/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kan mennesker få orme?
Fra : Sabine_Zulu
Vist : 3008 gange
20 point
Dato : 22-06-08 20:18

Hey alle

Jeg har hørt at mennesker kan blive smittet med orme fra katten, er det rigtigt?? Eller er det en skrøne??

Min killing har ligeledes fået orm og er i behandling, men hvad skal jeg gøre ved de orm der er på vej ud af endetarmen. Skal jeg tage dem væk med papir eller skal jeg vente på at min killing selv får dem ud med sin afføring?

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 22-06-08 20:29

jeg ved gravide skal passe på med katte, også orm. du skal vente, til bæsterne komme ud med afføringen. er det bændelorm...............hvis, kommer de kun ud i stykker og ikke hele. det er nok en overvejelse værd at tale med dyrlægen.
mvh.
morten

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 22-06-08 20:34

Citat
Min killing har ligeledes fået orm og er i behandling, men hvad skal jeg gøre ved de orm der er på vej ud af endetarmen. Skal jeg tage dem væk med papir eller skal jeg vente på at min killing selv får dem ud med sin afføring?

De orm, som du kan se, skal du da fjerne med det samme.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-06-08 20:40

Ja mennesker kan få bændelorm; Men de smitter ikke direkte fra kat til menneske, orme æggene skal gennem en mellemvært, læs her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=896/sprog=1/grp=7/menu=12/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-06-08 21:50
Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-08 22:25

Citat
Min killing har ligeledes fået orm og er i behandling

I behandling med hvad???

Hvis den behandles, virker det i hvert fald ikke, for ormekur skal slå ormene ihjel umiddelbart efter behandlingen er givet

Og nej, de fleste slags orm katte har, kan mennesker ikke få, lige bortset fra spolorm, men det kræver så, at mennesker får katteafføring med ormeæg i munden og synker det, for at det er muligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-08 23:11

Vi kan også få "ringorme", som nu ikke er en en orm men en svampesygdom.

I de Afrikanske lande kan man ved badning i ferskvand få æg i sig, de vokser sig lange og tynde og viser sig senere med smertefulde buler under huden, der kan så forsigtigtigt trækkes hårtynde 1 m lange orme ud af bulen.

Endelig er der trikiner der sidder i muskelkødet hos kvæg og sætter sig hvis vi spiser kødet helt råt, disse bliver dog hurtigt fundet af dyrlægerne ved opskåringen af kødet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-06-08 23:40

Jeg kan huske et eller andet med at børn ik skulle lege med katte lort fordi de kunne blive smittet men jeg ved ikke om det var orme.
Men mennesker kan da få alt muligt lort så mon ikke man kan blive syg af noget en kat har.
Tja hvis der hang en orm ud af din egen røv hvad ville du så gøre ?
Gør det samme for din miskat.

Katte ville vælge fisk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-08 00:15

En orm hængende ud af røven....

Spørg partneren om han ikke mangler noget

Kommentar
Fra : Gismo89

Dato : 08-08-08 19:56

hey...

ret foruroligende kan vi alle gå rundt med en orm i maven... typisk bændelorm og det værste er at den kan blive rigtig rigtig rigtig lang... lærte jeg på grundforløbet til dyrepasser....
Men ja, vi kan godt blive smittet dog via afføring... men hvem spiser lige kattelort...jeg kan ikke helt huske det hele, for der var mange slags orme..
Og ang om du skal fjerne dem, ja, det kan du nok godt... forsigtigt.... for det må være lidt ubehageligt at få hevet noget ud af numsen....
det ville være bedst hvis det selv kom ud, men stol dit instinkt og kontakt hellere dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt...