/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
mishandling af hund
Fra : denevigeuheldige
Vist : 578 gange
200 point
Dato : 09-07-08 11:19

Efter at have læst denne her artikel: http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-12939332.html
bliver jeg simpelthen så harm. Fatter ikke hvem der får løn for sådan en beslutning. Lad os få dyreorganisationerne på banen nu!!
Stakkels hund - mon ikke den havde valgt helt anden omgangskreds hvis den selv havde valgmuligheden.
Ordensmagten her beviser desværre igen at der sidder nogle forkerte idioter og tager de forkerte beslutninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-08 11:22

Hvad er spørgsmålet, dette er ikke et debatforum.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-08 11:26

Skyd nu ikke skylden på de forkerte, hvis du havde fulgt med i sagen, så ville du have læst at politiet forgæves ledte efter en mulighed for at tvangsfjerne hunden, desværre er loven sådan at det kunne de ikke, men om ikke andet så er der blevet sat fokus på dyret og dens mishandler, så der kommer sikkert en lovændring, sådan at dyr ikke er ting som falder ind under ejendoms retten, men levende væsener hvor ansvaret kan tages fra ejeren (tvangs fjernelse)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-08 11:28

Citat
dette er ikke et debatforum
nogen som har tisset på din sukkermad Teil der er debat alle steder på Kandu, så hvorfor ikke under kategorien Hunde

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 09-07-08 11:41

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-08 11:47

Tak tak, øh var det et svar ? Du kunne sikkert få flere synspunkter frem, hvis du havde ladet spørgsmålet køre lidt endnu

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-07-08 12:42

hvis det er schæferen, så er der kommet en løsning, manden får den ikke igen
set i nyhederne på bt
mvh bevi54

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-07-08 13:05

Det var oprindeligt mandens storebror som skulle have passet hunden - for deres mog, som er indlagt på hospitalet.

Hunden er nu overgivet til denne, ældste bror, som tilsyneladende har bedre forudsætninger for at passe den.

Puha - jeg blev rasende da jeg læste om det i går, jeg forstår ikke og kommer ALDRIG til det, at nogle mennesker kan få sig selv til at behandle et dyr sådan

Dyrepoliti NU!

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-08 14:09

Loven skal også laves om vil.du, ellers hjælper dyrepoliti ikke et hak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-08 14:54

Dyrepoliti?
Joo, men helst som udvidelse af det nuværende politi. At oprette et specielt dyrepolitiværn ville nok blive for klumpet i så lille et land som Danmark... Det er bedre at det almindelige politiet får udvidede beføjelser -med tilhørende udvidet uddannelse.... Og de penge, det vil koste.

Det er snarere lovgivningen omkring dyr som bliver vanrøgtet eller mishandlet, der skal ændres.

I den aktuelle sag kunne jeg godt forestille mig, at der er et økonomisk aspekt, --ligesom der er hvis en bortløben hund bliver fundet og afleveret til politiet. For hunden skal jo dels indbringes og dels undersøges af dyrlæge, vaccineres og afleveres i en pension.

I den aktuelle sag kan det sagtens være et problem at få de adskillige tusinde kroner ud af ejeren igen..

--Schæferhunden er nu tilbage hos den familie, der har mishandlet den.
Den ældste bror har jo nok haft en god grund til at overlade hunden til den lillebror, der endte med at mishandle den.
Så sandsynligvis er hunden allerede nu tilbage hos lillebroderen. For den ældste bror har ikke tid/overskud til at have den.

---Det reelleste havde været at sende hunden i pension indtil moderen selv var i stand til at tage sig af den.
---Måske er det en ny hundelovgivning omkring den slags sager, der skal til?

Hvis man havde en lov om at en hund, der gør skade eller selv bliver skadet på grund af ejerens forsømmelighed, -den skal kunne pensionsanbringes indtil der er rettet op på de forhold der er årsag til ejerens forsømmelighed..
Sådan en lov ville også kunne bruges i sager med folk der i fuldskab eller narkorus mishandler deres hund. Eller hvor hunden stikker af fra ejeren.

Pensionsudgifterne skulle så betales løbende af ejeren. Hvis ikke udgifterne bliver betalt så skulle ejeren fortabe retten til hunden, som man så kunne finde en ny familie til.
Hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-08 15:02

Citat
Hvor svært kan det være?
ret svært når loven betragter dyr som ting, dyrepoliti kan ikke et hak mere end det politi vi har nu, og de gjorde en indsat for at beholde/anbringe hunden, desværre siger loven at dyr er ting som tilhører ejeren, og derfor er det tyveri at tage en mishandlet hund fra ejeren eller den som er sat til at passe den, længere er den ikke

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 09-07-08 15:10

Birgitta. Vi er helt enige. Det er ikke så svært hvis ellers de kloge hoveder kunne tage sig sammen og lave loven om.
Men hvad mon hunden tænker/oplever inde i hovedet? Den vanvittige handling - helt unødvendige brutalitet som den er blevet udsat for, (ja kujonen skulle have præcis den samme behandling) vil den helt sikkert aldrig glemme, ja når nu den kommer "hjem" vil den jo sikkert forbinde oplevelsen med hjemmet og dermed føle sig utryk - bange - ja rædselsslagen - men pengene kommer jo desværre før fornuftig handling i dette her fantastiske Danmark.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-08 16:04

...Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan loven skulle se ud, hvis dyr IKKE skulle betragtes som "ting"..... Hvad med grise? Køer? Høns? eller hvilketsomhelst af de "produktionsdyr", der er med til at gøre Danmark til et rigt land?

Hvordan ville vores økonomi se ud, hvis vi skulle give f.eks. grise anstændige livsvilkår? ALLE de 25 millioner grise, vi producerer HVERT ÅR i DK? --Vi ville lynhurtigt være nødt til at skære produktionen ned til under 5 millioner, --altså kun producere hvad vi selv spiser herhjemme. Øh.. hvad ville det mon betyde for Danmarks økonomi?

I mine hørebriller er der ikke så stor forskel på hunde og grise.

Og årsagen til den voksende afstumpethed og tiltagende mishandling af hunde KUNNE jo tænkes til dels at være den måde man på alle andre områder behandler dyr.

Det er ikke kun enkeltstående sager om dyremishandling, der er tale om, men en generel holdningsændring blandt størsteparten af de mennesker, der omgås dyr.

Det ER ikke så længe siden at landbrug mest af alt lignede en "Morten Korch-film". At bonden snakkede med sine malkekøer, der havde navne og som kom på græs om morgenen og tilbage til stalden om aftenen. SÅDAN så det ud, da jeg var barn... Almindeligvis...
I dag er DET undtagelsen. "Økologi" kalder man det, der var det mest almindelige for 50 år siden..
I dag er det kun for en lille brøkdel at "produktionsdyrene"..

Jeg kan bare ikke se en realistisk løsning på de problemer, der synes at blive større og større, -med hensyn til, hvordan vi mennesker behandler andre levende væsener...
---Det eneste, der kan trøste mig en lille smule i den rædsel jeg føler over tingenes tilstand, -det er, at udviklingen til det vi har i dag kun har taget 50 år..... Forbedringer på området KAN gøres hurtigere....
Men det bliver dyrt... Og det vil kræve en total omlægning af landbrugsproduktionen og vores syn på dyr.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-07-08 16:40

Jamen - 'blot' en afdeling af det 'almindelige politi??
Nøjagtig lige som 'Kriminalpolitiet' 'Ordenspolitiet' osv. osv.

Det MÅ da kunne lade sig gøre....

Det her er ikke til at holde ud

Det aller aller aller bedste ville være en hel mentalitetsændring blandt os tobenede! Sådan noget tager desværre alt for lang tid - på den anden side...jo før man får plantet æbletræet, jo før kan man spise æbler.
Børn skal lære, fra de er helt små, at dyr er levende væsener som man altså skal behandle ordentligt og respektere. Hvis man kunne få alle forældre til at lære deres børn dette, ja så ville det være et syvmileskridt i den rigtige retning. Det KAN lade sig gøre at lære sine børn det, det kan vi jo se i vores egne familier - ikke sand? Mine unger kunne da ikke drømme om at behandle et hvilket som helst dyr, dårligt, det kunne jeres sikkert heller ikke.

Højere straffe - eller i det hele taget 'bare EN STRAF' til folk der agerer som den modbydelige knægt hér i aktuelle situation.

Åhh, jeg bliver så ked af det - de stakkels stakkels dyr

Triste hilsener fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-08 17:23

Børn, ja.....
Men på et tidspunkt bliver børn genstridige unge, der skelner imellem hvad vi SIGER og hvad vi GØR.

Vi voksne har jo været med til at skabe et samfund, hvor et dyr ikke har mere værdi end hvad det kan indbringe på markedet. Det samfund giver vi videre til vores børn.

Måske kan ændringen ikke ske, før man accepterer dyr som ligeværdige skabninger? Med rettigheder og krav på respekt?

Det er en samfundsmæssig -og etisk- ændring, der er endnu større end ændringen dengang negre skiftede status fra dyr til mennesker...