/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Maveproblemer
Fra : NadiaMuz87
Vist : 2521 gange
50 point
Dato : 02-08-08 21:33

Hejsa..

Jeg har i lang tid bøvlet med irritabel mave..
Jeg får det når jeg er ude og spise hos venner og familie f.eks.
Jeg har hele tiden troet at det er pga. fed mad og sådan, men idag fik jeg beviset på at det ikke var derfor... Vi var til fødselsdag hos min mor midt i juli hvor jeg både fik sovs og kartofler og salat. Men igen kød.. Da fik jeg ikke maveproblemer selvom jeg altid har fået det førhen. Til jul, nytår og ja.. Næsten altid.. Idag har vi igen været til fødselsdag og jeg har kun spist 1 ringerider, et lille stykke oksekød og 2 små portioner kartoffelsalat. Efter ikke engang en halv time fik jeg ondt i maven og kvalme og luft i maven. Så vidste jeg jo den var gal og vi kørte hjem. En halv time efter vores hjemkomst fik jeg diarre. Det varede ca en halv time og nu har jeg det fint igen..
Sådan er det HVER gang....

Nogen ideer om hvad delen det er og hvad jeg kan gøre??

Venlige Hilsner Herfra...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 21:35

Hvordan går det med maven, hvis du er sammen med andre mennesker - uden at spise -

Nogle mennesker bliver bevidst/ubevidst ubehageligt til mode, ved at være sammen med andre mennesker ude, men ikke i eget hjem

Kan det mon have andre årsager end maden??

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 02-08-08 21:41

Nej det sys jeg ikke... Det er faktisk kun når jeg har spist...

For har os tænkt på det, men synes ikke jeg ku komme frem til det du nævner..
For har psykiske problemer, så det kunne jo sagtens ha været...

Tak for dit ?/svar;)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 21:46

I får jo højst sandsynligt ikke det samme at spise hver gang, og når det kun er når du er i byen, så kan jeg godt tro at det er noget psykisk

Jeg syntes du skal skrive ned hvad du har spist og drukket, de sidste gange du har været i byen, sammenligne med hvad du spiser hjemme, og kan du slet ikke ud fra det se, at det kan være kosten, så syntes jeg det vil være en god ide, at du snakker med din læge om det

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-08-08 22:02

Jeg tror ikke, det direkte kan være kosten, der spiller ind - og dog.

Der er noget mad, der i højere grad stimulerer fordøjelsen end andet. Kaffe, kakao - is med tilsætningstoffet Carageenan og flere andre ting.
Kaffe kan på under fem minutter kickstarte en fordøjelse, der er lidt følsom og så er der diarre som resultat - det har mange prøvet.
Det er en mulighed.

En anden mulighed er den psykiske faktor, som man skal passe på ikke at forfalde til, fordi det er en nem forklaring. Bag denne kan der gemme sig andre ting, hvis man ikke graver lidt dybere.

Lider du af forstoppelse eller ustabil mave på andre måder end denne?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 22:57

Når det ikke sker hjemme hos jer selv og du spiser ting hos din familie og dine venner, ja så må det være noget andet end maden.
Det kunne lyder somom du ikke slapper af under middagen. Måske har du noget strammere tøj på end du plejer, får ikke tygget maden tilstrækkelig eller måske drikker din alkohol på tom mave inden...
Der kan være mange forklaringer, men det er nok din læge der er den bedste til at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 22:59

uha det gik for stærkt - jeg mente når du spiser ting du normalt godt kan tåle hos andre.

din alkohol skulle havde været "... du alkohol"

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 02-08-08 23:02

Jeg har siden jeg var lille altid haft bøvl med maven... Dog ikke som nu..
Men i mine "unge" dage havde jeg meget ofte mavekramper og dårlig fordøjelse.
Jeg har stadig dårlig fordøjelse, dog ikke så slemt mere..
Nogle dage har jeg forstoppelse og andre dage er maven helt i normal "stand"

Kaffe har jeg aldrig drukket og kakao får jeg sjældent...

Jeg tror heller ikke på at det er psykisk, men self skal jeg da lige holde øje med det...
Men jeg tror bare der er en anden grund...

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 02-08-08 23:06

Jeg er overvægtig og går ikke med stramt tøj;)
Jeg drikker ikke alkohold så det kan det heller ikke være...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 23:08

Det kan være mobus cohn, det kan også være du ikke slapper af...
Dette er årsagen til jeg gerne vil give dig mit bedste råd - gå til lægen.

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 02-08-08 23:15

Hvad er mobus cohn??

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 23:15

Undskyld - det er sent hvad?... den sygdom jeg refererer til heder morbus cohn...

Har du i øvrigt prøvet med fiber - man kan få dem på pilleform, som måske var en idé (fordi man så kan prøve et par dage hvor man er sikker på at få den rette mængde).

Ellers kunne det også være mangel på mælkesyrebakterier - altså dem der er i A38 og lignende. Dem kan man jo også få i pilleform (paraghurt).

Det kunne faktisk også være mavesyreproblemer - dem oplever man ofte som diarré når man ikke er kendt med problematikken. Et rigtig godt middel hvis du sidder ved et middagsbord og mærke det komme er danskvand (samarin light kunne man sige). Ellers spis en banan eller to før du går hjemmefra.

Når du skriver du er overvægtig, så prøv lige at tjek de tre sidste forslag af.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-08 23:22

Her er lidt om sygdommen, men min huskommelse (det ligger langt tilbage siden jeg arbejdede med det) siger mig at et af symptomerne er undervægt.

Morbus Crohn er en sygdom, hvor immunforsvaret er lidt for aktivt, og faktisk begynder at angribe patientens egen tarm. Den medicin, der er udviklet til behandling af morbus Crohn, har derfor til formål mere eller mindre specifikt at dæmpe immunforsvaret.

Crohn's sygdom kan opføre sig på meget forskellige måder. De fleste har lette til moderate typer af sygdommen, hvor den kan give tilfælde med diaré og mavesmerter. Disse typer af sygdommen er ubehagelige, men ikke farlige. Nogle få har kraftigere typer af sygdommen, hvor der kan komme bylder og fistler (betændte gangsystemer mellem tarme, eller fra tarm til hud) samt forsnævringer af tarmen. Hvis en forsnævring af tarmen medfører tarmstop (”tarmslyng”), eller hvis der kommer bylder i bughulen, som måske medfører bughindebetændelse, kan man dø af sygdommen, hvis man ikke bliver opereret eller behandlet på anden vis. Generelt må man dog sige, at Crohn's sygdom ikke er en sygdom man dør af.

Taget fra denne side, men der findes jo adskellige oplysninger at finde via google: http://www.abbott.dk/Sygdomme/Crohns-sygdom/Spørgsmål-og-Svar.aspx#FAQ176

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-08-08 23:25

Jomfruane, jeg synes det er lidt overilet kæde disse forholdsvis milde symptomer sammen med MC - men giver dig ret i, at det er noget en læge bør kigge på.

Der er flere tilstande, der kan give disse symptomer - også der ikke indbefatter nogen former for tarmbetændelser.

Ingen grund til at male fanden på væggen, synes jeg

Nadia, når du har diarre, er det så sådan noget der svier og lugter meget fælt?

Vaxen (der også har tarmbetændelse)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 23:30

Jeg syntes det lyder underligt, at symptomerne mest optræder, når Nadia primært har dem, når hun er ude i byen.

Som jeg startede med at skrive--- gå til lægen ---

Men inden da, så skriv ned hvilket noget mad og drikke du har fået, så kan lægen bedre gennemskue om det er det ene eller andet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-08-08 23:44

Du skriver at du ikke havde problemer da du ikke spiste kød. Du kan have en intoleranse for kød. Første punkt er et lægebesøg og så kan du måske komme videre til en der kan undersøge dig for allergi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-08-08 23:46

Granner, en intolerance viser sig ikke efter en halv time - det gør allergi.

Og allergi viser sig så vidt jeg ved aldrig som diarre eller den type maveproblemer.

Vaxen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 23:46

Mon ikke Nadia spiser kød i det daglige?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 23:48

vaxen..... allergi kan godt vise sig på den måde.... men ikke kun når man er i byen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-08 00:06

Det må du forklare for mig - hvordan kan det lade sig gøre?

Der er kun en form for allergi, jeg kan komme i tanke om viser sig i tarmen og det er allergi overfor mælkeprotein. Og der går lidt længere tid inden den viser sig, da fødevarerne lige skal derned først

Ellers er der lactoseintolerance og cøliaki, hvor det samme gør sig gældende.
Disse symptomer stammer fra noget højere oppe i systemet. Enten via fordøjelsen, der bliver stimuleret af fødevarer eller stress, eller helt oppe i mavesækken og tyndtarmen (galdeblæren), der reagerer på fødeindtagelsen ved at danne syre. Bliver denne syre ikke optaget af kroppen igen, kan den give de symptomer, der beskrives.

Nadia beskriver typiske tegn på colon irritable, som hun beskriver hun har haft siden hun var lille.

Jeg har selv været i en situation, hvor min alvorlige lidelse er blevet forveklset med noget psykisk og jeg er slet slet ikke alene om at have prøvet det.
Det er en let slutning at lave fordi tarmproblemer ofte viser sig i stressede perioder eller i situationer, hvor man er presset. Det eneste det indikerer er, at tarmen - som man jo ved - har en nær forbindelse til vores nervesystem og reagerer kraftigt på den type påvirkninger. Ikke at problemet er psykologisk.

Der kan snildt gemme sig en fysisk årsag til at stresspåvirkning udløser diarre.
Derfor skal det undersøges grundigt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 00:18

Vaxen, jeg ved vi har haft det oppe tidligere--- hvis man er meget allergisk kan man også reagerer med alvorlige mave symptomer f.eks ved græsallergi

Citat
Jeg har selv været i en situation, hvor min alvorlige lidelse er blevet forveklset med noget psykisk og jeg er slet slet ikke alene om at have prøvet det.

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, tidligere når lægerne ikke kunne finde en diagnose, var det virus, men det er ikke moderne længere, men det er det at kalde det psykisk betinget..

Citat
stresspåvirkning udløser diarre.

og det kan man vel kalde for psykisk betonet??

Bortset fra det kender jeg en der har MC, som er overvægtig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 00:20

Og så lige bortset fra det, når en mælkeallergiker kommer til at få mælk reagerer de ret hurtigt inden for minutter

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 03-08-08 04:29

Jeg tror på at du har det man kalder en iriteret tyktarm, den kan ikke lide at man blander proteiner og kulhydrater, den kan heller ikke lide nogen form for stress. Og stress kommer nemt til når man er lidt oppe og køre (selskablighed, nye mennekser osv.) Der skal ikke mget til. Jeg har haft de samme problemer indtil det næsten lagde mig ned.Du kan jo prøve den måde jeg lever på:

http://www.lifemaster.dk/images/kostplan.pdf
De første dage var jeg ved st sk.... mig ihjel, men så stabiliserede det sig og til og med lagde jeg ca. 10 kg. af, hvilket var meget velkomment. Jeg lever efter den plan hver dag nu og det er ingen opofrelelse. Jeg kan jo spise alt det jeg vil, og kan lide, jeg skal bare ikke blande, uhensigtsmæssigt. Håber det kan hjælpe dig. MvH Hansen

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 03-08-08 09:01

Når jeg får diarre af mad så er det som beskrevet, det svier og lugter MEGET fælt...

Mælk drikker jeg hver dag og jeg har aldrig fået det dårligt af det..

Paragurht (undskyld evt. stavefejl.) tager jeg når jeg har fået diarre'en... 2 stk. Og der går så ca. ½time og så stopper det igen... Maven rumler stadig og jeg har luft i maven, men næste morgen er det helt væk.

Og jo... Jeg spiser kød i dagligdagen.... Og næsten altid uden problemer...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-08-08 09:10

Jeg tillod mig at sove

Jeg kædede ikke de "milde symptomer" sammen med en alvorlig sygdom, men gjorde opmærksomheden på vigtigheden af at se lægen, fordi der faktisk godt kan ligge en sygdom til grund.

Irriteret tyktarm har hos lægen intet med blanding af forskellige fødevarer at gøre...

Paraghurt virker forebggende - når diarreen er der er det Imodium der virker.
Du skal med andre ord altså prøve at tage paraghurt før du går hjemmefra og gerne et par dage i forvejen.

Jeg har tænkt over det og jeg tror ud fra den historie du har fortalt, at det mest synsynlige er mavesyreproblemer. Dels indeholder "social mad" som regel meget syre og dels forklrer det at det kun kommer når du er ude (og ikke føler dig hjemme). Mavesyre giver meget ildelugtende diarre kort tid efter måltid.
De midler man behandler med i dag kan nu fås i håndkøb, så det var da værd at gå på apoteket og få en lille pakke og forsøge?
Rigtig mange overvægtige har dette problem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-08 09:40

Også jeg tænker mest på syreproblemer - og du bekræfter det ved at sige, at afføringen svider og lugter fælt.
Der er mavesyre og galdesyre, der kan lave den slags numre. Galdesyre er oplagt når man har været i byen og spise godt.

Men - ingen her er læger.. Og hvis der er en læge, så kan vedkommende ikke stille en diagnose uden at have undersøgt dig.

Så jeg synes bestemt, du skal gå til din læge med problemerne, og insistere på, at blive undersøgt ordenligt.
Desværre er diagnosen Colon irritable (irritabel tyktarm) også brugt lidt som skraldespandsdiagnose. Det er en udelukkelsesdiagnose som man giver, hvis der ikke er andet at finde. Og under denne diagnose kommer et væld af formodede årsager - dybest set ved man ingenting. Det eneste man egentlig gør er, at beskrive en samling symptomer. Som du i øvrigt har i rigt mål.

Der er nogen der har god hjælp af at udelukke mælk og nogle specifikke kulhydrater. Og der er nogen, hvor det slet ikke virker.

Nå - nok om colon irritable!

Summasummarum - du må en tur til doktoren og få ham til at se på dig

Vaxen

Kommentar
Fra : atie

Dato : 03-08-08 17:30

Citat
Det kan være mobus cohn, det kan også være du ikke slapper af...
Dette er årsagen til jeg gerne vil give dig mit bedste råd - gå til lægen.
Hej du. Jeg tror ikke du har Crohn. Det lyder ikke som det, slet ikke. Og det kan jeg sige fordi vi har det her i familien og ved rigtig meget om det. Du kan læse her http://www.ccf.dk Men derimod også som en anden her, at du kan du have en irretabel tyktarm og hvis du har det, skal du sørge for at få rigtig meget motion og spise godt med fiber. Prøv at købe noget der hedder Husk og rør op i vand og drik det 2 gange om dagen det vil stabilisere din mave.

Jeg er så heldig at jeg ikke er angrebet af Crohn som anden her i familien, men kun irretabel tyktarm, det kan man lære at leve med, men det tager tid at finde ud af hvad der udsløser de der smerter ca. ½ time efter måltid. F.eks. kan jeg slet ikke tåle jordbær og rødvin, flødechokolade, i det hele taget slet ikke fløde.

Spis ikke for mange rå grøntsager, og drik ikke mælk men Soya Mælk, brug det med fiberdrys på. Spis ikke franskbrød, men groft brød med fiber. Spis meget fisk og undgå opbagte sovse. Hold dig fra stærkt rødt kød, spis meget kylling i stedet for og lad alt friturestegt med være.

Noter ned hver dag hvad du har spist når du får ondt, så vil du finde frem til hvad du får ondt af. Af motion er svømning rigtig godt for tarmen. Gå lange ture.Bliv ikke stresset, det er det værste der kan ske, så får du garanteret ondt. Man skal selv gøre meget og en skønne dag så lever man bare med det og ved hvad man skal holde sig fra.
Jeg ønsker for dig en god bedring og gør så et forsøg.
Venlig hilsen Atie

Kommentar
Fra : atie

Dato : 03-08-08 17:38

Jeg glemte at sige at motíon er meget meget vigtig for en irretabel tyktarm. Du skriver selv du er overvægtig. Ja men så er der alt mulig grund til at komme i gang. Kan du ikke låne en hund og gå lange ture med, så har du en at snakke med undervejs. Eller find en ven som også trænger til lidt motion, det kunne blive ganske hyggeligt og læg en fast plan for ture. Og som jeg påpegede, så er svømning særdeles godt.
Atie

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-08 17:47

Atie, Crohn kan ikke udelukkes. På det, der står her, er der intet, der kan udelukkes.

Tarmsygdomme viser sig på de særeste måder og ganske individuelt.

Umiddelbart lyder det til at være irritabel tyktarm og så synes jeg der er lidt syre-problemer indover.

Men intet kan afvises før det er blevet undersøgt af en læge (eller flere)

Vaxen

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 03-08-08 17:53

Jeg vil afmelde tråden, men lige gøre opmærksom på at div råd om hvilke fødevarer man skal og ikke skal spise, intet videnskabeligt belæg har. Det er ualmindeligt vigtigt at rådfører sig med sin læge når man oplever den slags symptomer og ikke bare hoppe på en af de utroligt mange vidunderkurer der florerer. Alle har en mening - mange gange virker det på mig somom det vigtigste bare er at have en mening som man kan udbrede som det eneste rigtige.

Bananer har dog et stort indhold af kalium - det mister man ved diaré og så er det en base der modvirker mod mavesyren... Det er ganske vist

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-08 18:09

Jeg vil give dig ret jomfruane - først læge, så diagnose, så behandling... Og her kan man selv starte eksperimenterne.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-08-08 14:20

Undskyld, men jeg sætter bare et link ind: http://www.watercure.com/wondersofwater.html

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-08-08 14:39

Fra Mulberrys link:

"Water prevents and helps to cure colitis.
Colitis pain is a signal of water shortage in the large gut. It is associated with constipation because the large intestine constricts to squeeze the last drop of water from the excrements - thus the lack of water lubrication.

Not recognizing colitis pain as a sign of dehydration will cause persistent constipation. Later in life, it will cause fecal impacting: it can cause diverticulitis, hemorrhoids and polyps, and appreciably increases the possibility of developing cancer of the colon and rectum."

DET var da det værste vrøvl jeg har læst!!

Colitis pain?
Colitis = inflammation i tyktarmen. Altså smerter efter tyktarmsinflammation. Jeg vil gerne personligt skrive under på, at selvom det hænder en gang i mellem at folk med colitis har forstoppelse, så er det almindelige altså, at man har diarre op til 20-25 gange i døgnet.

Så nej, her mangler der ikke væske i tarmen, men derimod mangler tyktarmens ene ud af to funktioner - at opsuge væske fra maden.

Ja, det kan man dehydrere af, men med colitis får man ikke forstoppelse af den dehydrering.

Desuden vil jeg da skrive under på, at smerter ved colitis IKKE forsvinder ved indtagelse af meget vand.

Vaxen

Kommentar
Fra : atie

Dato : 04-08-08 16:54

Citat
DET var da det værste vrøvl jeg har læst!!

Jeg vil her tilslutte mig vaxens indlæg angående Colitis = inflammation i tyktarmen..

Vaxen har fuldstændig ret, det kan jeg sige da vi her i huset lever med Colitis ( Crohn ) så det ved jeg en hel del om. Det er rigtig at man har diarre op til 20-25 gange i døgnet. Men det er når det er i udbrud.
Jeg syntes da Nadia skulle søge læge i stedet for at bede om råd her, så får hun da det på det rene, man skal altid søge læge når man har haft det så slemt længe.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-08-08 08:20

Vil bare lige høre hvordan det går?

Godkendelse af svar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 11-08-08 19:44

Tak for svaret jomfruane...
Jeg har ikke haft bøvl siden, men har så heller ikke været ude og spise.
Men har ikke fået det tjekket endnu, men må jeg hellere som i næsten alle skriver:D