/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
lhasa apso ..Hvor gammel blive
Fra : pinklady
Vist : 3138 gange
240 point
Dato : 15-06-08 15:58

Hejsa.
Jeg er ejer af en dejlig lhasa apso på 9 år. Han er ved at bære præg af ikke at være helt ny mere, hørelsen driller nogle dage og grå stær er dr også kommet til,men glad og fræk er han dog endnu.
Jeg har søgt og ledt for at finde info om hvor gammel en lhasa apso sådan typisk bliver, men har søgt forgæves.
Kan nogen mon hjælpe mig???
Det skal siges at han har ikke levet et driver liv,men har været meget aktiv, vi bor på landet, så han er måske nok blivet (slidt) lidt mere en det er normalt for den race hunde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 16:07

Da det er en forholdsvis lille hund, vil jeg da tro at den kan blive omkring de 13-15 år, at den er blevet brugt meget er kun en stor fordel, det bliver den kun sundere af.

Grå stær, kender jeg efterhånden en del til, jeg har selv en Yorkshireterrier med grå stær på begge øjen. Han skal opereres på det ene øje til juli - og det har bare at blive med et godt resultat -

Min bliver 9 til september, og jeg håber og ønsker at han kan blive mindst 15 år, min hund har heller ikke et driverliv, pt går vi ca 6 km om dagen, nogle gange mindre, alt efter vejret, han er ikke så god til at gå tur i blæsevejr, for så kan han ikke hører mine fodtrin.(jeg er førerhunden pt)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 16:22

Der er også en god hjemmeside her

http://www.fu-kao.dk/hvalpe.html

Hun nævner desværre ikke noget om forventet alder, men der er også nogle andre link, på siden, måske du kan få svar der

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 16:23

Hej Nordsted1Takker for dit svar..
Min mor og jeg snakkede om alderen forleden dag, og både hun og jeg mener at netop lhasa apso vist ikke bliver helt så gammel som andre små hunde,derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 16:24

Den side har jeg også været inde på, men kan ikke lige få svar på mit spørgsmål der.
Men tak for linket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 16:32

Da hende i linket har haft så mange af den race, så må hun vide besked, prøv at kontakte hende, det har hun sikkert ikke noget imod, vi hundeejere elsker at tale om vores børn

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 16:35

God ide. Takker endnu engang...
Nu jeg lige er igang, sig mig, hvordan kan man gå ind og svare på andres spørgsmål??
Altså et nyt spørgsmål..Syntes slet ikke jeg kan se nogle steder at trykke,ser kun hovdespørgsmålet og evt. svar. Men ikke hvordan jeg kan kaste mine guldkorn af(hvis jeg altså føler jeg har noget fornuftigt at svare)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-06-08 17:05

Klik på spørgsmålet og når du har det fremme så gå helt ned på siden, der er en boks du kan skrive kommentar i og derefter trykke send.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-08 17:25

Citat
Her kan du vælge at følge med i udviklingen af dette spørgsmål. Dette forbliver anonymt, og du vil få tilsendt en e-mail, når der er et nyt indlæg til dette spørgsmål. Du behøver nødvendigvis ikke at skrive et indlæg for at abonnere på dette spørgsmål.

Ja tak, send mig en e-mail når der er nye indlæg til dette spørgsmål.
--------------------------------------------------------------------------------
Kvalitet af kommentar
Bemærk, hvis din kommentar bliver accepteret som et svar og bedømmelsen er 2 stjerner eller derunder, vil du kun modtage halvdelen af de point som er afsat til svaret på dette spørgsmål.
--------------------------------------------------------------------------------
Skriv en kommentar
Her kan du indlægge en kommentar til dette spørgsmål.

Indsæt din tekst her

du skroller bare ned til du får ovenstående besked

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 17:30

Velkommen som bruger på kandu.... jeg så først nu, at du var ny

Som ny bruger vil du have gavn af at læse ---kom godt igang --- det står ude til venstre på siden

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 240 point
Dato : 15-06-08 17:32

Velkommen til, pinklady.

--Jeg mener altså osse, at lhasa apsoen bliver omkring de 15 år.....
Men det kan du egentlig ikke bruge til så meget. For der er osse lhasaer, der bliver 18, ligesom der osse er dem, der ikke bliver over 10.

Du ved bedst selv, om lige netop DIN hund er ved at blive gammel.
Det Kan jo "bare" være grå stær, som mange hunde får når de bliver lidt ældre... Det er da i hvert fald nok værd at få undersøgt din hunds syn ordentligt.
Der kan Nordsted1 hjælpe dig, fordi hun lige har fået undersøgt sin lille hund.
Kik evt her: http://www.kandu.dk/Spg121371.aspx

Nordsted: Dit spørgsmål om grå stær er forældet..... SKYND DIG at lukke det... Ellers gør kandu det, og så kan du (og vi) ikke skrive i det mere.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 17:41

IIh Birgitta der var jeg lige ved at få stress, men det er altså ikke tre måneder gammelt endnu, men er først oprettet den 14.5

Som du kan se Pinklady, kan kandu også gå ind og lukke gamle spørgsmål,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-08 17:47

øøh, er det ikke 30 dage??
...jeg kikker liige...

Citat
Accepter et svar til dit spørgsmål
Når du accepter et svar eller annullere dit spørgsmål, vil du automatisk modtage 5 ledige point som tak for hjælpen. Derimod hvis du ikke lukker dit spørgsmål indenfor 30 dage, vil du automatisk blive fratrukket 5 ledige point, og dit spørgsmål bliver annulleret.

Vil du SÅ rubbe dig, Nordsted!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-08 17:52

Okay, pinklady. Jeg fandt denne side.
Der står at Lhasaen bliver ca. 15 år, men den kan også blive op til 18.

http://www.dogbreedinfo.com/lhasaapso.htm

Så hvis han virker lidt utidig, så er det måske bare en "midtvejskrise.."

Han er i sin bedste alder.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 18:11

smiler stort og takker jer alle for råd,link og sjove indfald..
Dejlig med hjælpsomhed og humor...
Har prøvet at svare på noget,men kan ik..Er virkelig en nørd...NOT!!!!!!
Må bare som med meget andet pc sjov blive ved indtil jeg en dag pludselig ser lyset..Plejer at blive vildt blændet, da det som regel kommer helt bag på mig..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-08 18:17

Ej, altså... Hvad er problemet?
Når du skriver indlæg til dit eget spørgsmål, så er der jo sådan et vindue, som du skriver i, ikke?

Er der ikke sådan et vindue i de spørgsmål som andre har oprettet?????
Hvordan ser der ud, nederst i andres spørgsmåls-tråd?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 18:25

Birgitta, hvor har du fundet det med 30 dage..??

Dette har jeg fundet under - kom godt igang-

Citat
Luk dine spørgsmål

Hvis du skriver et spørgsmål og ikke har lukket det efter 3 måneder, vil Kandu.dk automatisk annullere dit spørgsmål

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-06-08 18:34

Mine forældres første lahsa blev 12 år, Nr. 2 er nu 9 år og virker også lidt gammel og sær.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:01

pve.... hvordan gammel og sær??

Min har som sagt grå stær, og virker også lidt sær, hvis man ikke vidste hvad der var galt

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 19:10

Birgitta
Der er ikke en boks som jeg har her..
Hvis jeg søger på en tråd(spørgsmål) så står der kun det også selv om jeg scroller helt ned på siden...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:12

Pinklady.... kan du ikke komme med et eksempel på hvilket spørgsmål, du har været inde på, så kan vi bedre kikke på det??

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 19:17

Hmm..jo...hæ..kan se at nogle spørgsmål er låst..Men det jeg prøver at gå ind på står der ikke noget ved..Teksten er hjælpe til teenager 06-06-08 af ingen@mail.dk...
Har kigget rundt og andre kan jeg godt gå ind på..
Men bliver da nysgerrig nu for hvorfor jeg ikke kan på det indlæg..
Takker endnu engang for jeres tålmodighed..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 19:26

I hvilken kategori ?

Nummeret på spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:27

Jeg har lige spurgt om det samme, men hvor dælen blev det skrevne af??

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 19:32

Jeg gik ind på Børn og så Nyheder (UseNet) og så det første spørgsmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 19:34

Du kan ikke svare på spørgsmål fra UseNet, det kunne man tidligere, men det er ikke muligt mere.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 19:36

Ååårrrhhheee... Pyyhhhaaa ... SÅ var det ikke helt fordi jeg bare ikke kunne finde ud af det..Er jeg ellers så vant til
Tusind tak for hjælpen..Vender garanteret tilbage..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 19:38

Det er dette

http://www.kandu.dk/unet656332.aspx

Det kan du ikke svare på, så kandu skulle slette nyhedsgrupperne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:41

Jeg har aldig brugt usenet.........meeeen hvordan kan det være andre har kunne skrive i usenet her i den omtalte tråd??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 19:45

smutter et par timer, men kikker ind senere og ser hvad i har fundet ud.... hvis spørgsmålet altså ikke er lukket til den tid

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 20:02

Man skal være tilmeldt nyhedsgrupper/usenet

http://www.hjemmesideskolen.dk/net/usenet.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 20:32

Citat
Abonner på Kandu.dk's nyhedsbreve
Hvis du klikker dette felt til, vil du automatisk modtage nyhedsbreve fra Kandu.dk.

Ja tak, send mig nyhedsbreve

Det kan du læse i din profil ... rediger profil, men det virker ikke har jeg tidligere læst. Det gik i udu i det "gamle" kandu og er stadig i udu.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 21:16

Hæ..Nu hvor jeg lige er igang..
Når jeg klikker på vis dine indlæg kommer den her tråd fint frem, men jeg har været inde og give et svar på et andet spørgsmål, og hvorfor ka jeg så ikke se det???
Går der noget tid før det kan ses eller??
Jeg VED godt jeg kan læse en del om hvordan det foregår her inde,og nej jeg er ikke ordblind eller sårn , MEN jeg har altså svært ved at overskue en længere forklaring og så ploppe det ud som er lige akutelt for mig når jeg står med et konkret spørgsmål..
Ved ikke hvad det kaldes,men noget er der sikkert galt ..Men klart ikke med mig altså..hø hø
Håber i bærer over med mig og alle mine hvorfor dit og hvorfor dat...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 21:19

Så skal du i din profil .... historik ... involverede, der kan du se de spørgsmål, som du har deltaget i.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-08 21:26

Jeg vil lige fortælle, at min oplysning om de 30 dage stammer fra "Pointsystemet"...

Kandu er åbenbart uenig med kandu om det er 30 dage eller 3 måneder...

Citat
Accepter et svar til dit spørgsmål
Når du accepter et svar eller annullere dit spørgsmål, vil du automatisk modtage 5 ledige point som tak for hjælpen. Derimod hvis du ikke lukker dit spørgsmål indenfor 30 dage, vil du automatisk blive fratrukket 5 ledige point, og dit spørgsmål bliver annulleret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-08 21:31

Skriv du til kandu om den fejl.

Jeg har stadig et spørgsmål, der er mere end 30 dage gammelt, og det er stadigt åbent.

Jeg har tidligere læst de 2 versioner om at lukke et spørgsmål, men det er de 3 mdr. der gælder.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 22:05

ans: Du er min guru...Fandt det sted hvor jeg kan se også mine svar..Og det i første hug...

Tusind tak endnu engang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 22:20

Ork du får 1000 spørgsmål hen af vejen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-06-08 08:45

Citat
pve.... hvordan gammel og sær??
- den virker lidt mere gnaven. Da den var yngre (indtil ca 7 år) var der fuld knal på og godt humør. Nu er den lidt mere vrissen og arrig, uden dog at bide, når man vil lege med den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-08 12:37

prøv at ringe til Dansk Kennel Klub, eller hende fra linket

Godkendelse af svar
Fra : pinklady

Dato : 19-06-08 13:02

Tak for svaret Birgitta.Jeg fik lidt mere nøjagtigt svar omkring alder, og kan læse at min antagelse af at lige den race måske ikke bliver så gammel er helt forkert,så kan glæde mig til mane år fremover med vored Hr.Frandsen *S*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-08 13:48

Tak for accepten af mit svar. Og held og lykke med lhasa-vapsen.

--Med alderen kan der altså komme forskellige sygdomme, som nogenlunde nemt kan kontrolleres med diæt eller medicin. Så derfor er det en god ide at få sin gamle hund chekket lidt ekstra grundigt en gang om året. Evt. også med blodprøvekontrol af lever, nyrer og bugspytkirtel.

Vi vil jo gerne have, at vores hunde har det godt. OG bliver gamle.