/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvad med huslejen?
Fra : Tobster
Vist : 751 gange
100 point
Dato : 29-07-08 14:33

Min udlejer har opsagt mig da han selv ønsker at bo i min lejlighed. Fair nok.
Jeg har fået skriftlig varsel på 1 år.
Men hvad nu når jeg vil flutte ud inden dette år?
Jeg har selvfølgelig 3 mdr. varsel og normalt skal udlejer leje ud igen for at minimere mit tab hvis jeg flytter inden tid.
Men her har han jo ingen intentioner om at mindske mit tab. Hænger jeg så på de 3 måneders leje?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-08 14:37

Ja, du må nok forvente, at du hænger på huslejen i de tre måneder i opsigelsesperioden.

Det er rigtigt, at udlejer har pligt til at mindske sit tab ved at søge lejligheden udlejet, men det er jo ikke sikkert, at det er så nemt at udleje en lejlighed i under et år. Og under alle omstændigheder tror jeg ikke, at udlejer vil gøre de store bestræbelser på at udleje lejligheden.

Så ja, han skal forsøge at udleje den i din opsigelsesperiode, men realiteten bliver formentlig, at du skal betale husleje i hele perioden.

Du har jo også den mulighed at du bor i lejligheden i opsigelsesperioden - så behøver du ikke have dobbelt husleje.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 29-07-08 14:39

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-08 14:39

Hej tobster.
Din udlejer har gjort hvad han skulle. nemlig at gi dig 1 år. Det skal han ifølge loven når han selv skal bruge lejligheden.
Hvis du ønsker at flytte inden er det helt i orden. Du skal bare regne med din opsigelsperiode på de 3 md. som står i din kontrakt.
Det kunne jo også være han blev glad for det , så han selv kunne komme ind før tid
Du har jo kun 3 md. varsel og hvis du eks. vis ønskede at flytte alligevel er der intet til hinder for det.
Så led du roligt efter noget andet.
Held og lykke