/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp til fiberrigt brød?
Fra : bassenborg
Vist : 2845 gange
100 point
Dato : 05-08-08 13:11

Hvordan laver jeg et fiberrigt (fransk)brød?
Hvad kan man bruge af ingredienser for at brødet får nogle fibre, men stadig ikke bliver for bastant?
Brødet må helst heller ikke blive for mørkt i konsistensen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-08 13:19

Hej.
Prøv og se på www.opskrifter.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-08-08 13:43
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-08 14:01

valde dit nederste link er fint - fiberhusk er unikt for dovenskaben og tilmed godt og kan købes på apoteket og visse helsebutikker (svært med de sidste)

bassenborg du skal vide om det er fine eller grove fibre du er ude efter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-08-08 14:31

Du kan sagtens bage et nemt fiberrigt franskbrød efter en almindelig franskbrøds opskrift, hvis du bare erstatter 1/4 af hvedemelet med grahamsmel.

Der er mange muligheder - her er en af dem

Brød med grahamsmel
Du skal bruge: (2 store brød)
50 g gær
1 l koldt vand
2 tsk salt
2 spsk olie, evt. olivenolie
250 g ( 4 dl) grahamsmel
1 kg hvedemel

Sådan gør du:
Rør gæren ud i vandet.
Rør salt og olie i.
Sigt grahamsmel og 2/3 af hvedemelet i.
Ælt dejen igennem med resten af melet. Brødet bliver bedst, hvis dejen er lidt lind.
Lad dejen hæve tildækket til dobbelt størrelse i ca. 2 timer.
Del dejen i to klumper og form hver klump til et rundt brød. Lad dem efterhæve 1 time.
Bag brødene. Først 15 min. ved 225 grader. Skru så ned til 200 grader og bag brødene færdig i ca. 30 min.
http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Broed_og_boller/Broedmedgrahamsmel.htm

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-08-08 17:43

mitrik dk
Min kone køber møjagtigt samme brød i storkøb, der hedder det noget andet (som jeg har glemt) Vi kan ikke kende forskel, Så vi bager det kun selv når vi er i gang med bagningen - og der ikke er for varmt.

Accepteret svar
Fra : hyldeborg

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-08 19:51

Jeg kan også stærkt anbefale "HUSK". Men jeg bruger ikke bageudgaven, jeg bruger det der hedder "loppefrøskaller" og kan købes hos Matas. Det er MEGET billigere end mærkevaren, og det er ligeså godt. Jeg tilsætter ca. 20 g loppefrøskaller til en opskrift med ca. 1 kg hvedemel og 6-7 dl vand. Du kan sagtens erstatte noget af hvedemelet med grahamsmel. Start med at bruge 800 g hvedemel og 200 g grahamsmel og 20 g loppefrøskaller, og se så hvordan du synes det er. Loppefrøskallerne er 100% kostfibre, men har også den heldige egenskab, at det holder brødet/bollerne friske længere.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 06-08-08 16:40

Tak for svaret hyldeborg, og tak til jer andre også

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 06-08-08 20:14

Af hjertet tak bassenborg