/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skævbremsning
Fra : nyfigen
Vist : 3957 gange
200 point
Dato : 20-07-08 18:16

Ford Escort 1,4 3d fra 1997.
Skævbremsningen er for stor på de forreste bremser.
Bakker og skiver er tilsyneladende i orden.
Hvad kan man gøre i sådan en situation?

Hilsen nyfigen


 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 20-07-08 18:19



Det lyder til at kaliberne ikke er i orden, prøv lige at tjekke dem

Kommentar
Fra : Smokei


Dato : 20-07-08 18:19

Citat
Bakker og skiver er tilsyneladende i orden.


Hvis du er sikker på det er iorden. Det behøver nødvendigvis ikke noget du kan se.

Hvad med støddæmperne?

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 20-07-08 18:47

Mit bud: Den ene kaliber hænger i stemplet.

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 20-07-08 19:12

Jeps, det er lige hvad der er galt. En ny kaliber koster vel ikke alverden til en Escort så med lidt viden om hvordan den udskiftes og bremserne senere udluftes så er den klaret i en håndevending.

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 20-07-08 19:17

Der er vel ikke "bakker" på dine forbremser.

Bremsebakker hører tromlebremser til, og du har skivebremser foran.

En skævbremsning kan skyldes en masse forskellige ting. Hvis du har gratis adgang til en bremsebom, kan du starte med at skille bremserne af og rense dem.

Har du ikke adgang til en bremsebom og skal give 500,- kr hver gang du vil teste bremserne skal du kigge på dine bremser og se hvor slidte de er.
Er de så slidt, kan det tit være den nemmeste og billigste løsning at skifte skiver og klodser. Hvis du selv kan skifte klodser og skiver kan dette gøres for under 700,- kr. regård.
Det er en lille investering, skulle den så stadigvæk bremse skævt, skal der kigger på bremsefordeleren og kalibrene, det er en smule dyrere at skifte, men på en Escort ikke en herregård. Sørg for at få skiftet bremsevæske, hvis du alligevel er igang med at skifte kalibre.



Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 20-07-08 19:18

Kig lige om der er en rustkant på skiven
Er skiver og klodser helt rene - ingen fidtpletter
Er bremserne udluftede

Hvis du skifter caliber så bør de skiftes i begge sider og nye klodser.
Det er ikke så dyrt at købe de reservedele.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 20-07-08 20:11

Ofte hvis det er stemplerne der hænger, så kan man godt arbejde dem fri selv. Men det bedste er hvis du afmonterer hele kaliberen, og udtager stemplerne for rensning af disse samt cylinderne, men er du ikke til det tekniske desangåend, skal du søge hjælp.
Er du heldig kan du arbejde dem løse ved ar presse stemplet tilbage,gentagne gange, med f.eks. en fladmejsel, og med en smørekande indføre lidt bremsevæske under gummimanchetten, og igen presse stemplet ud ved at påvirke bremsepedalen. Denne metode er dog ikke holdbar som første beskrevne.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 20-07-08 20:18

Tjek kaliperne, at gliderne er smurt og at de kan bevæges sidevejs. Det plejer at være gliderne der er rustet fast når det er skevbremsing foran.
alimak

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 20-07-08 22:29

Kig på dækkene

Kommentar
Fra : kvkgruppen


Dato : 20-07-08 22:50

hvis den er lidt ude af sporing . det er magninaller vi snakker om prøv først at bytte højer og venster og køre så ud på en grus vej .og lave bremse prøve

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-08 22:53

Hvis skiverne og klodsserne er i orden, og stemplerne ikke sidder fast i kaliberne, er det kaliberne der ikke kan bevæge sig i glideren, og derved er det kun den brenseklods der er monteret i stempelsiden der går ind og trykker på skiven = dårlig bremseeffekt, og den side hvor kaliberen går let i glideren trykker begge klodsser på skiven = god bremseeffekt, der for opstår skævbremsning.
Hvis stemplet i kaliberen skal motioneres, kan der bruges en kraftig fjeder, som trykker stemplet tilbage, så skal man kun trykke på bremsebedalen og slippe osv. , klodser og skive skal være afmonteret for at der er plads nok til en god fjeder, stemplerne skal smøres med bremsepasta, og glideanordningen kobberfedt/bremsepasta. så med velsmurte og ledt bevægelige stempler og kaliber er der ingen skævbremsning, når skiver og klodsser er i orden

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 20-07-08 23:28

Du kan også have været uheldig, at få et sæt klodser, der er en smule blødere i den ene side.
Det er heldigvis sjældent, men det er set før - og hvis du bytter fra side til side, vil bilen så trække modsat. Gør det letteste i den situation: skift til nye klodser. Og som andre allerede har beskrevet:
Kontroller, at der ikke er rust på de yderste skive kanter, ELLER dybe riller efter f.eks. småsten, totalt nedslidte klodser e.l. Så hedder det nye skiver - ubetinget. Og så rengør caliperne, og efterse, at stempler og glidere er ok. Hvis beskyttelsen omkring stemplerne er i stykker, kommer der fugt ind bag, og så ruster skidtet sammen.

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 20-07-08 23:36

Det er ikke sikkert at det er dækkene, men det er den billigste løsning, så du kunne jo håbe.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 21-07-08 04:13

Det hydrauliske system gøe at trykket på stemplerne er præcis ens i højre og venste side.

Hvis skiver og klodser også er ens og i orden, kan målt skævhed i bremseevnen kun være et af følgende:

- Bremseprøvestanden måler ikke rigtigt
- forskellig hjulstørrelse (dæktryk)
- kaliberen eller klodserne bevæger sig ikke frit. malingen på nye klodser skal ofte fjernes på glideflader og gammel rust på kaliber skal fjernes fra glideflader. smør let med "kobberfedt"

- Et stempel sidder fast.

- skiver eller klodser er alligevel ikke ens.

- Fejl i ABS system. eller i dobbelt bremsesystem fordeling . Disse to fejl er sjældne

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 21-07-08 08:45

Byt om på h/v
dvs. afmonter den højre skive + klodser (bakker om du vil)
flyt disse dele over i venstre side
(venstre skive mm. over i H/side)

hvis det HAR ændret skævbremsningen så køb et nyt sæt klodser/(bakker)
og få skiverne afdrejet, eller køb nye,..

er du ikke i stand til selv at mærke om det er i orden,…
(og det er MEGET vigtigt at bremderne nu er 100% ok,.. ellers er det HELT SIKKER,.. nyt syn,)
så kør ind til en makaniker/værksted m/br/stand
mange lader dig gerne teste dine bremser for en 50,er til ”kaffekassen”

hvis det IKKE har hjulpet, er der mange muligheder,
mest sandsynlig 'hænger' en af dine kaliber,

hvad du skal gøre,..afhængig af dine evner til at kontrollere, og rep.
det absolut BEDSTE, og mest SIKRE resultat, er at købe et sæt ombytningskalibre, (evt. nye)

under alle omstændigheder skal du ha’ de gl. afmonteret,
og så kan du prøve at presse stemplerne ud
(gøres lettest inden du afmonterer dem, ved at pumpe dem ud m/br.pedalen)
eller m/trykluft,.. (hold en spand el. lign under, det sviner)
der kan fås rep. sæt m/nye dele, (man det kan sjældent betale sig,)

hvis det ikke har løst problemet, så kontrollerer dine br./slanger,..(ja du læste rigtigt)
mange makanikere/værksteder har nemli’ en sær 'mani' med at klemme slangen
sammen (for at væsken ikke løber ud) f.eks. v/kontrol mm.

DET,.. + andet KAN bevirke at hullet i slangen bliver mindre/stoppet,
så der ikke kommer ens tryk ud i hver side,..(og bilen bremser skævt, på en stander)

jeg har haft problemet et par gange, (om end meget sjældent)

jeg ved godt at mange mener at trykket burde fordele sig ligeligt,..
det gør det som regel også,..
men et er TEORI,.. noget helt andet er PRAKSIS,..
(det finder man ud af på den hårde måde når man har rodet med biler i en årrække)

er problemet der stadig,
kontrollere rørene om et/flere er klemt,..

bremser den stadig skævt,
er der følgende muligheder (sjældne)
hovedcylinderen defekt,.. ABS systemets styrebox, defekt,..

og hvad der er mere sandsynligt,.. uens dæk/type (prøv at bytte dem om)

sporingen,.. dvs. det ene hjul står længere fremme end det andet,
(dette burde dog ikke kunne ses på en prøvestand),.. derimod på vejen når du kører,

hvis IKKE nogen af de nævnte muligheder hjælper,..
så skriv ind igen,.. alternativt (skift hele bilen)

men husk,..giv aldrig op,.. ”problemer” er til for at løses,
det er ’kun’ et spørgsmål om tid,..og om det er prisen værd,..


Godkendelse af svar
Fra : nyfigen


Dato : 21-07-08 15:15

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 22-07-08 17:11

Selv tak

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173463
Tips : 31650
Nyheder : 719565
Indlæg : 6382360
Brugere : 218248

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste