/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dørjustering i Juliana Diamant
Fra : steenfibiger
Vist : 2126 gange
500 point
Dato : 23-07-08 10:44

Med stort besvær har vi fået samlet et drivhus/pavillpn fra Juliana, men døren er skæv er det er svært at åbne og lukke døren. Har du erfaringmed at justere sådan en dør, der går akævt ind i døråbningen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-08 11:29

Manden får kvalme bare han hører ordet drivhus, han hjalp min far med at samle et Juliane drivhus fra Silvan i maj måneden........sådan noget "smør"

Han siger, at du bliver nød til at rette rammen - det er der det er gået galt -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-08 11:47

Min mand siger efterfølgende, at han også sleb nogle takker, og også kom noget plastik rundt om hængslerne, men at det i det hele taget er svært at forklare - skriftligt -

Da de næsten var færdige med at samle, opdagede de at den ene pakke med glas også var smadret, så alt i alt et rigtig irriterende projekt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-07-08 12:00

http://www.juliana.com/documents/00279.pdf
Hvis du ikke har samlevejledningen mere.
Enten er drivhuset ikke i lod og vatter eller også er døren samlet ude af vinkel. Prøv at krydsmåle døren altså målene fra de to fjerneste hjørner skal være det samme, så er den i vinkel.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 23-07-08 22:48

Underlaget, fliserne er ikke i vatter, men har en hældning på et par procent. Hvad kan jeg gøre. Jeg kan forstå at andre synes også at det har været et vanskeligt projekt med knuste glas og efterfølgende fejlleveringer! Det har virkelig været en prøvelse selv med hjælp fra erfarne byggefolk! Tak for tips.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-07-08 23:03

Du kan prøve at justere døren altså få den ud af vinkel så den kan lukke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-08 23:25

Min far havde selv lavet rammen, og den var heller ikke 100% i vatter

Du kan ikke som min mand gjorde, komme noget i hængslerne??

Eller slibe???

Håber du får rigtigt meget glæde af dit drivhus, når du engang får det færdigt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-07-08 16:12

stig54 er inde på det rigtige. For fire år siden satte vi et 9,9 kvm Juliana op. Vi monterede det på deres stålsokken. Havde med jordbord boret seks huller. "Smidt" jernbånd ned til forankring af sokkel. Stod helt i lod og ved krydsmålen, lå målet inden for 1 mm.

I stormen i januar måned for 3½ år siden, mistede vi begge døre samt en gavlplad og to side stykker i hver sin side. Seks bolte sprang.

Vi monterede nye plader (4 mm polycarbonatplader), bolte og døre. Som ved første samling som efter stormen, kører begge vores døre "som smurt"!

Det er baret surt, hvis det er soklen der er problemet!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-07-08 19:17

Det har hjulpet at komme ringe i hægslerne, men ikke nok. Man kan ikke slibe, da materialet er tyndt! Vi har prøvet at justere døren. Tak for de mange svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-08 19:21

Dørstolpen blev løsnet på min fars drivhus, stolpen blev flyttet lidt

Det er altså ikke nemt at beskrive dette her

Men altså den side, hvor døren skal lukke til, - er den stolpe - der blev flyttet lidt, og lavet noget min mand kalder for en slidske??

Gav det mon nogen mening?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 09:38

Hvordan går det med dit drivhus, har du fundet en løsning??

Min far har lige ringet, at der er røget en rude i hans drivhus. Han vil se om han kan finde nogle
andre stivere, for vi har før snakket om, at der ikke skal meget blæst til, før hele endegavlen giver sig.

De drivhuse er nu ikke særlig gode, havde de så været billige, men det er de jo ikke engang

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-08-08 09:47

Tak, Nordsted1 for din ihærdighed. Jeg har ikke afsluttet mit spørgsmål endnu, fordi ham der hjælper os med drivhuset har ikke haft tid. Men jeg har sagt til ham, at han skal flytte eller afkorte koblingsskinnen, der kobler den øverste halvdel af døren med den nederste, fordi den er den skinne, der nu går mod dørstolpen! Når det er sket vil jeg se, hvad der så mangler for at døren kan lukke. Glarmesteren sagde også at det var noget tyndt tjekkisk 3 mm glas. Det danske 4 mm glas er dobbelt så stærkt!
Jeg slutter først mit spørgsmål, når jeg har fået døren til at lukke.
Tak or dine mange råd,
Steen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 09:55

Det var nu heller ikke for at du skulle lukke spørgsmålet, men mere fordi vi sidder her og skumler, over at det forbandede drivhus IGEN skal have en hjælpende hånd... nå men vi må vel hellere køre, så min far kan få ro i sjælen

Håber du får mere held med dit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 13:24

Så er drivhuset intakt igen. Det var nok meget godt, at min far fik glas til et helt ekstra drivhus

Lige et råd mere.... på endegavlen - de vandrette stivere - er noget hø, de er alt for ledeløse og bøjelige, nu er de blevet udskiftet... tæppemanden har gulvtæppeskinner, men mænnerne fandt ud af, at en alm. gardinstang/aluminium, dem hvor de hvide dimser kører i, nok havde været bedre, og helt sikkert meget billigere. Hvis du bruger en gardinstand, så kan du nøjes med en stiver

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-08-08 15:21

Tak for tipset. Diamant er en 7-kantet pavillion uden ender. Men der er skråstivere, hvor en gardinstang sikkert er udmærket. Køb endelh 4 mm glas fra en glarmester og ikke det dårlieg tjekkiuske glas!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 05-08-08 15:27

Altså hvis man selv skal købe glas og også gennemgå stiverne, er det så ikke bedre bare at finde et andet drivhus

Nå men nu virker min fars drivhus da igen, og han er noget så glad for det (det er jeg nu også, for der dyrkes væsenligt mere end de kan nå at spise, så der falder en del af)

Der dyrkes kun på den ene side og gavlen, så der er plads til et lille bord og to stole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 15:51

Noget som kan drille en dørjustering.

Hængselstolpe og "lukkestolpe" er ikke paralelle
Hængselstolpe og "lukkestolpe" er ikke lige høje
Hængselstolpe og "lukkestolpe" er ikke lodrette

Disse forhold kan gøre det næsten umuligt at justere en dør.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-08-08 15:32

Tak for dine mange svar, Nordsted1. DEt er blevet lidt bedre nu, men helt godt er det ikke. Men nu hat været meget ihærdig med dine råd og dine kommentarer. Tak for hjælpen!