/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Start af mobildiskotek
Fra : budtman
Vist : 1735 gange
20 point
Dato : 06-03-03 18:53

Jeg overvejer at starte et mobildiskotek, så ville jeg høre om der er nogle der kunne svare om hvad skattereglerne er på dette område.
Hvad skal jeg betale i skat?
kan jeg trække udstyr fra i skat?
Jeg regner med at tjene ca. 15000-20000 om året, da det kun er en hobby

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 30 point
Dato : 06-03-03 18:58

Jeg kan ikke sige dig hvad du skal betale i skat, da det er så mange ting som gør sig gældende. Du spørger så om du kan trække udstyret fra i skat. Det kan du godt, men du skal først være registreret hos ToldSkat. Når du kun regner med at tjene 15.000-20.000 om året behøber du ikke at være momsregistreret. Det SKAL du først hvis du har en omsætning på over 50.000 kr. årligt, men der er nu mange fordele ved at være momsregistreret.

Kommentar
Fra : caver30

Dato : 07-03-03 08:20

Hvis der er tale om hobbyvirksomhed er reglerne rimelige enkle - hvis du har et overskud i din hobbyvirksomhed, så skal du betale skat af det, mens hvis du har underskud, så kan du ikke fratrække det. Overskuddet beskattes som personlig indkomst, dvs. med op til 59% i skat excl. marbejdsmarkedsbidrag, som du også skal betale af et overskud. Udstyr der er anskaffet til hobbyvirksomheden kan fratrækkes hvis udstyret koster under ca. 10.000 kr. ellers skal det afskrives.
Hobbyvirksomhed giver hovedsagligt underskyd, da indkomsten ikke er særlig høj, og der er en masse udgiftet til diverse udstyr o.lign., dvs. at der normalt ikke er nogen skattebetaling ved hobbyvirksomhed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-03 08:43

....men budtman, husk at holde god orden på dine bilag. Sørg for at have en kørebog. Du skal simpelthen huske at stort set alt kan trækkes fra i regnskabet.

Når det nu er hobby, så lad os da sørge for at skattefar ikke blander sig. Der er ingen grund til at dele med ham.

Lad os endelig høre hvad du ellers har tænkt dig (sådan rent teknisk).

Kommentar
Fra : als

Dato : 07-03-03 09:33

skattefar blander sig ikke mere end skattefar skal. Skattefar hjælper gerne. Han er anno 2003 ikke en truende person bag en skranke. Skat betales iht lovgivningen. Du kan få masser af små nemme hæfter med god vejledning ved at henvende dig til nærmeste ToldSkat.
mvh als
(VAT consultant)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-03 09:50

Det kan godt være als, men der sidder stadig nidkære idioter rundt omkring, der stædigt jagter små lønmodtagere og f. eks. hobbyvirksomheder. Dem der virkelig vejer noget har man ikke kapacitet til at tage sig af, derfor jagter man fru Hansens kørselsfradrag.

Jeg sad netop og morede mig, den anden aften, over korrespondancen med de lokale skattefolk. Jeg var dengang så heldig at have en kammerat, der var tolder. Han kunne også reglerne, og kunne derfor skrive og smække pamperne en over fingrene hver eneste gang de havde lavet noget galt (og det var ikke få gange). Efter et par års tovtrækkerier fik vi dem smækket i landsskatteretten, hvilket medførte regulær klapjagt. Så begyndte elever fra skattekontoret at indkalde bilag jeg ikke havde nogen pligt til at have eller at gemme osv osv. Næh, næh Als. De sidder der endnu nogle af de gamle, der tror de er konger. Det er ikke alle steder de er ryddet af vejen (selvom det hjælper).

Jeg kan se du er gammel talknuser, Als. Håber ikke jeg fornærmede dig, men jeg har faktisk mange dumme historier om mit eget skattekontor - dem opfatter jeg ikke som særlig hjælpsomme.

Godkendelse af svar
Fra : budtman

Dato : 07-03-03 15:26

Tak for svaret als.

Kommentar
Fra : als

Dato : 07-03-03 15:45

Jeg håber du får glæde af dit mobile diskotet. Har selv engang været aktiv diskjockey gennem flere år. Det var engang.

Til 3773: Du har ret i at der findes den slags allevegne, men medarbejderne rundt omkring på de forskellige regionskontorer har netop været på kursus for at kunne give en bedre kundebetjening. Lad os håbe det hjælper. Mine sædvanlige samarbejdspartnere ved ToldSkat er bare alletiders.