/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af seng med svamp
Fra : stinusl
Vist : 665 gange
50 point
Dato : 18-06-08 16:28

Hej,

Grundet en forestående familieforøgelse, har jeg arvet en gammel Juno-seng fra min mor. Den trænger dog til en kærlig hånd, inden den kan tages i brug. Den skal slibes ned og males, hvilket ikke skræmmer mig synderligt. Problemet er dog, at den har stået i en fugtig garage de sidste 20+ år, hvilket kan ses. De malede flader ser fine ud, men benene samt tremmebunden har dog tydeligvis fået svamp. Nogle steder er det hvidt og ligner mug, mens andre plamager ser sorte ud og giver mig mindelser om skimmel. Jeg er derfor nervøs for, om den kan bruges til et lille barn, eller om det er bedre at investere i en ny seng.
Har I gode råd til, hvordan jeg kan behandle træværk, der angrebet af svamp, så jeg er sikker på, at problemet er løst og ikke bare skjult? Der findes helt sikkert nogle fungicider, jeg kan bruge, men hvilke - der er jo tale om en barneseng, så det skal ikke være noget giftigt stads, der sætter sig i træværket. Vil I mene, at det er sikkert at behandle træet, male sengen og tage den i brug, eller risikerer jeg at udsætte mit barn for svampesporer?

På forhånd tak for jeres hjælp,
Stinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-06-08 17:12

rodalon
atamon
og et tørt sted det er jo lidt svært at vide om det er gået langt ind i træet eller om det er på overfladen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-08 17:13

Citat
Nogle steder er det hvidt og ligner mug, mens andre plamager ser sorte ud og giver mig mindelser om skimmel.

Ingen tvivl om, at der er skimmelsvamp i træværket.

Sådan noget afliver man kun ved grundig luftig tørring ved temperatur over 14 grader.

jeg tvivler dog på, at du får fjernet den mugne lugt, uanset hvor meget du så tørrer den, maler o.s.v.

Jeg ville ikke bruge tid og kræfter på sådan en seng, medmindre det er hvis den betyder temmelig meget at bevare.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 18-06-08 17:26

Skimmelen kan slås ihjel, men den sunhedsskadeligevirkning kommer du kun til livs ved også at nedbryde den og kapsle den in, bare for en sikkerheds skyld.

Du skal udenfor og vaske med en god stærk klorinopløsning, så du får bleget skimmelen . Brug gerne en stiv børste.,
Derefter afvaskning i eddikevand. og rent vand til sidst. Når træet er tørt sliber du let med fint sandpapir giver grundingsolie ( farveløs træbeskyttelse) som efter to dage overmales med en oliemaling.
Malingen er indkapslingen. Husk alle sider både indvendig og udvendig . 8 dage tørreing (afdunstning), helst ude i solen, inden barnet kommer i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-08 17:28

Du må ikke blande klorin og eddike på anden måde end at eddiken skal reagere med resterne af klorin i træet. Eddikens syrevirning får klorinen til at udskille ekstra meget af den aktive frie klor.

Kommentar
Fra : leopard

Dato : 19-06-08 07:50

Jeg ville ikke bruge den, slet ikke til et spædbarn.

Skimmelsvamp kan påvirke centralnervesystemet og øger risikoen for astma/allergi.

Desværre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-08 11:47

Atamon, som får lov at blive suget op i endetræet er ret effektivt. Kølervæske (glycol) er endnu mere effektivt, men skal vaskes ud af overfladen før man får noget til at binde

Godkendelse af svar
Fra : stinusl

Dato : 19-06-08 12:29

Tak for svaret transor.