/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Minus blomster på hortensia
Fra : hyldeborg
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 08-07-08 21:49

Jeg har en del forholdsvis små hortensiaer i min have. De har en masse vældigt fine grønne blade, men de danner ingen blomster i år (det gjorde de sidste år). Her mens der ikke rigtigt er kommet noget regn, har jeg vandet dem en gang i mellem. Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-07-08 21:53

Jeg tror, du måske har klippet de visne blomster af sidste sommer/efterår -

De nye blomster dannes på de gamle stængler - så man klipper først gamle blomster af i det nye forår.

Du kan læse mere her

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/664.html

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 08-07-08 21:54

Jeg har først klippet de gamle blomster af i dette forår.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-07-08 21:57
Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 08-07-08 22:46

Måske skyldes det at der kom en frostperiode, efter en varm og solrig periode, da alle planterne var godt i gang med at vokse i skuddene.

Rosalill

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-08 01:04

Er det ikke lidt tidlig at vente blomster i en hortensia ? Mine har heller ingen blomster, men der er anlæg til dem, bitte små knopper som vil udvikles og blive til blomster i august, hvis dine blomstrende hortensia blev købt sidste år med blomst, så var de udviklet tidlig, med kunstig lys og drivhus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-07-08 11:48

Man må ikke klippe dem for langt nede, og ikke hvert år................ erfaring

Brug rhododendron-jord - for det er surt.

Hanne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 11:59

hortensia er mange ting mange arter. Det nytter ikke at høre andres erfaringer med deres hortensia. man skal vide hvad for en sort man selv har. Mine blomstrer heller ikke. ikke endnu. her er nogle arter.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hortensia

http://www.dafo.dk/havecentre.asp

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 09-07-08 12:45

De blev ikke købt og plantet sidste år, men for et par år siden. Sidste år udviklede de blomster helt normalt. Jeg ved godt at de ikke skal blomstre endnu, men der er SLET ikke anlæg til blomster.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 09-07-08 12:46

HAR brugt rhodondrendon-jord

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 14:13

jeg går ud fra at alle der har hortensia, ved at de skal have MEGET vand. navnet hortensia hydranga, betyder vanddrikkeren,
http://plantorama.dk/produkter/haveplanter/hortensia.html

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-07-08 21:33

Jepp! valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 21:42

ja og dermed tænker jeg selvfølgelig på den ualmindeligt tørre forsommer - jeg tror da på at mine retter sig selv om de bliver senere end normalt.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 10-07-08 18:17

Jo jeg ved godt det med meget vand. Jeg håber også på det bedste, men jeg tror at jeg skal have givet dem noget gødning næste forår.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-07-08 20:41

Ja de skal have forholdsvis meget gødnind. Det er da en ret stor plante - en stor mængde plantematemateriale - stængler, blade og blomster, det kommer ikke af ingenting, lad dem få noget gødning, kompost eventuelt også hestepærer.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-08 02:51

Citat
men jeg tror at jeg skal have givet dem noget gødning næste forår.
det kan være grunden til at de ikke vil blomstre, gør som Valde foreslår, men gør det om efteråret, gødning om foråret giver en masse fine grønne blade men ingen eller få blomster

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 21-08-08 21:55

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-08 02:22

Selv tak, jeg har også en lille "krukket"c hortensia som springer blomstringen over i år

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-08 10:20

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Selv tak, jeg har også en lille "krukket"c hortensia som springer blomstringen over i år

TRot du så aligeveæ ikke den fik for lidt kvælstof i foråret ? Hortensia skal jo udvikle en stor kraftig plante med store blomster i løbet af sommeren. Det kræver meget kvælstof og netop kvælstof udvaskes meget let i en regnfuld sommer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-08 22:57

Måske Valde den fik slet intet og er temmelig lys i bladene, i de andre har sparet mere på den husdyr gødning de fik i efteråret, og er kommet i blomst nu