/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Reducering af fremløbs temp.
Fra : skaerm
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 08-07-08 11:52

Hej Alle.
Går med tanker om og lave et fastbrændsel anlæg med en Amon 21 kedel, Ladomat 21 og buffertank på 1000 liter.
Vandet i buffer tanken skal varmes op til ca 80- 85 grader, men jeg ønsker kun at min fremløbs temperatur til hus ( og varmtvandsbeholder) skal være max 65 grader. er der nogen måde jeg kan sikre dette på? Vil helst undgå magnet ventiler, hvis dette er muligt??
Skal måske lige tilføje at mit system skal deles op i 2 kredse, en med åben ekspansion til kedel og buffer tank, og en kreds med tryk ekspansion til selve huset, radiator varmtvandsbeholder osv.
Grunden til det skal laves sådan er at kedel opg Buffer skal stå i garage, og huset er 1,5 plans.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 11:54

Hvis du skal dele det, er du nødt til at veksle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 11:55

Skoldningssikringen, kan du lave med en simpel termostatisk ventil. Men husk det skal motioneres. Ellers hænger de pludselig.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 08-07-08 11:57

Har forhørt mig lidt hos vvs eksperten, der fik jeg at vide at en akku tank også kunne virke som veksler?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 12:00

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 12:06

En buffer er en tom beholder. Det lyder lidt som ussel rådgivning!

Hvorfor iøvrigt spilde sit liv på at hugge og save træ www.naturvarme.dk

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 08-07-08 12:30

okay, men sådan forstod jeg det ikke, forstod det som den havde 2 kamre, men jeg ved det jo ikke..
I øvrigt kan jeg godt lide og lave brænde
har du et link til sådan en ventil du beskrev tidligere??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 12:32

Kig lidt rundt på Danfoss side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-08 19:25

Hvis de to kredse har hver sit ekspansionsystem skal de overføre varmeenergi gennem en decideret varmeveksler. Eller begge skal have samme åben ekspansion.

En rørsnegl i en beholder er også en varmeveksler.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 09-07-08 06:53

hej igen
Har forhørt mig hos vvs eksperten igen, jeg skal bruge varme veksler. Jeg vidset godt at systemet skulle deles op i 2, men havde forstået det som at der er deres akku tank var spiral.. men det var der altså ikke.. så kan ikke se den store ide i og købe en tank, frenfor og lave en f.eks af en brugt olie tank.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-08 13:51

Det er ikke sikkert en gammel olietank (den firkantede "kældertank") kan klare de store varmepåvirkninger uden at blive materiale træt,og gå op i svejsningerne.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 10-07-08 08:14

okay, har lidt kig på en oval model, men som du siger kan man jo ikke vide det.

Annuller spørgsmålet
Fra : skaerm

Dato : 20-08-08 21:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål