/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hejsa et problem!!!
Fra : Gevelia
Vist : 1079 gange
50 point
Dato : 26-07-08 23:05

Hej kandu.dk

Jeg har et stort problem. Jeg håber på, at nogle af brugerne herinde måske kan hjælpe mig med at finde svar på.

Pt. er jeg på kontanthjælp, og søger med lys og lygte efter noget arbejde, men min situation gør, at det er meget svært.

Men mit egenlige problem er, at jeg brænder for at arbejde med musik. og har for år tilbage fået indspillet et nummer på en cd. det var før jeg røg ind i kontanthjælp systemet.

Nu har jeg så fået tilbudt at kan få mit nummer sat til salg, og har så i den forbindelse, fået et udkast til en sådan kontrakt, men man skal jo i den forbindelse, have sig et moms nummer, og skal selvfølgeligt svare skat af de penge man evt. tjener på et salg, og det vil jo sikkert her i en evt. opstart ikke blive mange.

Men spørgsmålet er så.... kan man stadig stå som kontanthjælps modtager, hvis man har et moms nummer, og skal svare skat af sin evt. indtjening ???

er der nogle der ved noget om den slags...

mvh. Gevelia

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-07-08 23:24

Det er lidt forskelligt hvordan reglerne tolkes men som udgangspunkt er svaret nej og baggrunden for det er at hvis du har et firma så kan du teoretisk set vælge at lade eventuel indtjening blive i firmaet indtil du er ude af kontanthjælps systemet.

Men forstår da heller ikke at du skal have et moms nummer hvis der er ringe eller ingen indtægt?

Men snak med din sagsbehandler om det måske man vil finde en løsning for dig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-08 23:26

Hej med dig.
Ja det kan du godt.
Kender en som får det.Men hvis du får en indtægt på salg bliver det modregnet i din kontanthjælp så længe indtægten ikke overstiger din hjælp
Du skal med andre ord vise på bitandskontoret hvor meget indtægt du har på dit event. salg.
God fornøjelse og held og lykke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 09:48

Hvad skal du med et momsnummer i den forbindelse

Du skal vel ikke SELV sælge dine plader.

Men JA - du kan få "suplerende kontanthjælp" alt efter indtægt...

Problemet er jo så at du SKAL stå til rådighed for kommunen og kan risikere (og bliver det før eller siden) at blive sendt på arbejde med dags varsel....

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-08 11:40

Ja problemet er at du skal stå til rådiged for arbejdsmarkedet!
Du kan sagtens føre et regnskab der viser hvad du har tjent. menmen hvor meget du har stået til rådighed er et helt anndet problem.
Tal hele sagen i gennem med din sagsbehandler. Der må være en mulighed for at du kan beskæftige dig med det du har lyst til.
En arbejdsløshedsperiode, kan i sig selv være en belastning både psykisk og fysisk, Derfor synes jeg det er vigtigt at du ikke bliver tvunget til inaktivitet.

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 29-07-08 13:17

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-07-08 13:51

Selv tak! jeg ønsker det allerbedste for dig, og jeg håber du har en forstående sagsbehandler.