/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Trappeproblemer
Fra : the1best
Vist : 2049 gange
500 point
Dato : 02-08-08 18:45

Jeg har jo jordens dejligste hund(Malteser 8½ år), nu har hun fået den ide at hun ikke kan gå på trapper mere, det vil sige, lidt kan hun - nogen gange - sådan ca. de 5 - 13 trin så strander hun.
Istarten, det vil sige for ca 1½ år siden, var der ikke nogen problemer.
Ned er er ikke nogen problemer.

Hun fejler ikke noget, så det er ikke der problemet ligger.

Trappen er en gangske almindelig trappe, ikke særlig stejl, brede trin og der er 16 af dem, den er har et lille sving forneden.

Spørgsmålet går på at få en ide til en eller anden form for belægning der hurtig kan fjernes igen og som ikke går ud over trappen.

the1best

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-08-08 18:54

prøv at binde brugte bil måtter på de trin hvor det kniber, og se om det hjælper, det skader ihvertfald ikke trappen, men de skal ligge godt fast og hunden skal gå og ikke løbe op eller ned,
gå et trin af gangen brug evt. godbidsforstærker, for hvergang det går fint.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 19:26

Er det en lakeret trætrappe? glat?
Eller har hunden gigt, i hofter eller ryg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-08 19:44

Mit gæt er også, at det gør ondt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-08 20:00

Hvordan ved du hunden kke fejler noget, er den tjekket, røntgenfotograferet for sygdomme/skader i ryg, hofter o.s.v.?.....hunde der pludselig vægrer sig ved at gå på trapper, har som oftest fået ondt.

Årsager til at hund ikke vil gå på trapper skyldes oftest problemer i ryggen.....slidgigt, diskosprolabs, hofteledsdysplasi o.s.v.....

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 20:03

Som skrevet: hunden fejler IKKE noget, det er en ide hun har fået, hun har også fået den ide at hun ikke kan gå over dørtrin - nogen gange, men går man sammen med hende så er der ingen problemer og andre gange så går hun bare over uden at tænke over det, vi har lige været på besøg hos nogle venner hvor hun var med og de morede sig hjerteligt over hende, det er kun en ide hun har fået.

Ja, der er tale om en snotforkælet køter

Trappen er af ganske almindelig træ og den er ikke lakeret.

Den med bilmåtterne ikke ikke så ringe, så den vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-08 20:23

Du skriver " Malteser 8½ år" "Istarten, det vil sige for ca 1½ år siden, var der ikke nogen problemer"

Så du har ikke haft hunden fra hvalp ?

Citat
hunden fejler IKKE noget, det er en ide hun har fået

Er der en dyrlæge, der har bekræftet det?

Måske har hunden haft det dårligt fra det sted, hvor den kommer fra.

Jeg synes, du skulle kontakte en dyrlæge, for så at blive henvist til en ekspert.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-08-08 20:27

Du siger at den ikke fejler noget.Men har du fået den tjekket hos dyrlægen ? Eller er det bare noget du tror? Har set flere hunde der ikke ville gå i trapper men da var det sygdom.
alimak

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 20:38

Rosa, som den omtalte hund hedder kommer fra meget meget dårlige forhold. Jeg kunne skrive en hel roman om hvad hun har været igennem, hun har nu fået det rigtig godt og er blevet forkælet, måske overforkælet. Der er ingen problemer når vi er ude på andre trapper og nogle gange heller ikke herhjemme. Hun skal i næste måned til det årlige dyrlægetjek og ved det sidste tjek fejlede hun ingenting og det gør hun heller ikke denne gang, hun udviser absolut ingen tegn på nogen som helst form for sygdom af nogen art. det er ikke den første hund jeg har, det er nr 4, så mit kendskab til hunde er ok, jeg har haft en hund med hofteledsdysplasi.

Rosa en nu en dejlig glad hund der springer rask rundt af glæde. Til december har jeg haft hende i 2 år.

Jeg kender Rosa og det er kun en ide hun har fået og intet andet og jeg ved at når der kommer en eller anden form for belægning på, så er problemet løst, mit problem er bare hvilken.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-08-08 20:41

Hellere gå uden om end at gå igennem, det er sådan hunden har det, det er der rigtig mange hunde der kan finde ud af, lige pludselig taber de fortroligheden med et element og er lige så stædige som tyre og vil ikke passere det af egen fri vilje og til andre tider suser de lige igennem,

Det er det der beskrives, nu er så spørgsmålet hvordan vinder de fortroligheden til at entre den trappe,
1. den efter sigende ikke har ondt oh vel så skulle den godt kunne overtales.
2. den har ondt af og til så siger den fra - det er måske ikke konstateret.
3. den har selv fået ideen om, at det er ikke sjovt, måske en har været fristet til at bære den op,
det er hyggeligere.
4. træn og observer - få en snak med en hundespecialist om evt. begyndende ryg problemer.

hmm min ville ikke gå igennem vand men gik hellere en stor bue udenom.
forskellen er ikke så stor protesten er den samme.

hvis du ikke har en måtte fra bil kan en bademåtte med sugekopper også forsøges.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-08-08 21:11

Jeg har en lille måtte i mit badeværelse, den er skridsikker, så kunne det ikke være løsningen for Rosa? Måtten har sugekopper og klæber fast på gulvet, men er lige til at løfte op igen. Den er lavet af plastic og kan klippes i mindre stykker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-08 21:37

Hvis jeg var i den situation at min hund pludselig ikke ville gå på trapper så ville jeg ALDRIG forsøge at overtale eller tvinge den til det.
Jeg stoler så meget på min hund at jeg ville gå ud fra at der var en god grund.

Løse tæpper på en trappe er farligt både for firbenede og for tobenede...........

Du kan vælge enten at ignorere det, --hun går op igen når hun synes hun er klar. Hun KAN jo godt, ---siger du.

Eller (det ville JEG gøre): Få hende røngtenfotograferet. Hun kan have gigt eller andre problemer i hofter eller i ryg eller forben. HVOR gigten sidder kan du få lidt ide om ved at undersøge om det både er op og ned hun ikke vil gå. Når hun godt kan gå ned, så tipper jeg at det er lænden eller hofterne, der er problemer med.
At hun KAN gå nogle trin nogle gange, tyder bare på, at hun forfærdelig gerne vil gøre det, du forsøger at presse hende til... Men det gør for ondt..

En fodermæssig dårlig start i livet kan give grobund for gigt eller andre knogle/led-problemer i alderdommen.

Hvis hun alligevel skal til det årlige check i næste måned, så kunne du jo fremskynde det lidt? Der kan ske meget på et år i den alder..

Stol på din hund...

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 21:49

bevi54... du er inde på noget af det rigtige i nr 3, men jeg har prøvet i 3 uger at først at sætte hendes forben op og så bagben og det har ikke hjulpet.
Rosa er desværre den type hund der ikke lader sig bestikke til noget som helst og med hendes baggrund vil jeg ikke tvinge hende til noget. Når jeg kalder på hende så kryper hun og vil ikke komme, men det er for det meste kun indendørs, hun har været vant til at det gør ondt når der bliver kaldt, det er heldigvis ikke så slemt mere for hun har fundet ud af at der ikke sker hende noget, så jeg skal gå meget meget langsomt frem med hende.
Da jeg fik Rosa fik jeg at vide hun var 2½ år og det stod også på den stamtavle som jeg fik med, men ved dyrlægetjekket fik jeg at vide ud fra den chip hun har i nakken at hun var noget ældre også derfor hun er svær at få til at lære noget nyt.

granner01..... endnu et forsøg der er værd at prøve.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 21:57

Birgitta..... hvis det var tilfældet, hvorfor er der så ikke nogen problemer når vi er andre steder? der springer hun let og elegant op af trapperne. Den trappe(6trin) vi har udenfor som er af sten er der heller ikke problemer med.
Det er ikke altid sygdom der er årsag til problemet og det er tilfældet her. Havde jeg den mindste tvivl om at sygdom var årsagen så havde hun været ved dyrlægen nu.
Tro mig, jeg kender Rosa og ved det kun er en ide hun har fået, men vil selvfølgelig tale med dyrlægen om det.
Jeg tror hun måske har haft en uheldig oplevelse med trappen som jeg ikke har set.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 02-08-08 22:00

Rosa har måske haft en dårlig oplevelse på din trappe, derfor er hun blevet bange og måske (som andre er inde på) har hun ondt. Men jeg har selv mødt det med fikse ideer hos hunde og tålmodighed er eneste løsning. Hvis hun er gledet lidt på et trin en gang, så er hun bange for det skal ske igen. Så hvis du lægger noget skridsikkert på trinene, så kan hun måske gå på dem igen. Jeg mener at det ikke bare er en fiks ide, noget har udløst det.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-08-08 22:57

er det pine død nødvendigt at den skal forcere den trappe?
hvis ikke, så læg kun glæde i det hun gør positivt
ikke tvinge hende
du kunne måske få noget frem ved at klikke hende, når hun gør det rigtigt med en klikker.
Og så er det oksesteg eller kylling, ost eller hvad hun godt kan lide du bruger til at rose med.
Ihverfald skal det være ekstra lækkert.
Det gælder også for indkald.
En sød engle stemme er nok at foretrække istedet for den dybe bas.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 23:22

Se at slip af med den ide om at hunden ikke fejler noger. Du har ikke prøvet at have gigt. Den sygdom svinger meget.

"En uheldig oplevelse med trapper" Hvorfor springer den så som en lækat det ene øjeblik.?
At din famillie morede sig hjerteligt over dens lidelse, beroliger ikke mig!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 23:24

Hunde får ikke ideer, det er mennesker der gør.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 23:27

Trappen går op til 1 sal hvor vi har soveværelse og Rosa har sin egen pude i sengen og hvis hun ikke kommer med op så sidder hun og piver og smågør på trappen indtil hun bliver hentet, hun kan ikke li at jeg er ude af syne, nu har hun endelig fundet en der er god ved hende og derfor er hun altid i nærheden af mig og det skal hun ha lov til.
De første 2 måneder jeg havde hende bar jeg rundt på hende for at give hende den tryghed som hun aldrig har haft. Hver gang jeg satte hende ned så krattede hun på mine ben for at komme op igen, nu er hun bevist om at jeg er bliver hos hende og er blevet mere sikker på mig, men helt sikker er hun ikke, så jo hun skal helst selv gå op af trappen.

Da jeg fik Rosa havde hun ingen selvtillid og hun vidste ikke hvad det ville sige at lege, hun er utrolig lydfølsom og en klikker vil kun gøre hende bange. Som skrevet før så lader hun sig ikke lokke af godbidder uanset hvad det er, alt tror jeg er prøvet.

Nu prøver jeg på mandag og købe noget af det som der er forslået og jeg er overbevist om at der nok skal komme et godt resultat ud af det.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 02-08-08 23:31

Har du overvejet den mulighed hunden er faldet/snublet på trappen uden din viden - i så tilfælde er det nemlig forklaringen, og den oplevelse kommer hun nok aldrig over, desværre. Når hun nogen gange uden videre går op/ned ad trappen, er det fordi hun er optaget af noget andet og glemmer helt hun er bange for det. Jeg havde engang en korthåret, som havde det på samme måde og den blev tretten år uden at komme over det. Den var fem år da det skete. Er det forøvrigt både op og ned det er galt med?
Hilsen kryds

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 23:34

valde.... den hund lider ikke, tro mig. det de morede sig over var at hun godt kunne gå over dørtrinnet den ene vej, men ikke den anden vej, havde hun haft ondt så var ikke gået over nogen af vejene. Rosa kunne ikke komme over dørtrinnet fra stuen ud i entreen, men fra entreen ind i stuen kunne hun godt, fortæl mig så lige hvad det betyder.
Jeg har selv gigt og ved godt hvordan det er.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-08-08 23:39

kryds ..... det er kun op og det er kun trætrapper hun har besvær med. Jeg har tidligere skrevet at hun måske kunne ha haft en dårlig oplevelse med trappen som jeg ikke kender til.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 23:41

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-08-08 23:44

prøv at læse lidt om klik træning på canis.dk hvis du indmelder dig vil du få daglige lektioner om emnet. Der er meget godt at tage ved lære af.

Jeg håber, i når målet, det kunne være du skulle rykke ned i hundekurven i stuen for en tid,
indtil hun har lært at det er ok. Når du går til ro.
Bare en ide, du vil få en meget mere glad hund efter et stykke tid.
Det er kun en overgang og du er eftergivende kan jeg forstå.
Meget forståeligt, men pas lidt på med det, det giver bagslag.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-08 13:39

Hm...

Hvordan har hun det når I IKKE går på trapper? Beder hun tit om at blive taget op?

For måske er problemet ikke trappen, men generel utryghed, som kan være forårsaget af mange ting, --både af fysisk sygdom, men også af genopståede minder. Eller af lyde fra omgivelserne..

Hvis du ikke er særlig tilbøjelig til at tage hende op i andre situationer, så benytter hun trappen til at "komme på arm" som hun var det dengang hun var ny og skræmt.

Hvis DET er årsagen, så er det hendes utryghed, der er problemet. Hun er IKKE ude på at narre dig. Og hun har IKKE fået en fiks ide.. Hun har fået et tilbagefald. Og kuren er jo som du ved, -at blive båret. Prøv at tilbyde hende at bære hende så meget som muligt om dagen... Efter nogle dage med en masse tryghed og bæren så prøver du lige at sætte hende nedenfor trappen mens du liiiige render op og ordner et eller anden... Og så kommer du ned igen uden at forvente noget... Og tager hende op på armen og lader som ingenting.

Og få hende under alle omstændigheder undersøgt grundigt ved næste dyrlægebesøg. Hvis hun har haft smerteanfald en gang eller to på vej op af DEN trappe, så kan det være årsagen til at hun ikke VIL lige netop den trappe mere..

Jeg har aftalt med min dyrlæge, at Silke skal have et alderscheck fra næste år hvor hun vil være 7½. Det indebærer, -ud over den almindelige helbredsundersøgelse-- også en blodprøve, hvor hun får undersøgt nyre- og levertal..

Når vi er så heldige, at vores hunde når at blive gamle, så må vi gøre os lidt ekstra umage for at sikre, at det ER en god alderdom, de får. De kan jo ikke selv sige hvis der er noget galt..

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 03-08-08 20:21

Birgitta.....Rosa er oppe og sidde meget af dagen og hun har et håndklæde ved siden af min computer som hun ligger på når jeg sidder ved den.
Rosa har rigtig meget brug for tryghed og nærhed og den får hun også når hun kommer og ber om det og også uden. Rosa elsker at sidde på armen og bare være med når jeg render rundt og laver forskellige ting - det er næsten som om jeg kun har en arm, men det er ikke så slemt mere som det har været.
Rosa har, indtil jeg fik hende kun været udsat for tæst - spark - og ingen kærlighed. Hun er nu ved at blive ret tryg.
Jeg ved så ikke hvorfor hun er så lydfølsom som hun er, der skal ikke mere til end at der tændes en lighter eller en kop sættes ned på bordet, så blinker hun med øjnene og kryber en lille smule sammen, derfor kan jeg heller ikke bruge den klikker der tidligere er forslået.

Jeg går meget meget langsom til værks med hende.

Rosa har været vant til at når der blev kaldt på hende, så skulle hun udsættes for noget ubehageligt, det var ikke sjovt at se på hver gang jeg kaldte på hende i starten, det er nu blevet meget meget bedre og hun er ved at finde ud af at der ikke sker hende noget, men 7 års helved er svært at få ud af hende.

Rosa er idag jordens dejligste hund der er glad for mennesker - dyr - børn, hun er bare så kærlig at alle der møder hende vil ha hende.

Som tidligere skrevet så er Rosa desværre ikke til at lokke med godbidder af nogen art, derfor er der andre midler som masse af kærtegn, en masse ros med en glad stemme, der skal til i stederfor.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du er velkommen til at komme forbi og sikre dig at Rosa på absolut ingen måder lider.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-08-08 17:54

Hej ”the1best”
Det er meget svært at stille en diagnose, uden at have set hunden. Så det du får er andres erfaringer.

Du skriver at Rosa er 8½ år gammel og du har haft hende i 1½ år.
Det med stamtavle og chip ikke passer sammen lyder meget mærkeligt.
•   Hvem har udstedet Stamtavlen? (Der skal chipnummeret stå noteret)
•   Dyrlægen der har sat chippen har registreret det.
•   Hunden skal være registreret i Dansk Hunderegister. (Det er lovpligtig)
Du skriver at din hund er for gammel til at lære noget nyt, det tror jeg at du selv har modbevist. Du har givet den det bedste den har fået hele sit liv (kærlighed og tryghed i dine arme), så nu har den fundet ud af når den ikke går op af jeres trapper men sætter sig og piber, kommer du og bære den op = den har opdraget dig til at gøre det den gerne vil have dig til.
Jeg er ikke i tvivl om at du elsker din hund og vil gøre alt for den, men pas på ikke at pylrer for meget om den. Hvis du ikke kan belønne (lokke eller bestikke) den med godbidder, så prøv at brug det at du tager den op når den gør det du gerne vil have den til (som belønning) og ikke kun når den vil op.
Venligst
Kim

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-08-08 18:25

Godt indlæg Kim
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 04-08-08 20:44

Hej Kim.

Tak for dit indlæg.
Som jeg har skrevet før så har jeg i 3 uger forsøgt at få Rosa til selv at gå op af trappen uden held.
Rosa har af en eller anden grund fundet ud af at trætrapper og dørtrin er hun ikke gode venner med, hvad årsagen så er, ved jeg ikke.

Rosa har ikke behov for at gøre sig til for at komme op på armen, Rosa kommer af sig selv og kratter på benet når hun vil op og så kommer hun det.

Rosa kommer fra en gammel ond dame som der ikke havde styr på hendes hunde(ca 16 stk.) da den gamle dame en dag falder og brækker hoften kommer Falck for at hente hende og ser hvad der forgår og tilkalder dyreværnet som der på stedet afliver 4 hunde, resten ryger til dyrlæge. Rosa får fjernet brok og 4 tænder. Derfra stammer rodet med Rosas papir. Jeg har kun fået stamtavlen og intet andet.
Damen har nu fået forbud mod at holde dyr.

En jeg har kendt fik så tilbudt resten af hundene. Efter et stykke tid kommer hun og spørger mig om jeg ikke godt vil købe Rosa da hun bliver kanøflet af de andre hunde og det siger jeg ja til, får Rosa og en stamtavle som der siger at Rosa er 2½ år. Så sker der det at Rosa så skal passes af denne her bekendt og der bliver hun gravid, får 2 hvalpe, da de er hos dyrlæge for at blive chippet og alt det der, så ber jeg ham om at tjekke Rosa og der får jeg at vide at hun altså er noget ældre end jeg troede, om det så er forkert hund eller stamtavle ved jeg ikke og er også ligeglad.
Jeg tror det er noget med Con...et eller andet der står på for stambogsføringen, det er ikke Dansk Kennelklub.

I kan være ganske rolige Rosa bliver ikke overpylret, hun får den kærlighed hun har behov for, i starten var det rigtig meget hun havde behov for, men nu er hun blevet lidt mere mættet.
Rosa er idag en dejlig hund der har nogen mén som hun ikke kan gøre for og som hun nok aldrig kommer af med.

Det er ikke Rosa der bestemmer her, det er os der bestemmer over Rosa og det ved hun og det er der ingen problemer med.
Rosa er et særtilfælde og har været så meget igennem at der skal ikke tvinges noget igennem med hende, hun skal tages på en helt speciel måde og det er som du selv skriver med kærlighed, kæl og ros og på den måde har jeg lært hende forskellige ting til husbehov. Ja hun er forkælet, men ikke overdrevet.

Rosa er blevet tjekket og hun fejler ikke noget fysisk der gør at hun ikke kan gå op af trappen.

Jeg ved ikke om en hundepsykolog kan hjælpe, jeg tror det ikke, men jeg har da overvejet det.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 07-08-08 14:47

Hej

Har Rosa dårlige Øjne ?
Lillian

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-08-08 15:38

lillian.....Nej det har Rosa ikke, hun ser glimrende. Det skal også lige siges at Rosa er kortklippet.

Nu har jeg købt de her bademåtter, men jeg kan bare ikke få dem til at ligge fast, sugekopperne vil ikke sidde ordentligt fast, har prøvet med vand, hvis der ikke kommer andre forslag så må jeg nok lime dem på for de SKAL ligge helt fast inden Rosa prøver dem.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-08-08 16:21

bind dem fast eller brug kraftigt tape.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-08-08 16:29

bevi54... det er desværre ikke en fritstående trappe, så jeg kan ikke binde noget rundt om trinnene

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-08-08 16:35

Jeg sidder lige og får en ide....hvad med og jeg tog noget vægvæv og brugte tapetklister vil det være til at få af igen?????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-08-08 16:49

...Du kan bruge dobbeltklæbende tape. Ligesom det, man sætter tæpper fast med...
--Farvehandel. Eller tæppeforretning.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 07-08-08 17:26

Da jeg selv har opdrættet Malteser og nogle har dårlige Øjne

Men det er måske noget som går over

mine blev 12-15 år gamle
de var i fuld pels
Stort arbejde med opruling af pelsen --- jeg bade øjnene hver dag med borvand
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-08-08 17:34

lillian....Ja, det kan jeg godt forstille mig har været noget af et arbejde og endnu en grund til Rosa er kortklippet, den vigtigste er at den dame der havde hende før, bare lod dem gå til de var en stor uldklump og så redte hun den ud, det vil sige hun nærmest træk totter ud af dem, så Rosa har det IKKE godt når hun ser en børste, så hun bliver sendt til klipperen 3 gange om året.
Ved du, hvem der ellers opdrætter dem for jeg kan ikke finde nogen og jeg kunne godt tænke mig en til på nogenlunde samme alder så hun havde selskab?

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 07-08-08 17:47

Ja det ved jeg
Her nogle adresser

Kennel CHINABELL
v/Renate Søgaard
Tlf.: 86 95 06 92
E-mail: renate@c.dk
Web: www.Malteser.dk

Kennel CLEAR CLOUD's
v/Grethe Clausen
Trælborgvej 24
6261 Bredebro
Tlf.: 74 71 14 80
E-mail: kennel@clear-cloud.dk
Web: www.clear-cloud.dk

Helsen
Lillian

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-08-08 17:49

hi hi man kan jo ikke se hvordan din trappe ser ud.

Men tæppetape skulle du kunne få af igen, hvis det til den tid er besværligt kan en hårtørre bruges til at bløde tapen op igen, eller salat olie er også godt til at få tape af med. lidt husråd.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 08-08-08 10:08

JUBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII nu kan Rosa selv gå op på 1 sal. Jeg fik igår lagt noget der hedder - Armeringstape til gipsplademontage eller noget i den retning på trappen og det kan hun godt gå på, 3 gange i går og 1 gang - indtil videre - idag, så nu er Rosa en glad lille hund der kan følge mig hele vejen rundt i huset, vi har stadig det lille problem med dørtrin, men hvis der forsætter så kommer vi også tape på dem

Øvelsen gik ud på: da jeg jo ved Rosa ikke har noget imod at gå ned af trappen, så vi startede oppe fra nogle gange først, men jeg kunne ikke få hende til at gå op af den, men så fik jeg hjælp af tordenvejret for det kunne Rosa ikke li og søgte tryghed hos mig, så jeg satte hende ned og så gik vi op på 1 sal, hun skulle lige kaldes på et par gange og så rendte hun selv op.

Jeg takker for alle jeres indlæg og vil så lige finde ud af hvem der skal ha de her point.

Hilsen fra en rigtig glad hundeejer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-08 14:44

Hvor HERRLIGT!
Tænk, at tordenvejr kan bruges positivt..

Armeringstape, -det er vel osse sådan noget tape med klister på begge sider, er det ikke?
Det kan bruges til mange ting.

Tillykke med løsningen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-08-08 17:55

tillykke med løsningen og pøj pøj fremover.
Mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 11-08-08 21:43

Rosa løber nu glad op og ned af trappen som før i tiden, der er ingen problemer mere, jeg har så måtte revidere min opfattelse af at det ikke var en ide Rosa havde fået, men nok snarere en dårlig oplevelse på trappen.
Det går også bedre med dørtrin, dem er hun ikke så bange for mere, så indtil videre slipper de for tape.

Tak til alle for diverse svar.

Tak for svaret granner01.

the1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-08-08 21:47

Birgitta...det tape som jeg har er der kun lidt klister på den ene side, så det skal nok skiftes på et eller andet tidspunkt, men jeg har 1½ rulle så mon ikke der er nok til Rosa´s levetid

the1best .-)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-08 00:13

Takker og hvor er jeg glad for at Rosa har det bedre med trapper.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-08 15:07

Hvis du ikke synes at det tape du har er effektivt nok, så findes der som sagt dobbeltklæbende tæppetape, som er beregnet til lige netop det, du har brug for.
Den er ret kraftigt klæbende på begge sider... Men ikke mere end at man KAN få den af igen..

Det kunne jo osse være, at du til sidst foretrækker at have tæppe på trappen permanent.

Man bliver jo efterhånden opdraget rigtig godt af sine hunde..