/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Kørekort via uddannelse?
Fra : Dennis85
Vist : 1522 gange
100 point
Dato : 30-07-08 14:16

Hejsa

En bekendt af mig mener bestemt man får et kørekort til lastbil (ikke nødvendigvis med hænger) af skolen, når man tager uddannelsen til lastbilchauffør.
Jeg mener helt bestemt han tager fejl, men der dog sikkert en en mulighed for at mester betaler det.

Jeg er dog ikke helt inde i de nye tiltag der er kommet til i år, men jeg er dog rimelig sikker i min sag. Hvem af os har ret, eller er det måske ingen af os?

Hilsen Dennis

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 30-07-08 14:19

Jeg måtte lige tilføje, at der menes på grundforløbet.
Dette deles så vidt jeg ved, med bl.a. lagermedarbejdere mm., som jo ikke har brug for lastbilkørekort.
Det kunne dog evt være i det der før var URO delen, altså de sidste fem uger. Men man kan da heller ikke tage et kørekort på kun fem uger, eller?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:20

Citat
når man tager uddannelsen til lastbilchauffør

Tror du den slags kurser er GRATIS.....

Du får undervisningen "gratis" - dækket af kursusgebyr.....

Selve prøven er af egen lomme eller hvem der nu har sendt dig på kursus.....

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 30-07-08 14:26

Jeg snakker ikke kursus, men selve uddannelsen via teknisk skole. Altså den der hedder godschauffør.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-08 14:32

Jojo, kørekortene får man....hvis man gennemfører uddannelsen der varer tre år

http://www.amunordjylland.dk/ungdomsuddannelser/godschauffoer;jsessionid=3F4AF042324B5D5B2F5C80ADBCE281CB

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-08 14:34

Forresten, det eneste man selv skal betale er stempelafgifterne i forbindelse med prøverne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-07-08 14:36

Hvem er din arbejdsgiver?
Privar ellet militæret?

Millitæret har sikkert faste regler;Men så bestemmer de også hvem der skal have kørekort.
Jeg har vist aldrig hørt om en privat vognmand der har givet sine medarbedere kørekort.
Jeg har hørt om firmaer der har taget en mand ud og spurgt vil du have kort til truck

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:38

Det er en grunduddannelse du får på teknisk skole...

Resten foregår på AMU kurser og er IKKE gratis.... - hvem der betaler kommer jo an på om du er sendt der af et firma eller ej...

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 30-07-08 14:39

Det er ved et privat firma der er snakke om.

Dova > Vil det sige at man skal betale det hele tilbage hvis man ikke gennemfører uddannelsen? Man får vel kørekortet inden praktikken jo?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:41

Citat
Jeg har vist aldrig hørt om en privat vognmand der har givet sine medarbedere kørekort.

Det gør skam mange busselskaber

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:44

Citat
Når du starter på uddannelsen skal du have en uddannelsesaftale (lærekontrakt) med en godkendt virksomhed. Hvis du ikke har en kontrakt, får du hjælp på skolen til at søge læreplads.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:49

Citat
Forresten, det eneste man selv skal betale er stempelafgifterne i forbindelse med prøverne

Den må du lige forklare.....

Mig bekendt får du ingenting på Tekniske skoler....

Det er en efterfølgende AMU uddannelse der IKKE er gratis.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-07-08 14:49

Citat
Det gør skam mange busselskaber
v

Jeg har stadigvæk ikke hørt om det.
Hvordan udvælger de så dem de vil ofre et kørekort på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 14:56

Ganske simpelt ved at søge folk der minimum har kørekort til alm. bil.....

Derefter en del teoretiske udvælgelsesprocesser....

Så AMU kurser der giver kortet + diverse erhvervsbeviser (til de udvalgte)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-08 17:17

Citat
Den må du lige forklare.....

Mig bekendt får du ingenting på Tekniske skoler....

Det er en efterfølgende AMU uddannelse der IKKE er gratis.....

SU....eller hvis voksenuddannelser dagpenge fra A-kassen o.s.v.
Nogen tilfælde betaler arbejdsgiveren o.s.v.

Jeg har selv taget både lastbil- og hængerkort på AMU-center for en del år siden,
stempelmærkerne til prøverne var det der udgjorde egenbetalingen.

Eneste adgangskrav, at man var i besiddelse af kørekort B.

Men, der er også forskel på, om det er den lange erhvervsuddannelse jeg linkede til tidligere, eller om det er chaufførkurserne hvor man kan få stort kørekort....de tager kun 6 uger nemlig

http://www.amunordjylland.dk/kategori/632

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 17:24

Men vi kan vist godt fastslå at Tekniske Skoler IKKE giver kørekort til den slags

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 30-07-08 18:07

Tak for svaret dova.Jeg har efterfølgende snakket med mine fætre som er hhv. nyuddannet chauffør samt chauffør under uddannelse. Begge via teknisk skole, den udd. der kan ses her: http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-chauffoeruddannelsen

De siger begge at de får kørekort betalt på hovedforløbet. Det hedder sig det er skolen, men i sidste ende er det staten der betaler, og dermed skatteborgerne.

Dova for mine points for at svare det der var tættest på, men tak til jer alle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 18:15

Citat
Begge via teknisk skole

JA

Men de får IKKE kørekort på Tekninsk Skoler - KUN grunduddannelsen....

Citat
Jeg måtte lige tilføje, at der menes på grundforløbet.

Det var vist det du spurgte om

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 01-08-08 10:42

refi > hovedforløbet foregår også på teknisk skole, og det er her de får kortene. Om det så er i samarbejde med AMU og betalt af staten, vil jeg alligevel kalde det på skolen, eller mere korrekt: i skoletiden. Det var såmænd det jeg mente hehe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-08-08 11:11

Muligt du mente det, men det var IKKE det du spurgte om

Citat
Jeg måtte lige tilføje, at der menes på grundforløbet.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 01-08-08 12:53

det er trods alt helt rigtigt.
Men hovedsagen er at det er blevet besvaret .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-08-08 12:55

Ja

"Folk" kan vel SELV finde det RIGTIGE svar