/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skvalderkål
Fra : vombatsi
Vist : 2424 gange
100 point
Dato : 17-06-08 08:30

Er der nogen der kender en plante som kan udkonkurere skvalderkål?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-08 08:35

Du finder noget bunddækkende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 08:39

Ja da, - Storkenæb--

http://www.mathildestien.dk/default.asp?id=%7B0D8D201D-CB9C-4F9D-AC86-A875F1E139C5%7D

Du kan også bruge Hasselurt og Efeu men de er ikke helt så effektiv som Storkenæb

Kommentar
Fra : pve

Dato : 17-06-08 08:59

Græs, når det bliver slået jævnligt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-06-08 09:33

Snerle

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 10:19

Der findes ingen plante der kan udkonkurere skvalderkål! - Ikke da nogen man hellere vil ha i haven end skvalderkål. Hvis der er en der kan så er det jo fordi den breder sig mere end skvalderkålen.
Det er rigtigt at græsslåmaskinen kan - når den bliver brugt ugentlig. Men hakkejernet kan også, Hver gang der viser sig en grøn spire så ud med hakkejernet! Hvis man holder det nede en hel sommer,så er det udryddet. Man kan jo også dække bedet en hel vækstsæsong, eller sprøjte med Raundup! - - Nå det var planter du spurgte efter!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 11:16

Godt skyggende buske og træer hæmmer væksten af skvalderkål. Det kvæler det ikke helt, men gør det lettere med hakkejernet.

Ellers er det sprøjtning , sort plast eller totalgennemgravning og harpning af jorden.
Sprøjten er langt det nemmeste og mest effektive.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 11:18

Glemte at skrive at ukrudtsbrænderen også e en mulighed. de skal ikkebrændes væk, men bladenne lige have et sværp, så de ikke mere duer men stadig suger saft.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-08 11:33

Mynte og citronmelisse. De kan ligesom skvalderkålen bruges i husholdningen, og de smager væsenlig bedre og dufter bedre og holder i nogen grad myggene væk
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 12:37

Storkenæb, breder sig ikke hurtigere end du kan følge med, hvis du syntes det bliver for meget af det gode, i modsætning til citronmelisse og mynte... det har jeg i hvert tilfælde kæmpet lige så meget med at få udryddet igen som skvaldrekålen

Storkenæb er nemt at fjerne, men roden lugter noget grimt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 13:50

Ja storkenæb er da betydeligt pænere end skvalderkål. De storkenæb jeg kender kan ikke klare sig hvis ikke skvalderkålen er udryddet først.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 14:05
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 14:11

Valde, du ka' jo kikke på mit link fra kl. 8.39

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 14:19

Citat
Valde, du ka' jo kikke på mit link fra kl. 8.39

jeg har kigget! Jeg er stadig sikker på at man er nød til at udrydde skvalderkålen først.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-08 15:18

Storkenæb kan klare Skvalderkålen - men det skal være den art, der hedder Storrodet storkenæb/Geranium Macrorhizum

Citat
Storrodet storkenæb SKYGGER simpelthen skvalderkålen ihjel. Jeg plantede for et år siden – efter en nødtørftig oprensning af det værste skvalderkål, så storkenæbbene havde en chance for at få fodfæste. Nu et år senere er der stadig rester af skvalderkålens rødder under storkenæbbene, men kun få, trist udseende blade, som IKKE har formået at komme op over Geranium-løvet. Storkenæbbene er forresten plantet så der er ca. 30 cm mellem planterne, der var pæne og store ved plantningen.

Blomsterne er da meget pæne og høstfarverne fine, men der findes langt kønnere Geranier – de kan blot ikke kvæle skvalderkålen!

http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1312.html

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=da&Searchtext=Geranium%20macrorrhizum&Category=Planter

Held og lykke med bekæmpelsen af Skvalderkålen

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 17-06-08 18:49

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 18:51

Nåå det skulle åbenbart gentages

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-08 19:02

Citat
Indsæt din tekst herNåå det skulle åbenbart gentages
Nåå det skulle åbenbart gentages

Ja - er det ikke sædvanlig kanduretfærdighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 19:05

Ja, det er jo en del nemmere at komme med svaret, når andre har nævnt det ik

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-06-08 19:15

Tak for point

Og til de
Geranium er en plantefamilie - ikke et navn på en enkelt plante

Nordsted anbefalede Storkenæb - det gjorde jeg også MEN
Citat
Storkenæb kan klare Skvalderkålen - men det skal være den art, der hedder Storrodet storkenæb/Geranium Macrorhizum

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 18-06-08 09:22

OG det var præsis hvad jeg skrev på min huskeseddel storrodet storkenæb .-)
I øvrigt er jeg nok en lidt atypisk bruger her på kandu - forstår ikke helt point ræset, men er glad for de svar og ideer som I giver, og deler points ud til det svar jeg synes jeg bedst kan bruge.
Er det ikke ideen med kandu??
vh vombatsi
eller "nasser" jeg på andres svar eller ødelægger det for nogen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-06-08 13:44

Nå ja det er så første gang jeg er blevet kaldt pointjæger! Så jeg trøster mig med:

Citat
forstår ikke helt point ræset,