/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
sodium Acetate
Fra : viden
Vist : 4563 gange
50 point
Dato : 21-06-08 17:44

hej nogen der ved hvor man kan købe sodium acetate i danmark?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 17:52

Spørg Kno3 han ved det.
Nå spøg til side, ham her kan hjælpe:
http://www.fbi.gov/wanted/terrorists/terbinladen.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-06-08 18:02

På dansk hedder det natriumacetat, og er et af de mest uskadelige stoffer man kan opdrive, indgår i mad under e262, se fx sjove forsøg med det her http://www.chem.au.dk/~kemishow/media/opskrifter/natriumacetat.pdf hvor der også står hvordan man selv kan lave det

Eller kan det købes fx i skolebutikken her http://www.mpluss.dk/show_article.php?catid=38&articleid=131

Jeg tror ikke det er egnet bombemateriale, men det kan jo være PET ikke ved det!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-06-08 18:03

Slet dit spørgsmål, vi medvirker ikke til sådanne kemiforsøg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-08 18:31

smut du hjem til din mor,
hun har sikkert saft og kage til dig

Kommentar
Fra : viden

Dato : 21-06-08 19:17

jeg vil helst købe natrium acetat ren vis du kan finde det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-08 19:20

google er din ven

Kommentar
Fra : viden

Dato : 21-06-08 19:22

ikke god til at google

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-08 19:24

trist

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 21-06-08 20:54

Til granner01 og Teil

Jeg kan ikke komme på noget som skulle gøre natriumacetat til noget ulovligt, farligt eller på anden måde skadeligt. Jeg kan forstå at I ikke kan svare hvorfor, i dette medie, hvis I har en grund. Jeg synes i skulle give en undskyldning for den dårlige tone (Teil) til "viden" for et spørgsmål jeg ikke kan se noget forkert i. Så vidt jeg kan se vil "viden" bare lave et sjovt, spændende og læreridt forsøg med overmættet natriumacetat. Hvis I ikke har forstand på kemi så lad dog være med at svare på et spørgsmål I ikke forstår jer på!

Nå, men jeg håber ikke jeg gør nogle uret.

I "vagnr" første link står der følgende:

"Natriumacetat bruges til nogle former for stoftryk og farvning
af tøj og kan købes ved forhandlere af udstyr og kemikalier til
dette.
Natriumacetat kan man også lave selv ved at neutralisere 32 %
eddikesyre med ”flydende afløbsrens” (natriumhydroxidopløsning)."

Hertil vil jeg komme med en advarsel: Brug ikke afløbsrens i fast form. Reaktionen med eddikesyre er så voldsom at blanding koger evt. stødkoger! (farligt). Blanding af flydende afløbsrens med eddikesyre er heller ikke helt problemfri. Der opstår ligeledes en kraftig varmeudvikling og specielt er afløbsrens meget ætsende og svært at vaske af huden. Spild af afløbsrens på tøj gør tøjet mørt og giver ofte anledning til et hul i tøjet (fx. har jeg haft et par cowboybukser som barn med små huller i af samme grund). Afløbsrens i øjet - tja gæt selv!

Dertil kommer at blande flydende afløbsrens og eddikesyre i det rette forhold.

Alt i alt vil jeg ikke anbefale at fremstille natriumacetat selv.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 21:49

SimonGjer, lidt ved vi da om kemi
Og uanset om sodium Acetate og salpeter kan bruges til bomber eller ej, så er spørgeren jo den samme 15 årige dreng som tror at han kan fremstille det af sodium Acetate fordi der i svaret nederst i spørgsmålet kommes ind på ?? : http://www.kandu.dk/spg122938.aspx
kno3=viden som er en oprettet profil i dag.
http://www.kandu.dk/Spg122932.aspx
http://www.kandu.dk/spg122938.aspx
VH Palle Hansen
PS: Der har på Kandu efterhånden været en del unge der gerne vil lege med sprængstoffer, og have opskrifter, jeg vil nødig være med til at de eller andre får hovedet revet af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-08 01:14

Nu er natriumacetat et ret uskyldigt stof .
der sker heller ikke noget ved at oplyse om de rigtigfarlige stoffer, for dem kan knægtene alligevel ikke få fat i.
Men der findes kemikalier i handelen til bestemt brug i "den udvidede husholdning" og som anvendt på den forkerte måde kan give nogle meget kraftige reaktioner.
Den slags skal man holde kæft med, hvis man ved noget om det.

Jeg tør dog godt oplyse at både nitroglycerin og TNT fås på apoteket, på recept. Det er også kraftigt virkende medicin.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-06-08 13:48
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-08 15:59

Er hånden halvt bortsprængt med natriumacetat eller halvt bortætset af det eller hvad?

Når jeg ser de kraftige reaktioner på en efterlysning af sodium acetat, som man med minimal indsats kan finde ud af hedder natriumacetat på dansk og er noget af det mest ufarlige stof, kommer jeg til at tænke på en amerikansk by, der efter advarsler om, at de havde udbredte forekomster af verdens farligste stof, det med flest dødsfald på samvittigheden, var tæt på at forbyde dihydrogenmonooxid!

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-06-08 20:15

Er det en sand historie du fortæller der vagnr? har du evt et link?

Til Viden vil jeg sige at hvis du ikke kan finde ud af at google, så bør du holde dig fra forsøg der er potentielt skadelige. Der er ikke det mindste galt med at lave forsøg derhjemme - jeg bifalder det personligt - men man skal sætte sig ind i hvad det er man laver og dermed kunne fordybe sig. Hvis man ikke engang gider at bruge ½-1 time foran computeren med at researche på det forsøg man vil lave, så børe man holde sig til at glo fjernsyn, for så er koncentrationsevnen simpelthen for dårlig, og evnen til at fordybe sig og dermed forstå såvel indhold som faremomenter ikke til stede.

Hvis man vitterlig er interesseret i spændende kemiske forsøg, så brug først noget tid på at se eksempelvis kemishow (google det) og læs deres opskrifter samt anbefalinger. Hvis man stadig har mod på det så drop alt om terroristens håndbog o.l., og læs noget 'rigtig' kemi i stedet. Hvis man forstår hvad man laver, får man en hel del mere ud af det - og løber en væsentlig mindre risiko for at komme til skade. Hvorfor mon så få kemilærere kommer til skade i forbindelse med forsøg, når så mange hjemmeblandere gør?

Jeg vil til hver en tid bakke om om interessen for kemi og forsøg, og har givet råd til flere med samme type spørgmsål som dette. Normalt tager jeg endda afstand fra folk der himler op om hvad man må og ikke må og melder folk til polititet for terrorisme fordi de vil lave lidt sortkrudt. Men når man ikke selv magter at gøre så lille en indsats som at finde ud af hvor man kan skaffe f.eks natriumacetat eller hvordan man kan fremstille det selv (hvilket ved gud ikke er svært. Du kan endda let finde en komplet step-by-step vejledning), så tror jeg din tid er væsentlig bedre investeret i at få taget dig sammen, følge med i skolen og skabe et fundament for din fremtid.

Baklager tonen, som måske er lidt i overkanten, men man tager sguda også kanllertkørekort før man bliver sluppet løs på vejen. En minimumsindsats fra din egen side må da kunne forventes.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-06-08 21:42

Sipelip

Link http://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide_hoax
som viser, at forskellige er faldet for joken , men dog er blevet stoppet, bl.a.

"# In March 2004, Aliso Viejo, California almost considered banning the use of foam containers at city-sponsored events because dihydrogen monoxide is part of their production. A paralegal had asked the city council to put it on the agenda; he later attributed it to poor research.[23] The law was pulled from the agenda before it could come to a vote, but not before the city received a raft of bad publicity.[4]"

Mit formål med at skrive det var egentlig ret banalt, at man skal ikke begynde at råbe terrorist fordi nogen efterlyser et stof de ikke kender.

Jeg er i øvrigt helt enig i det du skriver, kemi kræver -som alt andet, hvis det skal blive en succes- at man sætter sig ind i tingene. Samtidig må jeg tilstå, at min barndoms læsning af "Kemi på en anden måde" og med at udføre forsøgene ret hurtigt kom til at handle mest om krudt og pyroteknik, som til syvende og sidst nok var mest farligt for mine kammerater og mig, + div. sprængte postkasser og havelåger mv.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-06-08 22:20

kanon hoax! Jeg tror jeg vil bruge den som udgangspunkt for noget tværfagligt kemi/samfundsfag til næste år!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-06-08 22:31

God idé. Det kan godt være, Shakespeare var meget poetisk da han skrev: what's in an name, a rose by any other name would smell as sweet, men ordene man bruger betyder nu meget for hvordan tingene opfattes.

Mens den kvieøjede Helene sikkert har været meget rosende hos de gamle grækere er det sikkert ikke den bedste scorereplik i dag, og man lyder nu engang mere syg med halskatar end med forkølelse