/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hundeforsikring
Fra : kimstorm
Vist : 2959 gange
100 point
Dato : 12-06-08 06:10

hej allesammen.
min han-hund har lige haft besøgt vores nabo´s hun-hund og ja så fik de så deres jomfru tur sammen.
vi har så aftalt at naboens hund skal til "dyrtlægen" og have 2 stk. indsprøjtninger så hunden ikke blir gravid. Skal sige at jeg har lovpligtig ansvars forsikring på min hund. Spørgsmålet er så hvorvidt forsikringen vil dække udgiften til dyrtlægen i forbindelse med dette lille uheld..
på forhånd tak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-06-08 06:30

Din hundeansvarsforsikring dækker ikke "den slags uheld". Din forsikring dækker alene ansvarsskader, som hunden forvolder i forhold til lov om erstatningsansvar!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-06-08 06:36

Du skal også huske at det var hunhunden der kom til din bopæl.......så det er jo tævens ejer og ikke dit ansvar.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-06-08 06:37

Jeg vil da lige tilføje, at med en forsikring følger en police, så man kan se hvad den dækker

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 09:51

knh15 - nej der står nu at det var han-hunden der havde besøgt naboen... og det er også han-hunde som strejfer...

mht til udgiften må du med stor sandsynlighed afholde den selv da det er dit ansvar at din hund har mulighed for at strejfe.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-06-08 10:00

Det har du da helt ret i..........går lige til brillemanden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-06-08 10:13

Det er fuldstændig ligegyldigt, at det er din hund der har været på besøg hos naboens hund.....det er ikke dit ansvar, men hunhundeejerens eget, at sørge for hans hund ikke bliver utidig bedækket.

Hunhundeejeren har selv pligt til at holde sin hund lukket inde eller under opsyn når den er løbetid.

Det eneste tidspunkt du ville kunne gøres ansvarlig er såfremt din hund ligefrem har lavet indbrud for at komme i nærheden af hunhunden...d.v.s....enten brækket en hundegård i stykker eller ødelagt en dør el.lign..

Jeg har selv været part i en sag, hvor min Schäferhan aflagde besøg hos en damehund, hvis ejer også troede jeg skulle betale for dyrlægebesøg m.m. , men sådan "spiller klavere ikke"....så derfor ved jeg det er sådan

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 10:29

dova - den hund som løber ind på en anden matrikel har vel også ansvar... det er da absolut ikke retfærdigt at hun-hundens ejer alene skal holde sin hund inde og han-hundens ejer kan være ligeglad med hvad den laver!

Ligemeget hvad må han-hunden ikke løbe løs på off. vej uden opsyn! og hvis hanhunden springer over et hegn på vejen fx har den vel også ansvar selvom intet er ødelagt?

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 10:43

dova - har lige checket nogle af de sager som har været - og på nogle punkter ser det ud til at du er helt rigtigt på den.
Men der er en sag hvor Ankenævnet har pålagt at hanhundens forsikring skal betale - så alt med måde.
Nu har vi en steriliseret hunhund - så får ikke dette problem, men ville aldrig bare acceptere at skulle afholde hele udgiften til et besøg udefra selv. Synes i hvert fald at det er meget billigt sluppet med formuleringen om at hunhunden bare skal holdes under opsyn - det er jo mange dage vi snakker om...
Men altid godt at blive klogere, men hvis jeg har en tæve i løbetid hos mig vil evt. hanhunde fra idag ikke få en pæn velkomst hvis jeg ser dem! de befinder sig stadig på min matrikel...

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 12-06-08 11:25

Det er muligt at hanhunde ejeren ikke lovgivningsmæssigt er forpligtet til at betale, men moralsk er han ganske afgjort.
Jeg tror ikke forsikringen betaler men hvis det var mig ville jeg afgjort selv betale.
At lade hunhunde ejeren betale fordi man ikke gider/kan holde sin hanhund hjemme er i mine øjne forkasteligt…..

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-08 13:05

haha hold kæft man....

Hvorfor må hundene ik knep det sku da naturligt. Din nabo sku fandme også have nogen sprøjter så hun ikke kunne blive gravid... Sku da synt for hunden.

Og hvorfor kalde det et uheld at de liderlige hunde knepper det sku da fedt. Bare spørg dem.

Kommentar
Fra : Gæst2008

Dato : 12-06-08 13:57

Hejsa

Efter som jeg er orienteret er det hanhundens ejer (hvis denne strejfer - og det tyder det jo på) der afholder udgifter til P-sprøjter - dette under forudsætning af at man kender hanhundeejeren. Idette tilfælde kan man sige at denne jo er kendt :)

Deruodver kommer det moralske som nogle var inde på! Deling af udgifter kunne være en mulighed.. Men ihvertfald den indtrængende hund bærer i sådan retning ansvaret og dermed også hundeejeren.

Til kommentaren omkring at det er hunhundeejerens ansvar - vil jeg blot spørge hvis man selvom hunhunden under havebesøg (i EGEN have) er under opsyn og forsvarligt hegnet inde og der så kommer en hanhund - hvor står det så at det er hunhundeejeren selv der betaler udgifter - det lægger lidt op til at tæver i løbetiden ikke må gå i egen have uanset om der er opsyn eller ej.

Kigger man på "menneskelig ret" er det jo indtrængen på andens ejendom og det er hellere ikke ejeren af ejendommen der hæfter hvis det er der sker noget.

Hilsen Gæst2008

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-08 14:32

Oprindelige indlæg:

Citat
hej allesammen.
min han-hund har lige haft besøgt vores nabo´s hun-hund og ja så fik de så deres jomfru tur sammen.
vi har så aftalt at naboens hund skal til "dyrtlægen" og have 2 stk. indsprøjtninger så hunden ikke blir gravid. Skal sige at jeg har lovpligtig ansvars forsikring på min hund. Spørgsmålet er så hvorvidt forsikringen vil dække udgiften til dyrtlægen i forbindelse med dette lille uheld..
på forhånd tak

Din hund har lavet en skade på naboens tæve. Prøv da bare at anmelde det til forsikringen. Men vær opmærksom på, hvad du skriver: Du skal i hvert fald ikke skrive, at din hanhund "....har lige haft besøgt..." ---DET bliver meget let fejllæst som at din hanhund "...har lige haft besøg..." Og så dækker forsikringen i hvert fald IKKE.

Nu er det jo næppe mange tusinde kroner, der er tale om...

Men I skal være opmærksom på, at tæven kan komme i løbetid IGEN, efter abortsprøjterne... Så det gælder om at holde styr på de to kærester...

Det klogeste var, hvis naboen fik steriliseret tæven og på den måde afbrød svangerskabet...

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 12-06-08 14:36

Birgitta skriver:
Det klogeste var, hvis naboen fik steriliseret tæven og på den måde afbrød svangerskabet...

Det er jeg da slet ikke enige i..
Det klogeste var efter min mening at hanhundeejeren holdt sin hund hjemme!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-08 14:55

...Ja, eller hvis tæveejeren holdt sin hund indendørs når hun var uden opsyn...

For så var parringen heller aldrig sket....... -Hvis bare én af hundeejerne havde handlet ansvarligt..
Det er altså ikke så voldsom lang tid, at en tæve er højløbsk......

Men nu ER det sket. Og det var jo hverken noget tæve-ejeren eller naboen ønskede.
Derfor kan det ske igen, --imod deres vilje.

Og de der hormonsprøjter, de er altså ikke liiiige det sundeste, man kan udsætte sin tævehund for... Hvis det var min tæve, så ville jeg vælge operation med abort/sterilisation.

--Hvis altså ikke der er tale om en tæve, der gerne skulle have hvalpe engang... Så er man selvfølgelig nødt til bare at afbryde svangerskabet.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-08 15:32

Citat
Ligemeget hvad må han-hunden ikke løbe løs på off. vej uden opsyn

Det er to forskellige problemstillinger.....m.h.t. at hunden løber løs er en overtrædelse af gældende lovgivning, som der kan udstedes en bøde for af politiet såfremt det anmeldes , det er en hundeparring ikke.

Men at hanhunden render ind og bedækker en hunhund, er hunhundeejerens eget ansvar, da vedkommende selv har pligt til at holde sin tæve væk fra hanhunde, såfremt parring ikke ønskes.

Om hanhundeejeren vælger at godtgøre evt. udgifter i forb. med efterfølgende abortsprøjter o.s.v. vil udelukkende være goodwill fra hans side, han er ikke på nogen måde forpligtet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-06-08 16:14

Sådan dækker Hundeansvarsforsikringen.
Hundeansvarsforsikringen dækker det erstatningsansvar, du kan blive pålagt, hvis hunden forvolder skade på andre personer, deres ting eller dyr. Den maksimale dækning er:

*
10 mio. kr. for personskade
*
2 mio. kr. for tingsskade og skade på dyr

Nogle får her en

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 12-06-08 17:07

Tak for svaret dova.