/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
P-piller
Fra : bøllebob
Vist : 1223 gange
200 point
Dato : 18-07-08 14:28

Jeg har to gange haft dårlige erfaringer med p-piller og vælger gerne hankatte, når dette er aktuelt. Gennem mine 25 år med katte har jeg da hørt om talrige farer ved p-pillebrug. Er det fordi mine hunner, hvor den sidste måtte indlægges til sterilisation to dage efter, ikke er robuste nok?? Ligger det i foderet, opvæksten.................eller hvad??? Jeg har heldigvis kun truffet seriøse kattefolk herinde, undtagen i et par tilfælde. Har I et bud??
Hilsen
Morten

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 18-07-08 14:37

Få kattene neutraliseret ca 6 måneder gamle og undgå alle problemer med uønskede killinger der skal aflives senere.

Hunkatte er mest rolige og holder sig gerne mest hjemme tæt på huset, mens hankatte stadig strejfer efter en kastration, men slåskampene stilner af, samt at de strinter mindre.

mvh

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-07-08 14:41

Ja jeg har hørt om det. P-piller til katte er en anden sag end til mennesker.
Der er slet ikke udviklet nok viden, til at lave nogle p-piller der er gode for katte. Det er der til gengæld for mennesker, men heller ikke det er optimalt.
Det er derfor det frarådes at give katte p-piller i længere tid af adgangen, da de simpelthen ikke kan tåle det.
Det kan jo nok være et problem for de der avler katte, men for andre er det bedst, at katten bliver sterialiseret lige før sin kønsmodning.
Den der med at den skal have lov at prøve at have et kuld først, er en dårlig ide, da katten ikke vil savne, hvad den ikke kender, når først den er steriliseret og instinkterne ikke længere trækker den i den retning. Og desuden er der ubegribeligt mange uønskede katte, derfor.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 210 point
Dato : 18-07-08 15:17

Hej Morten.

Jeg tror, det er selve pillerne, det er galt med, og ikke dine katte. Det er almindelig kendt, at P-piller til katte bl.a. er/kan være kræftfremkaldende. Der er heller ikke meget sikkerhed mod uønskede killinger i dem, da du ikke kan se, om katten kaster pillen op, kort efter du har givet hende den.

Hvorfor måtte din kat indlægges til sterilisation to dage efter?? Kunne hun ikke tåle dem?

Vi har altid haft en hunkat. De er blevet steriliseret, så snart de var store nok til det, senest efter første løbetid. Det er langt det nemmeste, og det rareste for katten i længden også, tror jeg. Det er absolut ikke sundt for katten at komme i den ene løbetid efter den anden, uden at "der sker noget", hvis den ikke får P-piller. Og hvis den får pillerne, går det tit galt alligevel, fordi katten har kastet op, uden man har set det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 18-07-08 17:17

To dage efter var første tid for en ikke-akut operation. Jeg fik hende indlagt, p.gr.a. at det er med i prisen deroppe. Jeg stoppede med pillerne lidt før, da hun havde småblødt to gange. Tak for gode svar indtil nu.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-08 17:41

P-piller er noget skidt til katte.

Livmoderbetændelse, kræft, hormonforstyrrelser, adfærdsændinger/forstyrrelser o.s.v.

De er heller ikke 100 % sikre mod drægtighed, katten risikerer så enten at abortere, føde for tidligt og/eller føde misdannede killinger.

Også noget der risikeres ved planlagt drægtighed efter periode med P-piller.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-07-08 21:07

Jeg har brugt p-piller til mine katte i mange år, både til racekatte og til huskatte, - DOG ALTID med pillestop pr. år, - dvs. ingen p-piller i de mørke vintermåneder, hvor hunkatte alligevel ikke kommer i løbetid. Der skal dog tages højde for kunstig belysning til langt ud på aftenen, hvis man er typen der bliver agtiv i de små timer (B-menneske), da forlænget lys kan påvirke kattens cyklus.
Påbegynd atter p-piller til katten midt i januar.
P-piller har aldrig været et perfekt middel til katte, da det indebærer en vis risiko, men det vil være den næst bedste løsning. Naturlivis er en sterelisation absolut det bedste, hvis man alligevel ikke vil have killinger på sin hunkat. Så har katten fred med sine hormoner, og selv er man fri for fremmede hankattes besøg, samt bekymring omkring uønskede killinger.
Hunkatte reagerer også forskelligt på medicin/p-piller. Vil man have killinger på sin hunkat, kan man risikere der går flere måneder før hunkatten kommer i løbetid. Så er det lidt svært at planlægge.
For tiden har jeg min huskat (Nille) til at gå sammen med min avlshan (racekat) hver aften og nat. Om dagen er hun ude i det fri. Det fungerer glimrende med p-piller og er en fordel når vi skal på ferie (med pasning).

Tror næppe dine problemer ligger i hverken foder eller opvækst, - men muligvis i generne.

MVH Akle

Kommentar
Fra : Sommer73

Dato : 22-07-08 00:52

Hejsa Min Hidsige hunkat Miuv (nu desværre død) Var er arrig pige, kunne kun lide mig.. Hun fik P-piller i 2 år før jeg , ignorrant som jeg var ,fik hende sterilliseret, æggestokkene var fyldt med cyster, stakkels tøs ikke noget at sige til hun var arrig.. 1/2 år efter var hun som en ny mis-mine gæster kunne kæle og lege med hende.. ville ønske jeg havde sat mig mere ind i tingene og fået hende sterriliseret tidligere.. Så den næste hunkat jeg fik,blev "fixet" 1. gang hun kom i løbetid.. men pas på vægten fra starten af!! Hun er en kanonkugle..
Mvh Sommer73

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 22-07-08 10:17

Det er heldigvis sjældent at hunkatte ender som kanonkugler.

Vi har 16 hunkatte der er steriliseret og kun 1 der er blevet fed, uanset hvad vi gør med foder, men så skal det også lige skrives, at hun er ufattelig doven..

Hun bor hele døgnet i en seng, gider kun bevæge sig ned til maden og bakken og ellers tilbage igen.

Har forsøgt at sætte hende udenfor, 100 meter fra huset så hun kunne løbe direkte ind i seng, men hun blev blot forvirret af al den friske luft.

Konklusitionen blev, at hun stadig må være hvor hun gider, selv om hun nu kun lever et kortere liv, men hun er stadig i live her 7 år efter.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : bøllebob

Dato : 30-07-08 01:01

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-07-08 01:05

Selv tak.

Hilsen Jette