/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Audio cd låst?!?
Fra : michaelmoeslund
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 18-06-08 18:10

Hej

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at kopiere nogle af vores gamle cd'er til en harddisk

Vi har linux ubuntu 8.04. Alle de cd'er jeg har prøvet med er "låste" og melder fejl når jeg prøver at kopiere dem..

Hva ska jeg gøre for at "låse dem op?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-06-08 19:15

Hvis ALLE sammen gør det så må det vel være noget med dit program at gøre.
Ellers kan du altid afspille den i cd afspilleren og kører et kabel ind i lydkortet og optage lyden derfra det ik så smart men det virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-08 13:44

Installer CD-afspiller fra Synaptic pakke håndtering og brug den til at rippe dine CDer, eller Grip den er oversat til dansk og kan gemme i MP3 format

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-06-08 09:40

Aha..

Har installeret grip, ved du mere præcist hvordan jeg gemmer filerne, som mp3?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-08 12:50

Her får du min indstilling, først skal du være sikker på at du har mp3 encoder LAME, åben en Terminal og skriv eller kopier fra kodefletet her
Kode
sudo apt-get install grip lame
og tryk på Enter, Ubuntu beder dig så skrive dit password, gør det og tryk Enter, enten hentes nogle pakker eller du får besked på at du har nyeste version, når den er færdig skriver/kopierer du
Kode
sudo apt-get install grip lame faac flac vorbis-tools wavpack mppenc aacplusenc
og tryk på Enter, igen hentes nogle pakker eller du får besked på at du har nyeste version, når den er færdig lukker du Terminalen.
Nu skal du så indstille Grip til at rippe og kode MP3, klik på Programmer og under Lyd og video klikker du på Grip klik på fanen Config og på fanen Encode, i den øverste linje vælger du Lame som Encoder, i linjen Encoder executable skriver/kopierer du
Kode
/usr/bin/lame
i linjen under Encoder Command-line skal der stå
Kode
-h -b %b %w %m
i linjen Encoder File Extension skriver du mp3 og i sidste linje Encode File Format skal der stå
Kode
~/mp3s/%A/%d/%n.%x
luk Grip og sæt en lyd cd i skuffen, åben Grip op under fanen Tracks klikker du på Rip helt ude til højre for at markere numrene til at overføre, klik så på fanen Rip og på Rip+Encode, nu ripper du din cd og gemmer filerne i 128 bit mp3, du finder resultatet i din Hjemme mappe i en undermappe som hedder mp3s.
God fornøjelse med musikken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-08 13:04

OBS vær lige opmærksom på at Grip converter musik til MP3 længe efter at cd skuffen er skubbet ud, lad være at lukke programmet før omkodningen er færdig

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-06-08 18:48

aaahhh...

Nu Flyder mine gamle cd'er fra min pc

Rigtig mange tak for din grundige beskrivelse..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-08 19:36

Selv tak, godt du kom i gang jeg vil lige tilføje at det ikke noget jeg selv har hittet på, men noget jeg har læst mig frem til i forskellige Ubuntu forum, dengang jeg selv indstillede min Grip