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:42

jannie 020

hvis du vil bruge indfarvet puds er det finpuds og det kan ikke bruges til fugerne, men som jeg skrev tidligere er jævlig dyrt

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:44

Bibsamie er tilbage på sporet og ja du kan købe et færdigt prodikt det er lidt dyrere end at lave det selv men meget nemmere, vil du lave det selv så brug 1 til 7, det skulle jo nødig falde af til vinter, men som sagt brug et færdigt produkt.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 20:46

jannie020

maxit tyndpudsmørtel i hvid koster 293,76 plus moms for 25 kilo og der skal kun vand i

per

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:49

Skuremørtel og tyndpudsmørtel??
Jeg ved desværre ikke hvad det betyder.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-08-08 20:51

Tyndpudsmørtel er som navnet siger en mørteltype som blandes op til meget tynd konsistens og derfor kun kommes på i et tyndt lag i modsætning til alm pudsemørtel .

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-08 20:52

Du får det bedste resultat ved at vandskure det med Maxit og så male det året efter

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-08 20:58

jannie 020

sverola er mener han selv meget klog mand, men hva fan jeg har kun levet af husbyggeri i snart 40 år så hvad ved jeg, jeg vil derfor overlade det videre forløb til den kloge mand. (men lad være med at udføre det som han vil beskrive)

per

Kommentar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 20:58

Mange tak for alle jeres svar
Ville gerne acceptere allesammen, men har kun mulighed for at acceptere et svar.

Godkendelse af svar
Fra : jannie010

Dato : 10-08-08 21:00

Tak for svaret bibsamie.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-08-08 21:02

jannie020

skulle det være en anden gang så spørg.

mvh
Per

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-08-08 21:09

Bibsamie ....... Du meget kloge kloge mand med stor erfaring og expertice.......
Jeg fik for 15 år siden vandskuret mit hus efter den beskrivelse jeg kom med af en af dine kolleger som er murer. Det sidder (som du sikkert ikke fatter) stadig fast på muren HMMMM?????

Men du fik dine point og dit point frem i lyset.

Så en ydmyg hilsen fra i dine øjne en dum mand som fik hjælp af en murer.