/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Helstegt pattegris
Fra : Thuelund
Vist : 2603 gange
20 point
Dato : 08-07-08 09:41

Hej da jeg skal holde 40 års fødselsdag i August for ca 35 mennesker. Har jeg overvejet at vi skal have helstegt pattegris, så er der en der måske kan hjælpe mig med det, eller kender en der både kan skaffe grisen, grillen og ham der skal stå og grille den? Er der nogle der ved hvad det ca koster? Jeg bor på Fyn.......... Venter spændt på svar
Vh. Birgitte Rasmussen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-08 09:47

Det er nok ikke så let!
Det jeg har fået serveret har aldrig været mere end halvstegt pattegris!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 09:48

Kan være du kan bruge denne tråd til noget, jeg har selv prøvet med en salgter, men det var i Hvidovre
http://groups.google.com/group/dk.lokalsamfund.fyn/browse_thread/thread/603e2e720aa5b481

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-07-08 10:00

http://www.bjerre-koed.dk/s4.asp her er hjælp. Du skal dog selv finde een til at passe grisen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-08 10:02

Valde.
Du skal huske at ta tænder i munden når du er i byen

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 08-07-08 10:05

Du kan nemt selv lave helstegt pattegris og oven i købet spare penge.
http://www.dr.dk/NR/exeres/7AC9067D-BCEB-419A-8635-7F027AC791B3.htm

Et eks. http://www.ogre.dk/files/pattegris.pdf

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-08 10:13

Tænderne? - - nåe ja for pokker da!

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 10:50

Tak for svarene..... Jeg må prøve at ringe lidt rundt til de forskellige slagter

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-08 12:28

Når Ishoey skriver "Du kan nemt selv lave helstegt pattegris", må det bero på, at han ikke selv har prøvet det. Så nemt går det ikke nødvendigvis - selv om man har læst om det!

Som tommelfingerregel, siger man, at den skal over grillen én time pr. ti killo, MEN når en gris har været over i fire timer og har en indvendig temp (stegetermometer) på 22 gr. i forenden 48 gr. på midten og 44 i bagen, gælder tommelfingerreglen ikke her.

Der er MEGET stor forskel på, om det er en 40 kg eller en 60 kg gris. Hvor tæt på varmen, hvor meget blæser det, står grillen i læ, osv. Som oftest (når det ikke er slagteren) der griller, får grisen ofte for lidt, og er rød inde ved benene. grisen skal være på ca. 75-78 gr. når den er færdiggrillet.

En 50 kg. gris kan det godt tage 7-8 timer at grille. God fornøjelse

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 12:53

Okay tak for svaret ...... jeg har prøvet at ringe til en slagter, hvor de skal have 89 kr pr person med leje af grill, en gris samt kartoffel salat, salat og flutes. Vi skal selv grille den men de vil hjælpe os med at starte den op, så skulle det ikke være så svært, sagde de. Så er der bare lige det med udskæringen af den.... Der har de også en mand, men han skal have 1000 kr for det, det synes jeg så tilgængel er lidt dyrt, så jeg må jo se hvad jeg kan finde ud af......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 17:53

Du kan godt grille en pattegris, men regn med mange timmer.

hvis du forestiller dig en gris på 30- 40 kg så glem det. Det duer ikke på grill i et stykke. Den bliver aldrig gennemstegt, før det yderste er brændt sort eller udtørret.

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 18:07

Jeg har nu prøvet at få sådan en helstegt pattegris som var godt gennem grillet, så det går nok

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 18:14

Da jeg fik lavet helstegt pattegris af en slagter, stegte han den først i sin egen ovn, så røg den på spid over en grill han havde med. Så den var gennemstegt på forhånd, men smagte alligevel af grill osv.

Jeg ville ikke have meget lyst til selv at forsøge for første gang med en hel masse sultne gæster der venter spændt. Du kunne selvfølgelig lave en generalprøve og invitere sultne kanduer fra Fyn og omegn

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 18:19

Den bliver jo først forkogt af slangteren, og så kommer de jo med den og grillen og fortæller os, hvordan vi skal bære os af, så kan det vel ikke være så svært eller hvad?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 18:23

Nej, så skulle der ikke være de store problemer. God fornøjelse og appetit

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 18:41

Tak vagnr men jeg skal lige høre dig grillede du den så selv efter at slagteren havde været med den?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 18:57

Nej, det havde jeg slagteren til. Tror godt jeg kunne have gjort det selv, men til et dobbeltsølvbryllup havde vi ikke lige overskud til det, der tsrtede gæsterne jo ved 6-tiden om morgenen!

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 08-07-08 20:24

Har prøvet med godt resultat, vi gravede et hul i græsplænen( grav græstørvene af i fine firkantede stykker så de nemt kan lægges på igen bagefter). som blev fyldt med kul, havde fået lavet en anordning som grisen kunne spændes fast på. den blev så drejet så vidt jeg husker hvert kvarter og penslet med en rigtig god marinade som min søn havde laget. Den fik ca. 8 timer og var fin fin, men der skal MEGET kul, mange "drejesvende" og drikkelse til.

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 08-07-08 20:34

Tak ja det tror jeg gerne med drikkelsen i alle de timer

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 09-07-08 13:22

Citat
Når Ishoey skriver "Du kan nemt selv lave helstegt pattegris", må det bero på, at han ikke selv har prøvet det. Så nemt går det ikke nødvendigvis - selv om man har læst om det!

Kommentar
Fra : Thuelund

Dato : 25-08-08 11:44

Hej til jer alle som har svaret på min annonce ang helstegt pattegris. Jeg vil lige sige at det blev bare rigtig godt, da slagteren havde forkogt den, så den skulle ikke have mere en 3 timer på grillen, så det kunne ikke være nemmere .......... :) Vh. Birgitte