/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alger i vandet?
Fra : Axelise
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 04-07-08 10:46

Er der nogen der ved, hvordan det forholder sig med alger i skovsøer og i havet? Kan vores hunde endnu bade eller er der farezoner nogle steder i landet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 11:01

Det er først om en måneds tid der bliver problemer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-07-08 11:01

jeg har ikke hørt om dem i denne sommer
http://www.fa.dk/tekmil/miljo/Vandkvalitet/om_giftige_alger.htm

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-08 11:05
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-07-08 14:27

Det er ikke de almindelige alger der er problemer med, men rødalger. Der bliver altid advaret mod disse når problemet er aktuelt. Der sker gerne når det har været varmt og vindstille en periode. Så du behøver ikke at være nervøs pt.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-08 14:36

I havet følger algeopblomstringen nogenlunde skemaet i et link fra valdes link:
http://www.dmu.dk/foralle/Vand/Giftige+alger+i+havet/Hvad+er+skadelige+algeopblomstringer.htm

I søerne er det noget mere kringlet, for miljøet i hver sø kan være temmelig forskelligt.

Måske kan din kommune fortælle dig noget om den øjeblikkelige tilstand?

Her i Ballerup kommune forsøger man at holde en balance i fiskebestanden, så algeopblomstringen ikke skal blive for slem. Faktisk er hobbyfiskeri gavnlig, fordi småfiskene spiser den dyreplankton, der skulle holde algerne nede. Så hvis der er mange skaller og og karusser i en sø så æder de for meget af den plankton, der skulle holde algerne nede. Vi har heldigvis flere fiskeklubber i kommunen. Og der er tit drenge, der står og fisker for sjov i vores nær-søer.

Silke får lov at svømme hver dag i de nærliggende søer. Jeg tror på, at hun på den måde udvikler en vis tolerance overfor alger.
Vandet i vores nær-søer er lige nu brunligt, men med en blank og klar overflade, så jeg antager, at problemet endnu ikke er særlig stort. Jeg har heller ikke hørt om hunde i nærområdet, der skulle være blevet syge.

Silkes svømmeture stopper først hvis hun får nogen symptomer (infektioner i øjne, ører, hud. Eller diarre. Eller hvis hun ikke har lyst til at svømme). ELLER svømmeturene stopper hvis vandet bliver så kraftigt forurenet så der kommer blå, grønne eller brune belægninger i overfladen.

Axel er jo en ældre hund efterhånden. Hvis han ikke har badet i længere tid, så ville jeg nok være forsigtig med at lade ham starte lige nu, -for der KAN være problemer, som kan ramme ham særlig hårdt...
Hvis han bader jævnligt, -altså flere gange om ugen- så ville jeg lade ham fortsætte indtil vandet har synlige klumper, tråde eller belægninger (IKKE at forveksle med pollenstøv og nedfaldne blade)..

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 04-07-08 15:47

Alger er ikke på nuværende tidspunkt nogen trussel mod dyr eller mennesker, men hvis din hund f.eks. har problemer med ørerne skal du nok undlade at lade den svømme i noget som helst vand.
Dette får mig uvilkårligt til at tænke på damen, som opsøgte sin læge og klagede over udflåd.
Lægen bad hende om at tage plads på briksen og undersøgte hende i underetagen, hvorefter han meddelte damen, at han ikke kunne finde noget unormalt.
Hertil svarede damen, at hendes udflåd kom fra ørerne!
Venlig hilsen fra kryds

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-07-08 23:05

Tak for alle svarene
Min gamle hund Axel nyder at bade i Furesøen, - vi kører dertil så godt som hver dag, og Furesøens kølige strømme gør godt i en gammel hunds krop og ømme led.
Axel har altid drukket af skovsøer og vandpytter og er aldrig blevet syg af det, men derfor er der jo ingen grund til at udfordre skæbnen.
Vi har haft nogle meget varme dage med stilstand i vandene, så jeg ville lige sikre mig, at der ikke var nyt om algerne, som jeg måske ikke havde hørt om.
Så vi fortsætter med vores aftenture til Kollekolle og omegn indtil videre
Og nej, Axel har heldigvis aldrig haft problemer med sine ører

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 05-07-08 23:06

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-08 09:43

jamen selv tak! Med ønske om mange gode ture

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-08 12:28

Orrk, det gamle liv! Det lyder som om han stadig kan nyde tilværelsen.
Så ville det da osse være synd at fratage ham en af hans store glæder...

Sådan har jeg det i hvert fald med Silke. Godtnok ER der en vis risiko, -men nok ikke så stor endnu... Men Silke er så glad for at svømme. Og svømning er jo også den sundeste form for motion for en hund, -uanset alder..

Det er herligt at høre, at Axel har det godt.