/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken hvalp skal vi vælge?
Fra : Arends
Vist : 962 gange
50 point
Dato : 03-07-08 22:50

Hej med jer

Vi skal have hund i familien - labrador - og vi skal vælge en hvalp ud af 3. Vi har besøgt dem flere gange og de er snart 6 uger. De virker meget ens (glade og udadvendte) og det samme siger kennelejeren, men vi vil gerne teste dem for at se om der alligevel viser sig nogle forskelle der giver os anledning til at fravælge 2 af dem. Hvad skal vi gøre for at udvælge os en god hvalp blandt de 3.

På forhånd tak.

Michael

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 03-07-08 22:55

Du tager en hvalp op i armene og vender den på ryggen, lige som man ville holde et lille barn. Hvis hvalpen ikke har noget imod det, eller stritter lidt imod så er den ok, men hvis den stirrer dig i øjnene, så er det en meget viljestærk hvalp.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-07-08 07:10

Du kan tage hvalpe et fremmed sted hen feks bagerummet i din bil . Sæt dem ned i en klump-den der først begynder at søge rundt er givetvis den stærkeste og viljefaste, så er det jo op til dig om det er sådan en hund du vil have ( kan give mere besvær)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-07-08 09:29

Hej Arends
Du skal gå efter den der ikke er mest påtrængende men gerne vil i kontakt når der bliver lagt op til det, og undgå den der trækker sig og direkte skal lokkes til kontakt. Den med at tage hunden op og lægge den på ryggen eller sætte den i bagagerummet ville hos mig som opdrætter resultere i ingen hvalp til den person. Stol på opdrætteren hvis du kan da du har værret der flere gange må du jo have dannet dig et indtryk (som jeg plejer selv at bruge "vil jeg overlade mine børn til opdrætteren i et par dage")
Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-08 13:33

Er de af samme køn?

For forskellen på om det er en han eller en tæve er større end de eventuelle temperamentsforskelle.

Det betyder også noget, hvad I skal bruge hvalpen til. Hvis den "kun" skal være en familiehund, så er det nok godt at få den roligste og måske den mest tilbageholdende.

Hvis den skal bruges til konkurrencer eller til jagt eller lignende, så står I jer bedst ved at vælge den mest energiske og aktive.

Selv garvede opdrættere kan have svært ved at bedømme de helt små hvalpe. Derfor er det meget almindeligt, at opdrætteren ikke fordeler hvalpene blandt de interesserede købere før de er 6 uger gamle.

Jeg går ud fra, at der er købere til alle tre hvalpe. Og opdrætteren har nok talt med alle hvalpekøberne. Så opdrætter vil efter bedste overbevisning forsøge at uddele hvalpene til de hjem, hvor hun skønner de passer bedst.

Hvis du alligevel SELV vil vælge, så lyt til opdrætter. Og få hende til at fortælle, hvor hun helst ser de tre hvalpe anbragt. Og hvorfor. Det er stadig hende, der kender hvalpene allerbedst.
Men der kan være så lidt forskel på hvalpene, så selv opdrætter synes at de passer lige godt i alle tre familier... Så kan du jo bare lade de andre familier vælge først...

Du kan ikke lave en hurtig test, som siger noget brugbart om hvilken hvalp du skal vælge... Jo, hvis der er mistanke om at der er et eller andet mindre godt ved en af hvalpene, så kan du sikkert teste den for at se om mistanken var begrundet.
Men du siger jo netop, at hvalpene virker ens, glade og udadvendte...

Fryd dig! Den bedste hvalp får du netop fra et kuld, hvor du lige så gerne vil have en af de andre hvalpe.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-07-08 14:32

Giv opdrætteren et billede af hvordan I er, og hvad I vil bruge hvalpen til. Opdrætteren har almindeligvis et indgående kendskab til hver enkelt hvalp. Lad derfor opdrætteren vælge for dig.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : Arends

Dato : 06-07-08 22:45

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-08 00:10

Selv tak og held og lykke med hvalpen.