/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Main Coon tandkødsbetændelse
Fra : xjho
Vist : 2784 gange
100 point
Dato : 08-07-08 11:50

Hej alle

Ja det her er et emne som jeg har googlet en del uden at have fået et svar som jeg syntes var det "rigtige". Jeg har den dejligste Main Coon på nu 8 måneder. Den var til dyrelæge for at få tatooveret ørene og jeg bliver ringet op da den er lagt i narkose pga. "DEN ER HELT GAL MED TÆNDERNE". Sikke et chok, og efter lidt snak frem og tilbage vælger dyrelægen at fjerne de to bagerste tænder i undermunden. Da min kæreste kommer for at hente den ser hun tænderne som er trukket ud og hun spørger til hvordan de kunne se at tænderne skulle ud (hun er tandplejer). Der bliver sagt en masse nonsens fra dyrelægen som min kæreste ikke kan få til at passe med 'den virkelige verden'. Tænderne var tydeligvis ikke løse da de var nede og arbejde i kæbeknoglen og dele tænderne i to samt katten kun er 8 måneder!
Vi er blevet anbefalet at børste tænderne på katten men jeg vil høre om nogen har erfaring med det forebyggende? Vi har købt nogle 'Royal Canin - Detal' piller. Jeg kan læse mig frem til nogen som anbefaler råt kød, men er der nogen som kan uddybe det lidt nærmere?

Jeg håber nogen kan/vil hjælpe mig med mit problem for jeg vil gøre alt for at han ikke skal have trukket flere tænder ud.

Mvh. Stefan

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 08-07-08 12:08

Nu har jeg altid givet mine misser en meget varieret kost, så jeg har kun oplevet lettere tandstensproblemer. Jeg vi umiddelbart foreslå Jer at få flere øjne til at se på problemet, så: Få i første omgang katten undersøgt af en anden dyrlæge. Min dyrlæge kommer da alle problemer, der evt. kunne opstå, i forkøbet ved kattens årlige helbredstjek. (I forbindelse med revaccinationen!) Prøv med noget dyrlægeordineret tørfoder af en god kvalitet, det fremmer tandarbejdet! Hvis Din kæreste kan komme til katten og kigge tænderne efter regelmæssigt.................er der vel ikke den helt ekstreme forskel på to-og firbenede pattedyrs tandsæt???
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-07-08 12:34

Hej 'xjho'.
Jeg synes det er meget drastisk og nok også noget forhastet at udtrække kindtænder på så ung en kat. Tandskiftet på en ungkat begynder fra 5 måneders alderen, og skiftes gradvis fra tand til tand. startende ved de små midtertænder, hjørnetænde, osv. bagud. Det er en kendt sag, at de "gamle" tænder kommer til at se noget mørke og "rådne" ud inden de falder ud, men at fjerne nogle af de nyere/blivende tænder, lyder for mig helt absurd. Håber for dig og din kat, at dyrlægen kun har fjernet "de gamle" tænder på katten.
Da dårlige tænder først starter med tandkødsbetændelse, vil jeg mene dette, vises med røde og hævede tandkødsrande, vil være det første tegn på nødvendigheden af at begynde en forebyggende behandling, f.eks. i form af tandbørstning, dernæst, eller også sideløbende, med ordineret medicin.
Det er naturligvis også vigtigt hvad slags foder man giver sin kat, - men nye tænder på en ungkat, rådner altså ikke op så hurtigt, at de skal fjernes.
Råt kødtil katten, er godt, - ja, rigtig godt for tandarbejdet og styrkelse af tandknogler og tandkød. Det rå kød skal serveres i form af mindre ben med lidt kød på. Det må også gerne gives rå fisk.
Jo mere arbejde for tænderne des bedre. Har du overvejet at server daggamle kyllinger (døde)?

Husk, - ikke alle dyrlæger er lige dygtige eller samvittighedsfulde (det gælder også andre erhværv) så hvis du er i tvivl, - skift til en anden dyrlæge.
Jeg ville sætte et stort ?SPØRGSMÅLSTEGN? ved din nuværende dyrlæge.
Håber dette kan hjælpe dig noget til at komme på sporet af bedre dyrlæge samarbejde.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-08 13:25

Nu skriver du i overskriften "tandkødsbetændelse"......hvis katten lider af det, er det meget almindeligt at fjerne tænderne hvor problemet er, som forebyggelse for yderligere forværring.

Jeg synes dog det er meget tidlig alder, at din kat allerede døjer med den slags, selv om jeg godt ved, at mange racekatte er særlig disponeret for det.

Så altså arvelighed er en faktor, racen er en faktor....og så er foderet en faktor.

Tørfoder er faktisk noget fanden har skabt.....ikke skabt for katte, men for mennesker.

Jeg ved godt det er nemt og billigt (derfor det er lavet), og mine egne katte får det da også som tilskud....de af dem der gider sidde og hakke i de tørre piller.

Ulemperne ved tørfoder:

Det slider utrolig meget på tænderne og har en totalt unaturlig konsistens for kattenes tænder at gnave i....prøv at tage sådan en tørpille og gnid den hårdt mod dine egne tænder og mærk hvordan det føles, eller bedre endnu, bid i den
Rester af det sætter sig som et klistret lag koncentreret plak ved overgangen mellem tandkød og tænder (fremmer tand- og tandkødsproblemer).......og så ikke at forglemme, at katte der kun får tørfoder er betydeligt mere disponeret for at danne nyresten, urinkrystaller, blæresten o.s.v., fordi systemet beslastes meget af de koncentrerede stoffer i tørfoderet, ofte sammenholdt med, at mange katte der kun får tørfoder, faktisk konstant er lettere dehydrerede (væskemangel)

Katte er fra naturen kødspisere...kød og brusk (og knogler), og derfor er det vigtigt, at de har adgang til den slags.

Vildkatte der lever af hvad de selv fanger, har eks. som regel ikke tandproblemer.

Jeg har endnu aldrig oplevet at ha' en kat med tandproblemer, uanset hvor gammel den så blev, og det er vel at mærke over en 40 års periode med mange katte gennem tiden.

Og det tilskriver jeg, at de er fritgående, og derfor får lov at bruge deres tandsæt til naturlige fødeemner som de selv fanger og som er bedst til at holde tænderne i orden; at de mest får forskelligt vådfoder og at tørfoder kun er noget de tager såfremt de lige har lyst til lidt af det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-07-08 15:33

Det tørfoder den får skal være en superkvalitet fx : eagelpack Fra deres Hjemmeside kan du se en med lignende problemer, der får anbefalet noget mod plak, da ders kat ikke kan lide Plaqueoff.
Citat
Vi har en main coon på snart 4 år. For 3 år siden fik hun konstateret allergi. Indtil for 6 mdr. siden troede vi at det var foderintolerance. Dette har en hudspecialist dog afkraftet. Vi fik anbefalet at gå over til Barf eller Eagle Pack foderet. Men da missen kun har fået tørkost er det kun Eagle Pack (med fisk) der bliver spist. Så det vil jeg nu gå over til. Mit spørgsmål er: Da jeg har læst en del om begge produkter, har jeg erfaret at benmel eller knogler som der bliver tilsat i Barf er gode mod tandsten. Katte tygger ikke kødben og har derfor et større problem med dette. Jeg har købt PlaqueOff fra Biodistra, som er et pulver der skal drysses over foderet, men det er missen ikke så glad for. Kan i anbefale et produkt mod tandsten eller kan i oplyse om jeres produkter indeholder ingredienser der ligesom Barf modvirker det.
Umiddelbart gør tørfoder jo det, at det sliber tænderne idet katten bider det over. Der er ikke i foderet tilsat noget der kan fjerne tandsten, men de fleste katte har heller ikke problemet, når de spiser EaglePack. Der findes et homøopatisk midder, Fragaria 3c fra Dorwest, som er lavet af skovjordbær. Det virker godt på hunde, og på katte der vil finde sig i at få en lille bitte rund kugle på ca. 1½ mm. i diameter i munden. Den skal lægges i mundhulen - helst under tungen. Det opløser plak til et stadie, hvor det bedre bliver slidt af. Du kan måske vælge at give det middel du har i lidt A38 i stedet ?

Jeg er selv ret obs på problemet og forebygger ved foruden mad fra holisticpets.com, at give dem råt kød, så der bliver motioneret godt med gummerne. Jeg kommer også Plaqueoff i vådfoder foruden tilskud af vitaminer og mineraler fra Simplyhealthypets.com. Endelig giver jeg dem masser af 99% rent aloe vera gel fra aloe vera group, det elsker de.
Du kan få noget tørfoder fra Royal Canin, der har en eksta stor størrelse, således at det skraber plaken af når de spiser det. Det hedder vist "Oral", men det smager ikke så godt skulle jeg hilse og sige. Vådfoder er nok det der nemmest forårsager plak, når rester efter måltidet bliver siddende på tænderne.
Jeg kunne ikke drømme om, at begynde, at børste tænder på mine katte.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-07-08 15:41

Med hensyn til allergien, så er foderet herfra http://www.petsholistic.dk/index.asp?DocumentID=412
netop lavet for at helbrede og forebygge allergi.
Ligesom dette er godt for det samme http://www.simplyhealthypets.com/servlet/the-9/dog-cat-remedy-allergies/Detail
Endelig er det immunsystemopbyggende at give c- vitamin og e-vitamin, hvilket jeg ved fra
: "The very healthy cat book", By Wendell O. Belfield D.V.M and Martin Zucker

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-07-08 15:44

Min egen tandlæge og min dyrlæge for den sags skyld anbefaler begge varmt aloe vera

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-08 17:05

Citat
Vådfoder er nok det der nemmest forårsager plak, når rester efter måltidet bliver siddende på tænderne.

Ja, hvis det er dåsefoder, men ikke fra rå fødeemner

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-07-08 17:07

Citat
Ja, hvis det er dåsefoder, men ikke fra rå fødeemner

Enig!
Fx tun

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 08-07-08 18:30

Aloe Vera har jeg også verdens bedste erfaringer med og kattene er helt plattede med frugtjuicerne. Nu har jeg mit eget lille agentur; så jeg har jo altid juicerne i huset. Både to-og firbenede har brugt Aloe Vera de sidste 4000 år og dette med gode resultater til følge. Kattene drikker gerne juicen ufortyndet og jeg synes at både deres maver og deres pels holdes godt vedlige.
Mvh.
Morten

Godkendelse af svar
Fra : xjho

Dato : 09-07-08 08:20

Tak for svaret dova. Jeg vil helt klart prøve din teori af mht. kyllinger og råt kød.... undlader dog at smage på deres tørfoder!!!!!

Kommentar
Fra : xjho

Dato : 09-07-08 08:25

Tusind tak for alle jeres svar!! Jeg er virkelig glad for at så mange har gidet skrive omkring det. Ærgeligt at "man" i mange tilfælde vælger at gøre det nemmeste men ikke det bedste for katten ved at give dem tørfoder. Vi vil prøve fra dd med det rå kød. Vi blir jo nok nød til at supler det første stykke tid med lidt tørfoder (har da også 10-12 kilo tilbage....)

Mvh. Stefan

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 14-08-08 20:03

Hejsa xjho.
Faldt lige over dit spørgsmål. Jeg har en main coon på tre år, som for et halvt års tid siden fik trukket alle sine tænder ud, undtagen hjørnetænderne. Han er allergisk over for sine egne tænder, så hans tandkød var meget rødt og han bed sig fordi tandkødet hævede op. dyrlægen forsøgte lidt af hvert, men enden på det hele blev at jeg måtte tage stilling til om hans tænder skulle trækkes ud, ellers måtte han aflives. Og nu er han bare en helt anden kat, livlig og fræk, og med god appetit. Har dog lidt svært ved at tygge alt for store tørfoderspiller, så jeg giver ham killingefoder. Dyrlægen siger god for det, og hans mund er pæn lyserød osv ved hjørnetænderne. Han kan sagtens samle legetøj mm op fra gulvet, så helt "invalid" er han ikke. Og ved det desværre ikke er en ualmindelig lidelse hos main coon katten.
SillyConValley

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 11-01-10 18:40

Hej.
Main coon og norske skovkatte er de katte der har størt tildens til problemer med tænderne derfor er der blevet lavet en speciel mad til dem. Det hedder vist nok bare main coon foder som både er til main coon og norske skovkatte. Man kan købe det hos dyrelægen. Hos nogle dyrehandlere har de nogle specielle tygge piller til katte med let til tandproblemer. dem kunne du også prøve.
Jeg har selv haft to norske skovkatte og de havde også rigtige store tandproblemer. Vi fik det ordnet uden nogen tænder blev trukket ud. Begge katte fik en antibiotika kur og det var de på ind til deres tænder var helt okay igen. siden da har de fået det specielle foder.
Håber du kan bruge svaret.
Hilsen Maria