/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
editere smb.conf
Fra : Ylwen
Vist : 447 gange
120 point
Dato : 08-03-03 18:38

Jeg skal ændre workgroup fra pcsystem til at være workgroup. Det går jeg ud fra skal foregå i smb.conf filen. Mit problem er at jeg ikke kan få startet min grafiske brugerflade og derfor er nød til at lave alt fra konsollen, og det skulle jo også kunne lade sig gøre.

Hvordan editerer jeg i filen smb.conf, jeg ved at jeg kan læse den med less smb.conf men her kan jeg ikke rette i den. Jeg har ikke installeret nogen editor ud over den der er standart i mandrake 8.2 (kan ikke huske hvad den hedder) hvordan skal jeg komme videre??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-03-03 17:39

Hejsa

Jeg kender ikke til Mandrake udgaven.
men i Rad Hat versionen er der en editor som hedder "vim"
denne kaldes ved at i konsollen skrives f.eks
vi smb.conf << dette forusætter du er i biblioteket hvor filen er.
ellers oprettes en fil ved navnet smb.conf hvor du står.
skriver du bare "vi" uden anførsles tegn får du hele manualen frem
eller help help vi
husk at stoppe din samba server først.

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 10-03-03 08:21

Den nemmeste måde at editere og se alle filer på er at bruge midnight commander også kladet kaldet mc. Den kan du installere fra tilføj og fjern programmer.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-03-03 15:24

Ups
Du kan ikke bruge MC til at rediger i *.conf filer med
MC laver nogle forkerte linieskift bl.a.

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 10-03-03 15:33

Det har jeg ikke oplevet, men jeg vil observere om du har ret. Tak for korrektionen af mit indlæg.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 10-03-03 16:56

... og da jeg ikke har nogen grafisk brugerflade kan jeg vel heller ikke bruge det?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-03-03 17:15

joda
Midtnigt commander arbejder i konsollen
og ikke i den grafiske del

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 10-03-03 17:20

dk lige et lille spørgsmål, hvad er forskellen på din og min kommentar.????????????

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 10-03-03 17:23

OK, nu har jeg fået ændret min workgroup til at være workgroup, men jeg kan stadig ikke se den i min workgroup fra windows??

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 120 point
Dato : 10-03-03 17:53

har du gjordt så linux og Windows kan snakke sammen ?

hvordan ser din smb.conf ud ?
har du givet rettigheder til workgroup ?

nogen gange kan det godt tage nogle minutter før det virker.
prøv evt. at restart din samba server

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-03-03 18:00
Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 10-03-03 19:16

Det virkede at genstarte samba, tak for det. Nu har jeg så kun et problem tilbage... jeg kan ikke huske mit brugernavn og adgangskode... hvordan ændre jeg det, eller ser det. Det burde jo være muligt at se det når man logger ind som root

Jeg forøger med 20 point!!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-03-03 21:10

eøhhh
her er jeg blank
prøv om der er noget her du kan bruge
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/install-guide/s1-accountconfig.html

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 10-03-03 21:33

Ok, nu skal jeg jo heller ikke bare blive ved at stille nye spørgsmål... Tusinde tak for hjælpen. Jeg har efter mange forsøg fundet mit brugernavn og password igen, så det bliver aligevel ikke nødvendigt at lave om på det lige nu!