/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskabsdør lukker ikke
Fra : Ammitz
Vist : 14662 gange
200 point
Dato : 20-07-08 18:36

Hvad kan der være galt med en køleskabsdør, - som pludselig ikke vil lukke ordentlig til, - der er rengjort på magnetliste og selve skabet, - og der er ikke anvendt fedtede rengøringsmidler. Kan magnetismen ligefrem være blevet så dårlig at den ikke mere kan trække til?

Ammitz

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-07-08 18:49

Eller også er dit , måske ene hængsel, løsnet ellet knækket.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-08 19:02

Tror også mere på den med en fejl ved et hængsel. En magnet kan jo ikke pludselig holde op med at virke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 19:11

Det kan være skabet står skævt og vrider lidt.
Mest sansynligt er et eller begge hængsler står for tæt så døren ikke kan lukke.
Kig efter afstanden ude i hængselsiden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 19:13

Magneterne i lågen er såkaldte permanent magneter som altid vil tiltrække jern.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-07-08 19:35

Har du prøvet om det står i lod ? Pladen det står på kan have sat sig. Har du meget tungt i døren?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-07-08 20:42

Der er en magnet og en jernplade - ikke? De to dele er fastgjort med en skrue. hvis en af dem har løsnet sig - så har vi kalamiteten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 11:20

De fleste køleskabe har lange bevægelige magnetiske stænger som sidder i dørens gummipakning - og selve køleskabet er jernpladen.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-07-08 11:26

Skabet har stået der i en del år, - så jeg må lige prøve at tømme lågen, - og tjekke hængslerne.
Indtil for ca. 3-4 uger siden, - var der ingen problemer, - men så er det blevet værre og værre, - som tiden er gået, - og det arbejder nu på højtryk for at holde temperaturen nede.
Vender tilbage når jeg har haft hjælp til at tjekke.

Ammitz

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-08 18:58

Grunden til at det arbejder på højtryk som du siger, er jo netop fordi lågen ikke holder tæt og kompressoren forsøger at køle rummet ned. Uha det koster i strømforbrug, skal du lige vide

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-07-08 19:04

Fijala er altid god for en klog bemærkning.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-07-08 19:11

Ja, - det er dyrt i strøm, - men vi har indtil nu ikke rigtig fundet nogen fejl ved hængslerne, som kunne være årsagen. Det ender nok med at vi må ud og købe et nyt skab, - er der nogen som har gode erfaringer - højde ca. 180 cm. Ej for dyrt- vi er pensionister.

Ammitz

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-08 19:23

Men der må være noget i vejen med døren ellers skal den jo slutte tæt. Måske skruerne til hængslerne har løsnet sig og lågen er kommer for tæt på i hæmgselsiden (eller omvendt)
For hvis ikke skabspakningen fejler noget skal fejlen altså kunne findes.

Hvis i ser på nyt skab skal i gå efter super lavenergi, efter min mening. Forskellen på superlavenergi og lavenergi er at super lavenergi kører på gas (R6002a = isobutan) hvor lavenergi kører på kølemiddel R134a. Det er med større fyldning og dermed også større kompressor der så kræver mere power for at kunne cirkulere den mere væske og som derfor er mere energi krævende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 19:46

Ammitz - hvad er afstanden mellem skabet og døren ved hængslet når døren er lukket.
Er det samme afstand for oven og forneden.
Er det hele lågen som ikke vil lukke eller kun noget af den.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-07-08 20:30

Du må kunne holde et A4 ark imellem når du lukker og på den måde finde ud af hvor det ikke lukker tæt.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-08 11:08

Som en nødløsning nu og her kan du vippe køleskabet lidt baglæns ved at skrue på de forreste fødder eller lægge noget ind under dem. Når køleskabet skråner lidt baglæns, så KAN døren ikke stå åben af sig selv.
På den måde vil døren altid lukke i af sig selv. Måske ikke tæt nok, hvis der er skader på tætningslisterne. Men du slipper for at døren svinger op eller står på klem i utide.

Jeg bruger det selv til mit køl og frys, -efter jeg var blevet SÅ træt af, at en enkelt "smutter" hvor jeg ikke fik lukket fryser-døren, altid resulterede i, at hele skabet skulle afrimes og vaskes... IGEN...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-07-08 12:58

Hvis det nu er et entregreret køleskab, kan det jo være andre årsager, og da der er flere muligheder for denne lågemontering, kan der være andre årsager alt efter hvilken lågemontering der er gængs. Da ovenstående forslag ikke hjælper, må det for mig at se, kunne være en sådan mulighed.
Hvis det er det vi taler om, vil det hvis det er monteret som mit, kunne være at køleskabet skal centreres i selve køkkenskabet.

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 22-07-08 15:53

Tak for svaret Birgitta.
Vi har gennemprøvet alle forslag, og det sidste vi prøvede, var at få en lille tynd jernplade på ca. 2x2 cm til at hænge fast i magnet-listen. Den gjorde det, - men bare en lille bevægelse af døren, - fik den til at smutte af igen. Så vi regner med hurtigt at finde et nyt skab, må dog lige indtil dette kommer, - benytte den nødløsning du foreslog, - at tippe skabet lidt bagover så lågen falder ind på skabet.
Ammitz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-08 16:56

Tak for accepten af mit svar. Der er nok en eller anden utæthed i køleskabet. For ellers ville der jo ske det, at når I lukker døren OP, så bliver luften inde i køleskabet lidt varmere. Når I så lukker døren igen, så afkøles luften inde i skabet. Og da kold luft fylder mindre end varm luft, så vil der opstå et undertryk inde i skabet. Og det vil holde døren lukket. Men det kræver jo, at skabet er tæt.

For du ER sikker på, at der er KOLDT nok i køleskabet?? Har du taget temperatur?

Nyt køleskab er nok en god ide. Husk at få det sat rigtig op med det samme, --i vater, --eller som jeg har: svagt tilbagelænet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-08 17:05

Hvis magneten var ret meget stærkere, ville gummilisten hurtigt gå i stykker.
Så den er som den skal være.

Havde du fulgt nogle af kommentarerne, er det muligt at dit skab stadig ville fungere.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 23-07-08 11:03

Hej Eyvind
Jo vi har afprøvet alle andre forslag, - men har ikke kunnet finde andre fejl!

Og Birgitta!
Temperaturen er når døren har været "lukket en time" øverst ca. 5 grader og nederst ca. 2 grader.
Men det arbejder skam også for sagen.

Vi er kommet frem til at skabet er ca. 20 år gammelt, - så en udskiftning er nok på tide.
Ammitz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-08 16:25

Jaha! UD med skabet! Så falder elregningen til en tiendedel..

Men du skal nok ikke forvente, at et nyt skab holder i 20 år. Sådan noget kram laves ikke mere..

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 03-08-08 17:40

Har købt et nyt lækkert skab hos punkt1 - det er et POINT RSK45HV Køleskab som i kommende uge er på tilbud. Jeg håber jeg bliver rigtig glad for det.
Ammitz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-08 17:47

Tillykke med det nye skab! Så håber jeg at det vil lukke..
Det er jo forhåbentlig et lavenergiskab, så der bliver underligt stille i huset.. Sådan en behøver jo ikke at stå og køre i døgndrift..