/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
kan man maile en opsigelse
Fra : Dorte-2008
Vist : 4231 gange
20 point
Dato : 11-07-08 21:14

hej!

Ja, overskriften siger det hele - jeg har fået et nyt arbejde og skal opsige mit gamle - kan man maile en opsigelse eller skal den underskrives og sendes.

Med venig hilsen
Dorte

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-07-08 21:15

Hej med dig.
Det er da meget vigtigt at du underskriver den. Ellers er den ikke gyldig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-08 21:25

Du skal ikke sende den med mail. Skriv den og send den i et brev, gerne anbefalet. Eller aflever den selv til din chef.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 21:25

Den kan faxes - en mail gælder ikke.

Kommentar
Fra : Dorte-2008

Dato : 11-07-08 21:26

Ja jeg havde nok en anelse, men tak for det
//Dorte

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-07-08 21:35

Det var nyt for mig.Nu i moderne tider troede jeg man kunne maile alt, også smse opsigelse hvis det skulle være.
alimak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-08 21:46

den skal endda sendes anbefalet for at være sikker, Men der er ingen der vil tvinge en medarbejder ti at fortsætte når vedkommende ikke er interesseret i at arbejde der mere,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 21:53

Jo tak Alimak - og seneste nyt inden for SMS er at man nu kan sende den i en andens navn/nummer......................................så hvem sender den SMS.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 11-07-08 21:55

Jeg har læst om chefer, der har fyret deres medarbejdere pr. SMS.
Men jeg kender ikke til juraen i det.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 11-07-08 21:58

Det korte af det lange er vel, at hvis du bliver væk, så er du der ikke?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 22:00

Ha ha justuniverse - men der er jo også lige det med evt. referance til den "gamle" arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 11-07-08 22:07

Hej Eyvind. Jeg fornemmer - og håber, at vi er på talefod.... Jeg tænker, at hvis man er i et job, hvor tingene er så kaotiske, at man ikke overskuer andet end en mail... så er det stedet, der er noget galt med, og ikke den ansatte. Og det er jeg overbevist om, at en eventuelt ny ansættelsessamtale vil kaste et positivt lys over (altså, at man valgte den sidste udvej...)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:00

Citat
og seneste nyt inden for SMS er at man nu kan sende den i en andens navn/nummer
Nix eyvind. Det var en and LOOL

Hvis det er underskriften det handler om, så kan man skrive en opsigelse i word, printe den ud, underskrive den og scanne den ind og derefter sende den som vedhæftet fil i en mail

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-07-08 23:03

Ja

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 11-07-08 23:04

hvorfor ik være så voksen og sige op på den gode gammeldags måde,du har måske noget at skjule.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 23:08

Breve også anbefalede og underskrifter kan være falske, ligesom mail og sms kan være det.

En opsigelse pr mail er skalm da gyldig. Det smarte er nu at man så beder vedkommende om en mail tilbage, hvor han bekræfter modtagelsen.

Men jeg synes nu at det er en sølle krystermæssig opførsel. Det rigtige er at skrive den på papir og aflevere den personligt.
Gør det pænt og ordentligt uden kedelige kommentarer. Selv om du synes det er et møgfirma og chefen en l... der ikke behandler folk dårligt. Vis storsind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:09
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:16

Det var da utroligt så travlt et par brugere har med at fordømme Dorte-2008s ønske om at sige på på en mail. Hun kan da have 1000 gode grunde til hvorfor hun foretrækker denne måde.

Det kunne f.eks. være, at chefen havde været ualmindelig grov og sjofel over for hende, og at hun derfor ikke bryder sig om at face ham. Men i øvrigt kan jeg ikke se, hvad i himlens navn det rager jer. I kan jo bare svare på hendes spørgsmål eller holde bøtte stoppe jeres "gode" råd skråt op

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:19

Velkommen forresten Dorte-2008.

Tag dig ikke af disse nævenyttige pladderhoveder. De dukker altid op på de underligste steder, og øser af deres patentviden om hvordan verden skal køres og hvordan man opfører sig.... efter deres mening

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 11-07-08 23:21

ja ja ,forsæt du bare med at sutte røv.

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 11-07-08 23:43

Der er vist noget igang med hensyn til sygemelding, opsigelse oma. via SMS (sygemelding er der faldet ¨dom for man kan ikke sygemelde sig pr SMS)
Opsigelse pr SMS er der nok ingen arbejdsgiver eller fagforening der kan godtage (forståligt nok eftersom at man kan sende med andet nummer og navn og endda via ms outlook og internettet)

Derimod opsigelse pr mail ved jeg at der er mange der godtager, ha ikke selv prøvet det men har et par kammersjukker der ha prøvet det med success.
Dette kan jo nemt bekræftes ved et telefon opkald fra arbejdsgiverens side (tror 99 % vil kontakte den ansatte pr telefon så snart mailen er modtaget.)

Så jeg siger bare KLØ PÅ

personligt foretrækker jeg selv at personligt aflevere til den øverste chef (har selv gjordt det hver gang).

Tranceman

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-08 23:50

Bed om en modtagerkvittering i mailprogrammet hvis det ABSOLUT skal gøres elektronisk.

Hurra for teknikken som også kan gøre de ting på en pæn måde, men man kommer aldrig væk fra at det forbliver upersonligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-07-08 23:56

Barkebillen.

Citat
ja ja ,forsæt du bare med at sutte røv

Hvorfor skriver du sådan noget vulgært plat? Synes du det er en måde at modtage en ny bruger på? Tag og opfør dig som en voksen....som du selv siger, og tal ordentligt.

Citat
hvorfor ik være så voksen og sige op på den gode gammeldags måde,du har måske noget at skjule.

Det er da ikke noget svar på brugers spørgsmål, men du føler dig måske så højt hævet over andre, at du mener dig berettiget bare at tilrettevise en bruger, så hun handler efter dit lille hoved. Vor herre bevars.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-07-08 00:26

Jeg synes, at det er både yderst interessant og underholdende at følge denne tråd:

Citat
Det kunne f.eks. være, at chefen havde været ualmindelig grov og sjofel over for hende, og at hun derfor ikke bryder sig om at face ham. Men i øvrigt kan jeg ikke se, hvad i himlens navn det rager jer. I kan jo bare svare på hendes spørgsmål eller holde bøtte stoppe jeres "gode" råd skråt op

Så véd I dét!!

Citat
Hvorfor skriver du sådan noget vulgært plat? Synes du det er en måde at modtage en ny bruger på? Tag og opfør dig som en voksen....som du selv siger, og tal ordentligt.

Så ved du dét!

Citat
Det er da ikke noget svar på brugers spørgsmål, men du føler dig måske så højt hævet over andre, at du mener dig berettiget bare at tilrettevise en bruger, så hun handler efter dit lille hoved. Vor herre bevars.

I må tænke på, at vi her her at gøre med en bruger, der jo selv er et forbillede her på Kandu!!! Det er svært at følge med!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 00:30

Fint svar på spørgsmålet justuniverse

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-07-08 00:37

Klumme: Nu hr jeg flere svar i denne tråd, så jeg er i tvivl om, hvilken du mener? Men personligt har jeg følelsen af, at du måske lunne mne én af dem alle (uden at vide det).... men det er helt klart mit storhedsvanvid, og mangel på kendskab til ironi, der gør sig gældende.
Jeg synes det er interessant, at du er begyndt at belære andre om, hvordan man skal opføre sig på Kandu.... på en måde man ikke skal opføre sig på - på Kandu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 02:14

Citat
Nu hr jeg flere svar i denne tråd

Ja jeg kan se at du har 3 indlæg i tråden, og ingen af dem har med spørgsmålet at gøre, såååå........

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-07-08 07:39

Klumme: Jeg tror at jeg kommer en del nærmere, end du gør...
Citat
Jeg har læst om chefer, der har fyret deres medarbejdere pr. SMS.
Men jeg kender ikke til juraen i det.

Jeg er sikker på, at spørgeren kan læse imellem linjerne, at det så ogwså kan lade sig gøre at maile en opsigelse...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-07-08 08:07

Der er noget der hedder opsigelsesvarsel, i flg. overenskomsten, dette varsel skal overholdes af både arbejdstager og arbejdsgiver ellers koster det!
Med digital signatur kan der sendes "underskrevne" juridiske gældne aftaler!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-07-08 09:10

JO selvfølgelig kan du sende din opsigelse pr. mail, men jeg vil ikke gøre det.
Du har ingen garanti for at din chef modtager din opsigelse. Hvad med opsigelsesfristen og datoen?
Jeg vil meget stærkt anbefale at du aflevere den skriftlig og får en underskrift på at han/hun har modtaget den (hvis der er krig på gaflen).
Du kan også sende den anbefalet, så har du garanti for at modtageren får den.
HUSK uanset havd du gør opsigelsesfristen. Den står skrevet i din ansættelseskontrakt og der står også mange gange at en opsigelse skal sendes skriftlig. Send eller aflevere den nogle dage før sidate dato.
Du behøver ikke skrive årsagen til, at du opsiger dit job.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 09:21

Æv - nu kan man ikke end gang regne med hvad de siger i Danmarks Radio.
(Men jeg vil dog tro at det kan lade sig gøre)

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 12-07-08 10:24

Der er dom for at en mail. gælder som afsendt brev

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-07-08 13:33

En opsigelse på mail er iorden. Man kan dokumentere at den er modtaget ved at den ligger i "Sendt post", så har chefen også modtaget den. Jeg ville dog sende den cc til evt. en direktør.

En mail er lige så gangbar som en underskrift.

Vi har talt om det på mit arbejde hvor jeg sidder i en personaleafdeling, og det kan være nødvendigt at sende en mail, hvis der skal siges op senest 1. august og chefen er på ferie til 4. august. At han så først modtager den når han kommer tilbage er underordnet når opsigelsen er sendt sendt senest den 31. juli.

Så send du den bare på mail. Den holder hvis mailen går igennem. Et print af mailen er din dokumentation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 14:28

Det kan ikke passe med at mail er lig med skriftlig opsigelse.
Tænkt tilfælde:
Min mailadresse er abc@gmail.com
Den mail bruges normalt af firmaet og mig til alm. kommunikation.
Nu tager jeg så på ferie i 3 uger efteraftale, og min comp er slukket.
Chefen vil så fyre mig pr. mail, og sender opsigelse til min abc@gmail.com
Mailen går til Google og ligger klar uden fejlmelding fra gmail.
Når jeg kommer fra ferie er Google i mellemtiden brudt sammen og lukket helt.
Kedeligt men jeg få da heller ingen mail......................altså ikke fyret.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-07-08 15:20

.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 15:27

justuniverse

Jeg er lidt nysgerrig. Hvad er betydningen af dette punktum du sætter i et indlæg uden tekst i øvrigt??

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 20 point
Dato : 12-07-08 17:00

Eyvind.

Dit tænkte tilfælde har jeg ikke helt styr på, da det går den anden vej. Men jeg ved så meget at det ikke er normen i mange tilfælde.

I nogle tilfælde skal fyringen varsles overfor medarbejderen, altså man skal have et brev hvor der står at man har tænkt sig at opsige vedkommende. I mange tilfælde - i hvert fald efter funktionererne - sender arbejdsgiver en kopi af den skriftlige opsigelse til fagforbundet til godkendelse, for at sikre at opsigelsen er foretaget efter reglerne.

Umiddelbart vil jeg i det tilfælde du tænker sige, at din chef kan dokumentere at han har opsagt dig efter gældende regler og varsler. Der er afsender og dato hvornår mailen er sendt. Jeg ser det så som uheldigt at du ikke modtager pga omstændigheder som i ikke er herre over. Ellers kunne du jo have hørt om fyringen, skynde dig at lukke mailen ned uden at læse din post først.

Private mails er lidt mere usikre end en virksomheds, så jeg tror ikke at chefen vil opsige pr mail, men med et anbefalet brev, hvis en ferie komemr i klemme.

Jeg aner det ikke, men jeg er 100% sikker på at en opsigelse fra ansat på mail holder i retten hvis den er afsendt rettidigt og dateret.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 17:36

Hmmm.

Hej

Hvis jeg var dig. Ville jeg gå til din chef, og sige som det er, At du har fundet et skidegodt job, Og derefter sige op. Og overholde din opsigelse, Hvor lang den nu er. Det kan jo være at din chef fritstiller dig med det samme.
Men fidusen er at du måske en dag kommer til at mangle et job, Og så er døren måske åben.

Held og lykke.
ed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 17:44

Citat
kan man maile en opsigelse eller skal den underskrives og sendes.

Citat
Hvis jeg var dig. Ville jeg......bla bla bla

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 18:30

Hvad i H...... mener du med det.. KLUMME.
Det er sku da vigtigt at opsige sit job ordentligt. Og ikke SMÆKKKE med døren/Brænde sine broer.

Du Godeste.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 18:36

OG. Det er muligt at nogle inkompotente, Hatte Hoveder der har fået en chef tittel, har fyret ansatte via mail/sms. De er bare ikke deres job værdige. De Burde stilles til offentlig skue, til spot og spe.
Og straffes med hjul og stejle.

mv
ed

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-08 18:38

Ps. Ikke flere mails til abc@gmail.com..........................spamsiden er overfyldt nu.

Godkendelse af svar
Fra : Dorte-2008

Dato : 12-07-08 20:22

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-07-08 21:27

Velbekomme og tillykke med dit nye job.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 22:21

Edison, du fatter stadig ikke et kvæk af, hvad Kandu går ud på. Lad mig forklare dig det een gang for alle.

1. En bruger stiller et spørgsmål.
2. En bruger besvarer spørgsmålet

Du kommer med en pædagogisk forklaring, omhandlende hvordan en spørger skal gebærde sig, hvad hun skal sige til sin chef, og hvad konsekvenserne kan blive, hvis hun ikke gør som du siger.

Er det svært Edison? Så bare følg punkt 1. og punkt 2. og gem så din fortællelyst, til der kommer én der gider høre på alt dette som er spørgsmålet uvedkommende og ikke andet end crap.

Og så lige et godt råd til dig Edison (flot nick, men det forpligter og det lever du ikke helt op til). Skriv din tekst i word. Der er en stavekontrol, så er vi andre fri for at gætte os frem til hvad du mener.