/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Inst. i lejligheder i50-60erne
Fra : Smada
Vist : 2181 gange
55 point
Dato : 29-07-08 12:07

Ja nogle der ved sådan ca. hvordan man lagde kablerne dengang?
Eks. Har et lampeudtag i mit loft, trak man så ledninger i rør som lå langt over loftet?
Hvad med afbrydere, var det noget med at man trak ledninger i karmene?
Håber på svar.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-07-08 12:17

Der var ikke nogle specielle regler for hvordan man gjorde på det tidspunkt. I dag er der heller ikke nogle regler for hvor ledninger skal ligge, i væg på loft eller lign, så længe de generelle el regler overholdes.

Hvis du skal fastlægge hvor ledningerne er kan du sætte strøm til dit lampeudtag (en pære eller lign) og så skaffe en ledningsdetektor. som f.eks. denne
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100508&pno=59439&pointer=0

Du kan ikke gå ud fra hvor ledningerne er trukket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-08 12:30

Citat
var det noget med at man trak ledninger i karmene?

Nej det var tidligere, sidst i 40-erne

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 29-07-08 12:34

Ok, men der må jo være nogle "normer" på en eler anden måde. Idag gør alle det jo næsten på samme måde, så det er vel ikke fordi der er så mange forskellige måder det kan gøres på...Eller hvad?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-08 12:43

Installationarbejde er for fagmænd ikke amatører.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-08 13:17

Citat
Har et lampeudtag i mit loft, trak man så ledninger i rør som lå langt over loftet
hvis det sidder i midten ligger ledningen over loftes - det var egentlig meget almindeligt at have en hængelampe i midten over et spisebord - blev møblerne flyttet var det med forlængerledning hent til det sted hvor lampen i så fald skulle være.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 29-07-08 13:45

I den periode var plastrør en nymodens ting der blev brugt sammen med jernrør, og blev lagt over lofterne og lampestedet blev gerne sat midt i rummet, hvorfra man så lagde plastrør ned til afbrydere/stikkontakter på væggen og fra lampestedet videre til næste lampested.
Kabler måtte ikke bruges til skjult installation, der fandtes to slags kabler, armeret blykabel og uarmeret blykabel og senere kom så plastkabel som vi kender i dag. Jeg kan ikke erindre man lagde rør i karmene, men derimod var det en periode brugt at bore afbryderne/stikkontakter ind i karmen.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 29-07-08 13:52

Hej igen.

1. Teil synes du ikke lige at du skal blande dig udenom, når du tydeligvis ikke aner en disse om hvad jeg skal bruge oplysningerne til! Man har vel lov til at interessere sig lidt for tingene?

2. mimimig: Ja vores afbrydere sidder netop i karmene, men hvor lagde man så kablerne, hvis ikke det var i karmene?

Ved du hvor langt oppe i loftet man lagde rørene?

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 29-07-08 14:09

Fra lampestedet i loftet lagde man et rør over loftet ned ad væggen i en håndhugget rille
ca. 30 cm fra dørkarmen for til sidst at skrå ud til karmen i den højde hvor kontakterne skulle sidde i karmen når den engang blev opsat. Rørerne blev lagt oppe på loftet over bjælkerne, skulle der laves gangsti eller andet "gulv" på loftet blev rørerne boret igennem bjælkerne for ikke at genere.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 29-07-08 14:12

Vi nærmer os en godkendelse mimimig
Det er betonbyggeri jeg bor i, stadig det samme så?

Accepteret svar
Fra : mimimig

Modtaget 55 point
Dato : 29-07-08 14:37

ups, så er vi vist henne sidst i 60érne og hvis det er lejligheder med flere etager, så blev der lagt de nødvendige jernrør i etageadskillelserne sammen med armering og det hele blev støbt til.
Blev der brugt vægge i betonelementer, var det lidt forskelligt hvordan det blev lavet. I nogle tilfælde havde fremstilleren af betonelementerne lavet rille til rørføring, i andre tilfælde kunne det godt ske at man her brugte pladsen bag dørkarmen. Iøvrigt tror det var i de efterfølgende år man mere og mere brugte at lægge rørerne i gulvet i stedet for på loftet og samtidig blev placeringen af de enkelter stikkontaktet sænket således de nu kun sad lidt over gulv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-08 14:37

Citat
Teil synes du ikke lige at du skal blande dig udenom, når du tydeligvis ikke aner en disse om hvad jeg skal bruge oplysningerne til! Man har vel lov til at interessere sig lidt for tingene?

Så kunne du din store klovn forklare dig.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 29-07-08 14:51

Hej mimimig, det er fra 1955 ca. det jeg bor i.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 29-07-08 15:29

I de år var jeg i Jylland og her kom betonbyggeri vist ikke så tidligt - og dog måske.
Måske forstår jeg nu dit spørgsmål, hvor langt oppe i loftet lagde man rørerne?, jeg tror du har betonloft, så som tidligere beskrevet ligger rørerne sammen med armeringen og det vil sige i den nederste del af loftet ikke mange centimeter oppe i loftet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-07-08 17:34

installationerne var i blykabel/armeret eller i stålrør med løse leninger. til engang i starten af 60'erne hvor minitangenten kom i midten af 60'erne blev det meget populært at lave installationer i karmene (som det i dag ikke er tilladt at lave på den måde mere) lige ledes var man begyndt på at lave plast ledninger (og bly kabler med plastledninger) der skete meget med udviklingen i slutningen af 50'erne og starten af 60'erne

det er dog sjællendt at rørerne ikke gik lodret eller vandret.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-07-08 17:34

Hej Smada
Prøv at se på den anden side af væggen (bag kontakterne), hvis der er et rør eller kabel der ender ud for kontakterne er det forbindelsen til kontakterne, ellers ligger der sansynligvis nogle løse ledninger eller et rør med ledninger inde bag ved karmen (kan evt være indmuret) og hvis lampestedet er midt i loftet er røret indstøbt i loftet måske fra naboværelset eller gangen.
Hvis den der har lavet det har fulgt de uskrevne regler er rør der er indstøbt i væggene lagt lodret eller vandret, og aldrig på skrå.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 29-07-08 19:39

Grunden til at jeg gerne vil vide det, er at jeg er bange for at bore op i skidtet...
I mine øjne kan der være rør overalt i loftet, selvom jeg kun har et lampeudtag..

Godkendelse af svar
Fra : Smada

Dato : 31-07-08 12:31

Tak for svaret mimimig.