/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Håndlavet spiralryg
Fra : Camillasmoster
Vist : 5031 gange
500 point
Dato : 28-07-08 23:53

Jeg har sat mig for, at jeg vil lave en spiralryg i aluminium på en scrapbog.

Men jeg kan ikke finde nogen vejledning omkring dette - hvor stor pind/blyant - målet i forhold til dette - hvormange huller, osv.

Håber, der er bid

Hanne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 00:26

Du tager en rundstok (i træ) eller gevindstykke i den tykkelse som du ønsker din bogborer et hul i stikker enden af den tråd du skal bruge til spiralen igennem og laver vindinger som en feder ru laver så huller i dit omslag med f.eks.5 mm mellemrum og drejer din spiralfeder igennem hullerne så skal den nok tilrette sig selv efterhånden.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-07-08 06:04

...og aldi (MÅSKE VAR DET REMA 1000) har i denne uge et tilbud på spiralværktøj til 149 kr. JEG TAGER IND TIL NYK. PÅ EN KIGGER på onsdag. hovsa, hvor det ser ud, men det er osse først på dagen endnu.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-07-08 17:06

Hi hi aasenissum, du skjønne....

Jamm, hvormeget værktøj skal man da bru?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-07-08 18:26

jamen, jeg har ingen anelse lige nu. måske i morgen, da jeg slår et smut derover. prøv at kigge på aldis hjemmeside - IKKE rema1000.
det ser ud til, at der er det hele til at lave spiralrygge. but who knows?

hilsen fra den skjønne, pyh hvor er'ed længe siden, jeg har hørt sådan en søndagsbemærkning.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-07-08 21:40

Hej, her kan du se spiral- indbinderen fra Aldi - den må jeg vist også eje
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_31/OFF01.SHTML

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 22:48

Den kan vist ikke lige klare alluminiumsplade Næh du må borer hullerne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-07-08 23:27

Sådan een har jeg i forvejen ÆV.

Jeg synes ikke, at den er god - desuden skal min/e spiralrygge være hjemmelavede - altså i hånden.

Vil da tage et nyt forsøg med den himstergims - senere...

Foreløbig tak for jeres indsats

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-07-08 07:36

... er spændt på at høre om din indsats udi det hjemmegjorte

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-07-08 07:37

ps. er det modellen fra aldi, du har?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-07-08 11:08

Hi hi aasenissum - ja, dét er du......

Min hedder Peach, og har ikke det lange håndtag, som Aldi har.

Det lange håndtag kan måske være løsningen på bøvlet....

http://peecee.dk/uploads/072008/Billede11.jpg

Pyhh, håber, jeg nåede dig, før du smutter... tænk sig, at skynde sig i denne temperatur

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-07-08 11:14

Der er også et limrygs agregat - selvom der står laminering........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-07-08 18:01

Aldis tilbud gælder først fra 2. august...

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-07-08 18:28

desværre folkens, jeg kom godt nok til nykøbing, men måtte vende om pga. heden. jeg følte mig ganske enkelt syg af varmen, så jeg blev sørme helt nervøs. sådan en grim en, har jeg aldrig prøvet før.
ked af, at jeg ikke fik apparatet at se. beskrivelsen lyder interessant.
birgitta: jeg har vist ikke en gang lært at læse indenad, ups

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-07-08 21:02

Puha, Aasepige - godt, du var så klog ikke at gennemføre.

Knuz og svalende hilsener

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 500 point
Dato : 31-07-08 09:51

Her er en anvisning på hvordan man kan lave en notesbog med spiralryg
http://mammajam.blogspot.com/2007/08/i-dream-in-craft.html

Hvis du vil have en der er "finere" er du nok nødt til at investere i en maskine, der er bedre end den du allerede har

Jeg søgte på coil binding

http://images.google.com/images?hl=da&q=coil+binding&gbv=2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-07-08 13:05

Ej... Man tar' da ikke på bytur i den hede...
Godt, du kom hjem igen...

Vi kommer nok til at stå i kø i Aldi allesammen på lørdag, -for jeg vil osse ha' en..

Selv om man åbenbart KAN lave sådan en spiralryg uden maskine, så er det nok svært at få alle de små huller pæne uden... -Og 149kr, herregud, det er da ingen formue ...i starten af måneden..

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 31-07-08 14:04

ha, birgitta, det var en tvungen nødvendighed med den bytur. jeg skulle til den ugentlige behandling hos fyssen med mine stive nakkeregioner.
jeg vil slet ikke fortælle, hvad jeg ellers laver i disse dage. så får I bare bekræftet at: nurablerdetforhendeidenhede , og det vil jeg alligevel ikke risikere

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-07-08 18:35

Er det bare selve spiralen der giver jer kvaler?
For så skal i bare have en rundstok i passende tykkelse(Tyndt kosteskaft) Sav en slids i enden af rundelen,- 1-1½ cn, til at gøre spiraltråden fast i, De fleste metaller i den tykkelse i skal bruge, er ikke stærkere end i kan sno dem om rundstokken med de bare fingre. Eller tager i i"ndværket" ud af en kuglepen, tikker spiraltråden igennem og bruger den som modhold. I kan nok trække tråden tæt sammen , og senere trække den ud så der bliver et passende mellemrum.
Hvad i så vil bruge til spiralen ved jeg ikke - aluminium, kobbertråd, Dem man får til juleroser osv er vel for tynd men hobbyforretninger har dem sikker i andre tykkelser.
Det vil da også være muligt ar bruge et el-rør d.eks til at sno spiralen om

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-07-08 19:54

Jeg har rundstokke en massé - plus alt det andet, man ikke kan leve foruden

Jeg har noget ståltråd af en art (bøjer lissom alu), mednoget natur af en art udenpå (ka' I forklar' det bedre?)

Det vil være perfekt til en bog, der også er af naturmateriale - forhåbentlig håndlavet omslag.

Såå deeee..... :p))

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:49

Jeg syns da ikke der er noget at være i tvivl om du har da fået alskins forklaringer og senere med billeder på Er det mon varmen ?? vent et par dage så så blir det køligere

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-08-08 06:01

ja, og uanset vejret og andre fristelser, så står den igen på tur til nyk. på onsdag. aldiiii - her kommer jeg.
det man lover, holder man.
så kære hanne, skal du få besked.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 11:18

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Her er en anvisning på hvordan man kan lave en notesbog med spiralryg
http://mammajam.blogspot.com/2007/08/i-dream-in-craft.html

Super - ingen mål for huller og mellemrum og størrelse rundstok, men ok - det skal prøves.

For det SKAL være en håndlavet, basta

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 13:56

Den anvisning du nævner der, på notesbog, er da ganske udmærket, synes jeg!
Jeg forestiller mig at du forsøger med de materialer du har liggende.
En tynd trå f eks 1 mm skal sevf, have huller på nindst 1 mm, og en tynd tråd kræver kortere afstand mellem hullerne end en tykkere tråd. Rundstokkens tykkelse bestemmer bogens tykkelse.
Til en tyk bog bruger du en tyk stok, f. eks 2 cm, en tyk tråd f. eks 2 mm med 2 cm mellem hullerne,
Det bliver nok ret kraftige sager til en notesbog, det passer sikkert bedre til et A4 ark.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 14:41

Ja, valde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-08 14:15

Hmmmm.
Jeg er nu den lykkelige ejer af en maskine til spiralrygsindbinding fra Aldi.

Den kan IKKE bruges til spiralrygsindbinding med metaltråd.

Det den gør er, at den laver en række firkantede huller i arkene. Og så sætter man en speciel lang PLASTIC -dims i maskinen som maskinen kan lukke op. Så stikker man de hullede papirer ned i den sprække, som maskinen har lukket op i plasticdimsen. Og så lukker man dimsen sammen ved hjælp af maskinen.

Det ligner en spiralryg, men det er ikke en spiral. Snarere en slags plastic-klemme med ringe, der går hele vejen gennem hullerne i papirerne.

Hvis man har planer om selv at lave spiralerne med rundstok og metaltråd, så duer maskinen ikke.
Det vil osse se forkert ud med de aflange firkantede huller til en rund metaltråd...

Men hvis man bare skal bruge den en gang imellem til at lave en sjov bog eller til at samle nogle papirer, så er det en nem -og ikke så dyr-- løsning. --Der følger 40 "spiral"rygge med. Jeg håber bare, at det er en standardvare, man kan købe når de medfølgende slipper op..

Hanne, --kan din Peach lave runde huller?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-08 14:51

Næj, min er af nøjagtig samme udgave, som din.

Ellers havde jeg jo nok brugt den - ikke?

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-08 14:55

Tak for svaret HelleBirgitte.

Du kom med et ret godt link, som samtidig var inspirerende.

Sommerhilsen - nu med torden

Hanne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-08-08 16:27

Tak skal du have, jeg ville gerne have fundet et link med lidt bedre vejledning, men det kunne jeg desværre ikke.Men jeg er glad for, du kunne bruge det

Sommerhilsen (uden torden her)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-08 18:59

Jow, men hvem ved - måske vi finder den en dag - så er vi straks på banen igen, ikk'?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-08-08 19:39

Sæ´fø´li´

Kommentar
Fra : Camillasmoster