/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
køb af gul plade bil til erhve
Fra : azkp91
Vist : 680 gange
150 point
Dato : 20-06-08 18:32

Jeg har fået fortalt at man kan oppebære et tilskud på 1000,00 kr. pr. måned i 5 år ved opstart af nyt enkeltfirma fra told og skat til køb af ren gulplade varebil. Det betinger at man har en hvidplade bil til privat kørsel bla. for at få fuld fradragsret i regnskabet til varebilen.
hilsen azkp91

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-08 18:50

Tilskud til HVAD

Mener du Skat skulle "forære" dig 60.000 kr.....

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 20-06-08 18:58

det er et spørgsmål om køb af gulplade bil med tilskud til nystartet firma. Sådan lød det fra en anden nystartet. Det er selvfølgelig ikke til bolcher

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-08 20:21

Det er højst et skatteteknisk "fradrag" der opnås..... (ved ikke at bruge bilen privat)

Ved ikke hvor du har hørt det....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-06-08 23:28

Hvis du køber en gulpladebil til 5.000 kr pr måned i fem år (heraf 1000 kr moms), så kan du trække momsen fra hvis det KUN er en varebil til brug i virksomheden. Kan det være sådan noget?
Hvis det er en ren afbetalingshandel, så er momsfradraget altså fra første dag, men diverse leasingkonstruktioner virker måske på den måde.

Et 'fradrag' dækker altid over en endnu større udgift, så lad dig ikke styre af det. Få nu først din virksomhed op at køre med en sund forretningsplan. Så kan du senere se om du kan spare lidt hist og her.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 150 point
Dato : 21-06-08 09:03

Hej

Punkt 1:
Koncentre dig om at få en bæredygtig virksomhed.

Punkt 2:
Herunder skal du også planlægge rigtigt - bl.a. med hensyn til valg af bilordning.

I bladet "RevisorInformere" fra juli 2007 (udgives af Foreningen Registrerede Revisorer FRR) var der en artikel om gulplade biler.

Af artiklen fremgik at hvis man har en virksomhed med en årlig omsætning på mindst kr. 50.000 og man køber en gulplade bil til blandet benyttelse, så kan man ikke trække moms fra på købet, men man kan trække den fulde moms på drift, dvs. brændstof, vedligehdelse, reparationer m.m.

Det gælder uanset om man vælger at føre kørebog eller beskatning efter "fri bil ordning".

Det lyder vanvittigt, og SKAT udsendte kort tid efter et cirkulære som stoppede ovenstående, men et par måneder efter blev cirkulæret trukket tilbage, idet det var ulovligt.

Så der er to fordele ved blandede benyttede gulplade biler, den ene er halv misundelsesafgift (grønejerafgift) og den anden er momsfradrag på hele driften.

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 21-06-08 09:06

Hov

Glemte helt at svare på dit spørgsmål.

Jeg har aldrig hørt om noget tilskud af den omtalte art.

Det jeg omtaler gælder alle firmaer som omsætter for mindst kr. 50.000 om året.

Hilsen

Leo Lund

Godkendelse af svar
Fra : azkp91

Dato : 21-06-08 12:52

Tak for svaret Leo.pedersen.jegmanget vil selvfølgeligt undersøge påstanden nærmere og jeg kan fortælle dig at starten på virksomheden ellerede har en omsætning med overskud og jeg kører videre idet at der allerede er kunder og at nye står i kø for at komme til.
hilsen azkp91