/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
37" fladskærm på gipsvæg?
Fra : Ascom_6230
Vist : 7585 gange
100 point
Dato : 08-07-08 11:29

Jeg har en Philips 37 PF9731D som jeg meget gerne vil have op på væggen.
Desværre er omgivet af gipsvægge i min lejlighed. Den væg jeg havde tænkt mig at hænge den op på. Er ca. 12 cm. i breden.
Er der nogen der ved hvordan det kan lykkes? Mht. Rawplugs, beslag osv.
Tv'et vejer 39 kg. samlet i kassen med alt tilbehør.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-07-08 11:35

For hver ca. 60cm er der strø af træ, den kan du montere i.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 08-07-08 11:49

Det skulle ikke være noget problem med tilhørende beslag
og de rigtige plugs til gipsvæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 11:53

http://www.carl-ras.dk/e-shop/befaestigelse/fastgoerelse/gipsplugs/drivagipspladedybel/ sådan nogle svende her, kan bære vildt meget. Hilti har også særdeles kraftige gipsplugs

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-07-08 12:46

Jeg ville også bruge de vægreglar der er for ca hver 60 cm, ved at banke på vægge kan du lokalisere dem, eller mener jeg der findes elektroniske søgere der kan finde dem.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-07-08 12:49

Jeg har en 42" Philips Plasmaskærm hængende på min gibsvæg, der har jeg sat 2 lister på 2 strøer, som derefter er monteret med beslaget.

Kommentar
Fra : Ascom_6230

Dato : 08-07-08 15:53

Tak for de hurtige svar.
Banker jeg på væggen, kan jeg godt finde den ene reglar, men ikke den anden. Desværre sidder denne også forkert i forhold til hvor tv'et skal hænge.
Da væggen ikke er særlig stor og en stråvæg som gør den endnu mindre, er der kun et sted den kan hænge, hvilket er et sted med kun gips.
Hvis man nu tager udgangspunkt i jern-rawplugs. Kan man så nøjes med seks stykker ca. 4cm. i længden. Er det nok?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-07-08 16:26
Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 17:43

Din fulde væg er måske 12 cm . Men det er gipspladen ikke. Mange vægge er lavet med dobbelte plader. andre er sparsommelige med en enkelt tynd. Så den gipsdu vil hænge op i kan være alt mellem ca 9mm og 24 mm . lægter kan være af træ eller af stål.

Foruden fjernsynet skal væggen bære ophænget, som let kan veje 5 kg.

Hvis fjernsynet skal hænge på en skråvæg, skal du have et beslag, som kan kompensere, så det kommer til at hænge lodret.

Bor hul i gipsen. mål tykkelsen, og slå op i gipspladefabrikkens katalog (gyproc eller knaufdanogips på nettet) så finder du bæreevnen ud fra pladetykkelse og afstand mellem lægter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-08 22:21

peet49 er lidt gammeldaws, moderne byggerier, hvor væggene er gipsplader, er skruet fast i såkaldte stålregler, der er noget tyndt blik bukket i profil.
Brugen af gipsplader til vægge, i det omfang som man bruger i dag, er noget rigtigt KLUNS som kan give ubehagelige overraskelser for beboeren.
Det laves kun for at der kan scores kassen på sådant noget billigt L***.
Hvor er det gode gamle håndværk hende???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-07-08 06:00

et bor i lille hul i væggen og se hvor tyk væggen er 1 lag gips = 12mm 2 lag = 24mm
tag en hæglenål eller et stykke ståltråd lav et knæk 90 grader eks 3mm X 60mm L form stik den ind i hullet skub den lidt ned og hiv forsiktigt i den så et mærke på tråden og hiv den så ud igen så har du tyggelsen på væggen.

rød expandent = 1 lag (bæreevne se overstående link)
blå expandent = 2 lag (bæreevne se overstående link)

Blå Pan 10 46 M5 55 15 10 9-18 et 0,38kN 0,50kN
* Minimum hulrum bag plade (højst af): L - (h+tfix) eller Lbolt - (h+tfix)
? Bæreevne er anbefalet maksimum i gipsplader ved en indbyrdes afstand på minimum 300 mm mellem hver Rosett.
Sikkerhedsfaktor er indregnet (=3). 1 kN ˜ 100 kg.
NB: Kan anbefalede mål og afstande ikke overholdes, reduceres bæreevnen
Vigtigt: Læs Expandets “Principper for Fastgørelse” for generel information om befæstigelse, samt oplysninger om ansvarsbegrænsning.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-07-08 07:34

Husk lige, at bæreævnet ændrer sig radikalt på en skråvæg, pluggene er beregnet efter vægt nedaf, og ikke udaf.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-07-08 23:51

Jeg synes ikke om gipspladedybler af plast. Jeg kender ikke expandet, nævnt ovenfor. Men jeg har prøvet flere der kræver at de har godt fat i gipshullet, ellers smutter det hele bare rundt sammen med skruen, og så kommer man ingen vegne. Og så er hullet ødelagt.

Et gammeldags gennemstiksanker du'r altid. Det er sådan en der folder sig ud på bagsiden. Eller en af dem af metal med modhager på ydersiden. De har en masse forskellige i både Silvan og Bauhaus, bare gå ned og kig.

Et godt råd er i hvert fald at bruge et skarpt bor så hullet bliver pænt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-07-08 07:26

ja dem bruge man til mindre opgave de har ikke samme bære evne desværre

http://www.nkt-fasteners.dk/Dybler-og-ankre-318.aspx

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-07-08 15:04

Så skal man jo bare bruge nogle flere af slagsen.

Der var et forslag på ing.dk at lime en plade på væggen, og så skrue hele molevitten fast på den. Det må være nr. 1 - med mindre man gerne vil flytte på tingene efter et stykke tid

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-07-08 15:15

- eller hvad med at tapetsere med velcro - så kan man sætte den hvor som helst