/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Syltede agurker
Fra : Klumme
Vist : 10028 gange
250 point
Dato : 22-06-08 17:02

Mens salatagurkerne er billige kan man lave nogle dejlige syltede agurker. Opskriften står bl.a. i Tørsleff's grønne syltebog, og er sån en lynopskrift med nemt syltede agurker, men jeg kan ikke finde min bog .

Jeg kan huske at man skal skære agurken i ca. 2 cm. stykker og så skal lagen bare plaskes over. Allerede efter et par dage er de spiselige.

Er der en der har den opskrift og gider skrive den her?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-08 17:07

Skal du sylte dem i skiver eller hele? Jeg sidder med opskrifterne lige foran mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-08 17:12

Jeg plejer at sylte dem i skiver

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 260 point
Dato : 22-06-08 17:44

Syltede salatagurker

8-10 salatagurker, ca 4 kg, 3 liter eddike, salt, 1½ kg melis, 1 brev blandede tawana syltekrydderier, persille, Evt 1-2 fed hvidløg
3 tsk atamonpolver eller 3 dessertskeer flydende atamon.

Salatagurkerne børstes rene, skrælles og skæres i 3-4 cm tykke skiver. Eddiken bringes i kog ,ed hvidløg eller en trekant af alm. løg, der derefter fjerne. Salt og sukker drusses i og koges 5 min sammen med krydderiposen. Persilles skylles, tørres og klippes i buketter, der hældes i eddiken sammen med agurkestykkerne. Det hele varmes igennem i 2 min. Lages skal ikke i kog. Atamon tilsættes.

Det syltede fyldes i atamonskyllede glas eller krukker, et pres lægges øverst og et klæde over. 1-2 dage efter fjernes presser og glas lukkes og krukker bindes til.

Det er en gammel bog jeg har, så hvis du er vant til at bruge en nyere bog, så kan du bare ændre opskriften efter egen smag. Jeg ville nemlig ikke komme hvidløg i, kun perleløg og jeg ville ikke bruge persille. Og så ville jeg nok lade krydderiposen være i lagen i 2-4 uger.

Er dette godt nok?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-08 17:49

Og til alle de kritiske røster (især her i huset), bær over med slåfejl.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-08 17:59

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page%2085.html

kan de være nemmere ?

<------------ er igang med syltede grønne tomater

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-08 20:13

Hej Granner

Slåfejl hehe det sagde jeg osse engang da jeg smed en kunde ud. det er bare fjong. Så skal der syltes....altså i morgen. der er ikke noget så godt som hjemmelavet surt. det man køber færdigt er så ringe at det næsten er affald.

Tak

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-08 20:17

Takker mange gange, jeg sylter også alt selv, det smager nu en gang bedre.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-05-09 14:52

Så sylter jeg lige en gang til, mens derer tilbud på salatagurker...3 agurker for en flad 10'er hos den lokale grøntdealer