/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Disketter laves til CD
Fra : Eyvind
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 07-07-08 11:27

Jeg har et program som køres via 2 disketter.
Nu vil jeg gerne køre (boote) dem via CD i stedet for.
Det er 2 disketter som "hænger" sammen.

Hvordan gøres det og hvilket program skal der bruges.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-08 11:59

Læg dem ind på din PC og brænd dem på CD, de skal gemmer i to mapper. Disk 1 i en mappe og disk 2 i en anden mappe.

Jeg har selv gjort det med et par programmer da jeg fik ny PC uden diskettedrev, og programmerne virker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-08 12:04

Det er ikke sikkert det kan lade sig gøre.
Det afhænger af hvilken slags program det er.

Nogle programmer indeholder direkte information om at læse fra diskettedrevet, og så skal du lave noget avanceret, så du i styresystemet omdefinerer diskettedrevet til cd.

Prøv først at kopiere disketteindholdet til harddisk eller en usb hukommelsesenhed. Hvis programmet kan køre derfra , er der gode chancer for at det også kan fra en cd.

Mener du virkelig boote.??? Det kræver at der er et styresystem på disketterne (eller cd).

Fortæl om hvilket program det er og hvailket brænderprogram du har , så får du bedre chancer for hjælp.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 12:05

Eller skaf dig et eksternt diskettedrev.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-07-08 12:49

For at kunne "boote" fra cd'en så.....
hvis du har nero, så vælg ny boot cd, smid diskette 1 i drevet.
de filer du kan se i nero på disketten lægger du over, men for at kunne få diskette 2
med på cd'en skal du kopiere den over på hdd og derfra lægge den i rod mappen i nero

hvis dit diskette program kun kan finde ud af at læse fra a:\ skal du lave noget "subst"
så dit cd/dvd drev opfattes som a:\ drevet

kig evt. på en win98 boot cd ->autoecex.bat og config.sys

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 13:12

Det er et DOS lignende styresystem (caldera DOS)
Og det er programmet Drive Image 2002 som jeg vil køre.
Ja DI kan også køre inde fra windows, men jeg vil helst køre image - backup "udefra" så MBR eller andet ikke låser operationen.

DI 1 booter og beder om DI 2 som den så finder på A-drevet.

Jeg bruger ganske vist Ghost fra Hirens boot cd nu - men vil også prøve DI

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 13:14

Jeg kan evt. sende dem over nettet hvis det er - til låns, da sådanne programmer ikke må kopieres.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-08 13:29

Jeg vil da meget gerne prøve at låne dem fra dig.
Så vil jeg også prøve om det kan lykkes at køre dem fra en cd .

Men et eller andet smart skal førs tgøres så den bootede komputer omtolker diskette til cd.
Det dur jo ikke at have det normale Windows system til at gøre det.
Men lad os prøve.

Du kan sende til mig på denne adresse

hhjekkg02@sneakemail.com

Dem omformer til den rigtige som jeg ikke vil skrive her.
Det giver bare en bunke spam.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-07-08 16:12

Hvis DI kører på samme måde som symantec ghost kan du ikke have diskette 1 og 2 på samme cd !!

di.exe eller havd den hedder ligger den ikke alene på disk 2?

Jeg har lavet det med ghost så disk 1 indlæses via cd og ghost.exe hentes fra netværksdrev
hvis ikke den kan boote via pxe-boot

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 16:27

Ok - de er sendt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 16:34

Transor vil nu forsøge.

Di disketterne er genereret fra det installerede program (powerquest > symantec)

Den booter på disk1 og ruller programmet ind fra disk2, som udskiftes med disk1

Jeg har prøvet en gang med et program som oprindelig var på disketter.
Det var Publisher og da skulle jeg pege på disk nr. 2 og så huskede den adressen og resten af disketterne rullede ind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 16:39

Hov - DK
Jeg har da en Ghost som kører fra CD og er en del af programmerne fra Hirens Boot CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 18:23

Transor - jeg har skrevet et privat indlæg til dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 18:48

Jeg forventer ikke at det kan lade sig gøre..................Så tråden afsluttes.

Dk - hvis du er interesseret kan jeg sende de to disketter som er et produkt fra et Installeret
Drive Image klone program (nu symatec)
Kan sendes over nettet som selvudpakkende.

Jeg har leget lidt med programmet Acronis som også kan håndtere USB drev i begge retninger.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 18:49

Tak for svaret transor, for du prøvede da.