/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Klorin farver rødt
Fra : klemme2006
Vist : 9193 gange
100 point
Dato : 12-06-08 12:47

Min datters hvide bluse har fået en gul kant i halsåbningen. Muligvis solbeskyttelse. Den forsvinder ikke i vask, så jeg prøvede at blege med klorin. Så blev linningen rød. Efter endnu en vask var det røde væk, men den gullige skjold tilbage. Jeg prøvede at lægge blusen i klorin, lidt stærkere, og vupti, var skjolden rød. Nu har jeg ikke prøvet at hælde kautisk soda på for at se om base farver blåt, men tilsyneladende har jeg gang i noget sjov keme, men hvad er det der sker?

Tillægsspørgsmål: Hvordan får jeg blusen ren?

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 12:53

hej med dig

du bliver nødt til at skrive hvilket materiale din bluse er lavet af...

polyether
ackryl

bommuld
viskose

silke
uld

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 12-06-08 13:01

Klorin er stærkt basisk og samtidigt blegende på grund af den lille andel frit klor.

Det der er på blusen bliver åbenbart rødt i stærk base. Der er mange stoffer både narurlige og syntetiske, som skifter farve ved bestemte pH værdier.

Det er ikke godt at vide hvad man kan få solbeskyttelsen af med . Prøv at lægge i blød i sprit , rensebenzin eller terpentin. Det kan opløse mang af de vandfaste stoffer. Solbeskyttelse skal være vandfast for ikke at gå af med sved.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 13:20

når du har prøvet med klorin regner jeg med du ikke er bange for evt. farver som trøjen er født med - for disse lider jo skade desværre.

Mit råd ville helt sikkert være sprit - det burde kunne opløse "fedtlaget" fra solcremen. Alternativt ufarvet opvaskemiddel forud for alm. vask - det burde også kunne fjerne det, men kan være vanskeligt jo...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-08 16:01

Jeg tror bestemt ikke det er selve stoffet der indgår en reaktion med klor. Mem nok et farve eller blegemiddel der er brugt for at give blusen den rene hvide farve.
Det er ikke nemt at vide om solcremen indeholder en indikator f. eks.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 14-06-08 22:30

Tak for svaret transor. Jeg har da en svag erindring om noget med rødkål og en kemitime, så du har nok ret i at det kan være hvad som helst. Jeg noterer mig lige at klorin er basisk. Så ved jeg også hvorfor mine fingre bli'r fedtede af at røre ved det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-08 10:27

Du husker ikke helt rigtig! Rødkålen bliver blålig i base og rød i syre Det er derfor blandt andet, at man bruger eddikke i rødkålen